söndag 6 december 2009

Fri som en fågel!

För 5 minuter sen skickade jag in en inlämningsuppgift i sociologin och nu blir det inget mera plugg, fram till årsskiftet iaf. Såååå skönt att få den gjord. En sten släpptes från mina axlar.

Helgen har spenderats ute i Runhällen med hästar och kurslitteratur. Vädret gör att det är väldigt svårt att planera träningen av hästarna. I lördags var det en ishinna över träningsmöjligheterna så det sket sig. Idag gick alla hästarna jobb. Nästan alla iaf. Sixten var mycket fin, gick jobb ihop med Mister Sigel (som Markus körde) och Urre (som Stina red). Alla tre gav ett positivt intryck och det bådar gott inför torsdag då Urre och jag ska ut i montélopp och Sixten ska ut i lärlingslopp tillsammans med Viktoria Strand Jörgensen. Båda lär prestera bra för att vara med där framme. Urre står med sina 3500 kronor på kontot väldigt hårt inne i loppet. Där emot har han ju inte riktigt visat vad han kan under sadeln så i kör på och får han peng är jag mer än nöjd. Han är väl mest med för att lära och hänga på och förlorar ju inga poäng på den starten så vi testar och hoppas på att det blir en fin tid för hans klass iaf. Sixten fick spår 8 vilket minimerar chanserna till pallplats avsevärt. Krångligt läge, men Viktoria är ju en duktig kusk så jag tror hon löser det på bästa sätt. Kommer bli en spännande kväll på Gävle....
"Tuttis" och jag var ute och joggade ihop med ostartade 3åringen Mercan och jag fick hålla i mig. Svansen rätt upp i vädret och "Tuttis" trivdes med tillvaron.
Max red jag på graman tillsammans med Stina och hennes Calle. Lugn och fin skogspromenad.
Leia och Arne gick ett lugnt jobb ihop och de båda fungerade bra. Arne ska starta på Bergsåker på lördag. Ett montélopp över kort distans och han och Stina fick riktigt bra läge. Spår 1 gör att de kan utnyttja hans startsnabbhet och det gör att han säkert kan vara med om han vill. Jag själv ska rida "Dollar" och vi fick också bra spår: 2. Kommer även det bli en spännande tävlingsdag....

Out Xing skötte sig riktigt bra i fredags. Vi tog det väldigt lugnt i starten eftersom det var där han tog till galoppen i förra starten. Backade mig sist och låg kvar där till 700 kvar då det bet väldigt bra för honom. Fick lite segervittring in på upploppet men ledande Silverbucken höll bra och Eccentric Chip kom som en flygande kanonkula kort före mål. "bruno" (Out Xing) visade att han kan gå under sadeln och det bådar gott inför framtida lopp. Passar på att gratulera Jennie Samuelsson till segern med sin egna "Chippen". Grattis Jennie!

Är det fler än jag som tyckte det var riktigt kul att öppna och läsa Travrondens vinternummer? Flertalet artiklar om monté. Först och främst var det ju underbart att läsa om Fia och hennes Frankrike-framgångar. Och bilderna var underbara att se! Man längtar tillbaka när man ser dem. Fia är ju verkligen en tjej som jobbar stenhårt och det är kul att se att sånt uppmärksammas. Kul också att Lina Alm, också en tjej med huvudet på skaft, valdes ut som Åby-profilen i detta nummer. Under båda artiklarna kom jag på mig själv med att sitta med ett leende på läpparna. Man blir glad av läsa om dessa två tjejer och deras arbete för att nå framgång.
Bra var också att Travronden skrev om fem montéryttare och lät dem svara på intressanta frågor. Mitt namn var tom med i Åsa Svenssons intervju, inte illa :-) (Som tur var inte under frågan om sämsta ryttare).
Travronden ligger på plus just nu!

Även om jag känner mig lättad över att inlämningsuppgiften är inne, så kan jag inte riktigt vara nöjd denna kväll. Orsaken är Leo, min hund, eller ikväll kallad byracka. Efter att vi varit i stallet idag, så kom vi hem till mina föräldrar. Stina kastar någon konstig tygbit i mitt ansikte när jag kommer upp för trappen. Det var första spåret. Andra spåret låg på golvet bredvid min säng: en svart hårsnodd. Inte så konstigt tänker ni, det tänkte jag också först, till jag kom på att den svarta hårsnodden brukar sitta runt mitt glasögonfodral som inte riktigt sluter igen. Och att tygtrasan var rengöringstrasan till mina glasögon. Ser då att min väska ser ut att vara genomgådd och att plånboken saknas. Går då in i ett annat rum och där ligger plånboken med några ytliga bitmärken. Bredvid den ligger mina glasögon, eller före detta glasögon. Söndertuggade. Glasen var iaf hela, men det var det enda.
Repliken "Leo har iaf inte sönder saker när han är ensam hemma" kommer aldrig mer yttras av mig.....

1 kommentar:

  1. Har inte Peter Jarvén åter igjen visat att han är en mansgris? Läs intervjuen i Vinter-travronden.... 4 tjejer i ett rum kan bara sluta på ett sätt. Hmmmm
    /E

    SvaraRadera