fredag 11 juni 2010

Tänk om OM inte fanns....

Om OM inte fanns så skulle ganska mycket se annorlunda ut. Nånting som skulle ha sett annorlunda ut är de två montélopp jag var en av deltagarna i i tisdags och onsdags. I tisdags på Eskilstuna kom starten iväg på fjärde försöket, och den var också under all kritik. Hästen som jag red; National Hero har problem med voltstart, behöver släppas av så han travar in sig. Som ni förstår så är det inte ett plus att behöva bråka med honom tre gånger innan man kommer iväg. Vi fick till travet i de tre första starterna men i den fjärde blev det galopp. Ställde sig dock snabbt men vi hamnade sist i fältet. Nånting som omstarterna verkligen orsakar är stressade hästar så många slår på galopp innan halvvarvet gått. Även Stina och Super Frö drabbades av omstarterna och blev uppstressade och slog på galopp på bortre långsidan. Hero och jag låg sist i fältet och gick på i spåren varvet kvar. Han gjorde ett väldigt bra lopp och vi fick sista peng. Loppet blev ett dåligt lopp vad det gäller tiderna, men omstarterna sätter sig i benen på hästarna så det är svårt att bara stirra sig blind på tiden. Hero var en fin häst som har pengar att hämta under sadeln, bara han slipper massa strul.

Jaha, då var det dags för nästa lopp. Onsdag på Solvalla. Uttagningslopp till Sverigeloppet. Mister Sigel och mitt efterlängtade lopp. Mister var kanonfin i värmningen och jag längtade till starten skulle gå. Det blev återigen tre omstarter. Vi kom iväg på den fjärde, som även den inte var okej. I loppet innan som Mister och jag var med i blev det 5 omstarter (Färjestad 19 april) och nu då tre (och en avbruten start). Kan ni förstå att Mister börjar tveka när vi kommer till första sväng. "Hörredu där uppe, ska vi stanna eller ösa?" Vi hamnade långt bak i fältet, fick en tvekande rygg som hade svårt bestämma vilket spår den skulle ha och varvet kvar gick vi på. Hamnade lite halvt i fjärde, fick inte ner norsken och slutade sexa. För er som såg loppet så såg ni säkert att loppet i övrigt var struligt. Det reds i alla spår och galopperande häst kom inte ur fältet. Ebbe var duktig i montédebuten då Stina och han var femma och skötte sig jättebra hela loppet.
Segrare i loppet blev Sofie Andersson och Night Rider E. Stort grattis till ekipaget som ska representera Solvalla i Sverige-loppet!

När jag satt i bilen hem från Solvalla så var jag förbannad. Ja, jag var missnöjd över att Mister och jag inte kom till final, att norsken fastnade och att det inte alls blev som vi tänkt oss. Men sånt rinner av mig till nästa start. Däremot så var jag arg över att dessa två lopp som jag deltagit i har varit negativa för montén. När loppet ligger som nästsista lopp på Solvalla vill man inte se publiken lämna för varje gång omstarts-signalen ljuder. För publiken gick. På Eskils gick det som tredje lopp så publiken var ju kvar, men förmodligen inte för att vilja se den katastrof som pågick på banan. Jag blir också förbannad över att man sitter där, rider runt i volten, ser vad som är på väg att hända. Är helt hundra på att det blir omstart då man ser att annat ekipage är fel eller att volten är alldeles för tidig. Men ändå måste jag rida i starten för att inte störa bakomvarande ekipage. Jag vill inte släppa av min häst för att sen börja bråka med honom. Att omstarterna påverkar hästarna syns ju rejält i resultatlistan. Sämre tider, många galopperande och många som nästan kryper i mål. Det visar verkligen verkligen verkligen inte upp montén från sin rätta sida. Hästarna är löddriga och uppstressade innan loppet går.

Vad ska vi göra åt det här då? Vad ska vi göra för att slippa alla dessa omstarter? Om det fanns en åtgärd som skulle å bort det här HÖR AV ER OM NI SITTER PÅ DEN! Det lär det ju inte finnas. Däremot måste vi alla ta oss i kragen. Jag är nyfiken på hur många av mina montékollegor som sitter och tittar hur voltning går till. Tittar ni på ett voltstartslopp när ni är på travbanan, på ATG-live eller lopparkiv, när det visas trav på tv? Jag säger inte att jag är någon expert på att volta. Herregud, jag har mycket kvar att lära. Jag orsakar också någon enstaka omstart, så jag är absolut inte prickfri. Däremot märker man att det pågår en viss nonchalans. Om man är tveksam på hur voltandet ska gå till, varför frågar man inte en annan ryttare, tränare, travkunnig? Jag skulle bli mäkta förvånad om någon inte ville hjälpa. När rutinerade ryttare säger; ta det lugnt, vi blir för tidiga (vilket man hör flera gånger) kanske man borde haja till istället för att fnysa ifrån och sen lyssna på signalen..... Jag vet att allt kan hända, man kan sitta på en häst som inte vill vara i volten, man missbedömer startsnabbhet, kollega som trycker till en etc. Jag säger inte att alla omstarter orsakas av nonchalans, orutin etc., men många skulle kunna undvikas om fokus fanns.
Vi vet alla att på de flesta banorna är utbildningen under all kritik. Verkligheten ser inte ut som i utbildningsloppen. Det är något som måste komma ut till nyblivna ryttare. Att volta med 3-4 ekipage är lite annorlundare än när det är 15 ekipgage. När du har spelare som står vid sidan om och som vill att du har bästa farten över linjen. Att du voltar korrekt och kommer iväg bra. Du har tränare och hästägare som står vid sidan och betalar pengar för att kunna ha hästen, som hoppas att du, tillsammans med hästen ska ge tillbaka lite av kakan. Då är inte nonchalans en bra egenskap.

MEN kom ihåg att alla omstarter orsakas inte av orutinerade ryttare, på Solvalla var det en som red sitt andralopp, en som ridit runt 20 race och en som ridit runt 200 lopp. Och på Eskils var det en oregerlig häst och allmän oreda på tilläggsvolten. Så det är inte bara orutin som är boven.
Det är också så att flertalet lopp kommer iväg utan omstart så att dra alla under en kam är inte rätt. Däremot så är montén fortfarande under lupp av många och "det blir bara omstarter" är en mening som ofta sägs ihop med ordet för sporten. Det är bara att lyssna på ATG:s live kommentatorer, stå vid staketet på publikplats och stallbacke. Jag ser att vi i riksorganisationen har mycket att jobba med och det är en enormt stor och viktig fråga. Utbildning, genomgång med ryttare, ändrat startsystem och propositionsskrivning, ja en mängd olika åtgärder krävs för att den här stämpeln ska försvinna. Som det sanningens ord en kollega sa efter tredje omstarten i onsdags "Jaha, nu har hästarna redan sprungit ett race". Att vi vill ha fler montélopp betyder inte att vi skapar två lopp av ett, det hoppas jag ni alla är med på :-)

På söndag är det dags för nästa race. Jag rider Daniel Crown. Vi är sju hästar med i loppet. Vågar man hoppas på att man slipper höra signalen?

Spana in filmen med Anna Rönning från Travnet:http://www.travnet.se/TravnetCore/?coreUrl=http%3A%2F%2Fwww.travnet.se%2Fwww%2Fpublic%2Fwebb%2Fdefault.asp%3F



ÄNTLIGEN är dagen här! Dagen då bänkandet framför tv-apparaten är ett faktum. 16:00 i Johannesburg är det vspark. Sydafrika och Mexiko heter nationerna som inleder. En folkfest som pågår fram till 1 juli. En folkfest jag hade planen att delta i på plats. Sist jag var och hälsade på kusinen Mikaela, som bor i Durban, pågick byggandet av stadion ett stenkast ifrån hennes och Nigels balkong. Man drömde om den gul-blå folkmassan som skulle passera på gatan nedanför, precis samma stämning som det var live i Tyskland (VM 2006) och Österrike (EM 2008) när vi var där.... Om OM inte fanns, då skulle Sveriges landslag och jag varit i Sydafrika idag.


På återseende!

6 kommentarer:

  1. Hej Linnea!
    Efter att ha läst din blogg och "Ersson bloggar" på travnet måste jag bara kommentera. Jag har ju som sagt ett uppehåll just nu med monté, och har under året tittat på otaliga montélopp på atg-live och "live" på Bergsåker. Om man är på publikplats och står nära några typiska spelare inför ett montélopp blir det ofta kommentaren:"Jaha undra hur många omstarter det blir nudå, haha".
    Som i ett montékval på Bergsåker sist, 14 stycken och tre omstarter, samma suckande kommentarer kom då från alla håll. Jättetråkigt tycker jag som är en montéfantast och älskar sporten. Vet inte hur man ska komma åt problemet, förut var det genomgån inför varje lopp på bergsåker, kanske ska man inför det igen? Dock blir det mest fokus på loppen med omstarter, förra veckan reds det både på Dannero och Hagmyren(inom v5) montélopp som inte sändes live, flera volter, springband, INGEN OMSTART och mycket fina lopp.
    Jag tycker det ska bli mycket hårdare utbildning, och eventuellt att man tar in fler hästar och ryttare i utbildningsloppen så att ryttarna vänjer sig med fler hästar och trånga situationer. Som det ser ut nu är det max 6 eller 7 hästar ibland i licensloppen och vad lär man sig då???
    Ja ja lite funderingar från en mammaledig ryttare:) Tycker du har en kanonbra blogg med bra funderingar!

    SvaraRadera
  2. Ja! Ta tillbaka genomgångar innan loppen, det tror jag skulle minska omstarterna. Jag har bara en häst att rida och ägarna vill inte starta i monté längre för han blir så hetsig bakom bilen och klarar inte av fler än två försök till voltstart, sen är han inte kontaktbar. Nu startar han bara för sulky :-(

    Men är inte den där Ersson som bloggar på travnet lite fel ute? Jag har tittat på loppet och när hästen galopperar i ledning så är det stor lucka till dom andra. Borde inte favoriten kunna släppa ut honom, och få ledning och gå den kortaste vägen till mål? Man vill ju inte driva en häst till sken, då kanske det hade slutat med en olycka. Det syns ju att han försöker komma ut. Jag tycker att ryttaren hanterar det bra, nån annan kanske bara hade styrt rätt ut. Sen har ju dommarna dömmt så det är ju ingen idé att diskutera det. Ett väldigt konstigt lopp var det.

    SvaraRadera
  3. Tycker också att det vore bra om det vid utbildningstillfällena var fler hästar. Att man försökte fylla loppet. Det är kanske svårt men banan kan ju försöka ragga ihop så många som möjligt så att det blir mera likt hur det är att rida lopp.
    Jag tycker att det är många lopp som funkar bra, tex dom med 5 hästar på varje volt. Men ibland går det rätt åt pipsvängen.
    /A.L

    SvaraRadera
  4. Jag är MEST FÖRBANNAD (!) över att ingen tycker synd om min häst NR 5! Vi blev ju utsvarade i tredje. Och låg utanför galopperande häst plus favoriten. Och vadå storfavorit som var överlägsen redan innan ?? Hade första starten gått iväg hade min varit favorit, för det var han innan alla omstarter. Han höjdes upp till 3ggr något, och 4an stod i 2 nånting. Stor skillnad ?? Iaf... Han fick ju springa mest meter av alla!!! Och det ingen vet är att han inte klarar av omstarter egentligen (har skenat och blivit oreglerig). Stor eloge till honom som klarade detta strul!!! Var därför jätteledsen efter loppet att han ska få en sån pissresa efter varit så duktig innan..........

    SvaraRadera
  5. Jag såg loppet i Eskilstuna live och jag höll på att dö när jag såg voltningen inför varje startförsök. Tog ju hundra år innan ens komandona kunde börja eftersom inte ekipagen var i rätt läge. vissa volter gick i 320 runt runt. Visst finns det hetsiga hästar men det såg inte ut som det var det i detta fall.
    Jag tror helt klart en hjälp till lösning på problemet kan vara att licenskurserna måste bli bättre. Klarar man inte av att volta så får man vänta ett år/halvår till nästa licenskurs. Sen vore det ju helt klart bra om andra rutinerade ekipage får vara med i licensloppena. Jag frågade en gång på färjestad men då fick jag inte vara med. Det är ju helskumt. Det är en sak som riksorganisationen borde ta tag i. Alla banor borde tillåta att andra med licens får vara med i ubildningsloppena. Det är ju bra rutin för dem med. Sen tycker jag att huvudstarterna är lite dåliga att hjälpa till ibland. Man ser hur ekipage ligger fel men ändå hör man ingenting från huvudstarterna.
    Genomgång innan loppen är också en bra grej om de förklarar för alla vart de ska vara på de olika kommandona.
    Jag säger bara öva öva öva!!!
    Träning der färdighet :)

    SvaraRadera
  6. Den som kommer på ett bättre system för voltstart borde bli hjälteförklarad. På Nya Zeeland har jag sett stillastående start (sulky). Det fungerade faktiskt bra men kanske inte är något att ta efter.
    Att det blir någon enstaka omstart är inget stort problem tycker jag. Montéloppen brukar vara ganska snabba att komma igång med en ny start. Många omstarter är förstås inte bra.
    /Anders

    SvaraRadera