tisdag 29 december 2009

Bojkott och stallbygge

GOD JUL i efterskott allihopa! Jag har varit usel på att blogga i december, ska ta mig i kragen, jag lovar. Månaden har haft fullspäckat schema och jag märkte knappt att julen har passerat. Våra grannar håller på och bygger ett helt nytt tjusigt stall där några av våra hästar ska bo, däribland Zubban och Sixten. Och oj, vad fint det blir! Knappt att man vill ställa in någon häst där som ska smutsa ner :-) Mest nöjd är jag över spolspiltan. Underbart! Så i helgen har jag byggt och grejat. Kändes lite konstigt att bygga hagar och sätta stolp i slutet av december men det gick finfint. Så om allt går vägen så är det inflyttning i helgen. Bilder kommer!

Har precis kollat på montéloppen på Axevalla och Jägersro. Eller ja, Axevalla såg man inte så mycket. Och det gjorde inte kommentatoren heller. Tog lång tid innan han såg att det var Linda M Eriksson och Muscle Nugget som gick bäst till slut :-) Grattis Linda och grattis Åsa Svensson som ledde hela loppet på Jägersro med Mr Waldemar.

Igår publicerade Sala Allehanda ett brev som vi i Salaortens travklubb skrivit, där vi ställer frågan varför de tagit bort all rapportering över ortens aktiva inom travet. Anledningen var ekonomin. Så ingen förnyelse av prenumentation för min del. Har prenumererat nästan hela tiden sedan jag flyttade därifrån för cirka 11 år sedan, men nu fick det vara nog. Det är ju nästan bara sportsidorna som är intressanta och står det inget om trav då står det inte så mycket intressant.

Sixtens senaste start gick bra. Eller visst, det är lite surt när 3an, 4an och 5an går samma tid och är på linje över mål och man får den sistnämnde av de placeringarna, men jag är helnöjd med hur han gick. Återigen långt bak invändigt och spurtar fortast av alla på upploppet. Tony Wallin styrde och var också nöjd med hans prestation. Så imorgon smäller det igen! Då på Solvalla. I lopp 2 som är amatörbästen. Fick Stefan Öhman lottad på Sixten och han är ju duktig så det ska nog gå bra. Återigen ett lite tråkigt spår;7. Jag är så nervös så det blir väl ingen sömn i natt, hoppas det är värt det :-) Sen får Sixten några veckors vila, har blivit hyffsat täta starter. Visst, han hade ju inte startat på ett år innan dessa fyra lopp, men vi har inte bråttom, min ostkrok och jag :-)
Imorgon rids också årets sista montélopp. Tyvärr har jag ingen uppsittning men syster Stina hoppar upp på Hunted Man igen. Han har gjort det riktigt bra i de två senaste starterna och jag tror det kommer gå kanon imorgon också. Systrarna Swartling kanske äntligen tar en dubbel, fast i annat format än vi hoppats på. Tränar-och ryttardubbel duger det med :-)

Vill gratulera Peter Jarvén till titeln som årets montéryttare. Med sina 24 segrar (kanske 25 imorgon?) så är Åsa med sina 20 närmast. Peter har ju haft ett kanonår med 24 segrar, 21 andraplatser och 12 tredjeplatser på 96 starter. Det är inte många som slår det, varken i sulky- eller montévärlden. Stort grattis Peter och hoppas ditt 2010 blir lika eller ännu bättre!
Spana också in Peters blogg på travnet: Sett från sadeln.... Kul att fler kastar sig in i bloggvärlden :-)

På söndag ska jag och Bruno ut igen. Denna gång på Solvalla. Han har skött sig bra i två av tre montéstarter så det ska bli skoj att se hur det går på söndag. Stina och Mister Sigel ska ut i samma lopp, så hoppet om en syster-dubbel dör inte helt om det går dåligt imorgon.

Innan söndag så är det ett lopp på Axevalla under V75-tävlingarna. Peters år kanske börjar bra redan då då nr3 Babakova Bob ser ut att ha en passande uppgift i montédebuten. Motståndare som nr6 Chip Destroyer och nr8 Inverno kan kanske utmana i detta lopp.

Nu blir det till att hoppa in i duschen efter en hård dag på jobbet (varit många sådana på sistone) och sen tända massa värmeljus och laga mat i mitt icke så varma hem.

På återseende! Och... GOTT NYTT ÅR!

1 kommentar: