torsdag 19 augusti 2010

Vikten av det hela

I onsdags var en bra dag på Solvalla. En augustifest som jag hoppas blir tradition i samband med jubileumspokalen. Solvalla montéklubb drog sitt strå till stacken för att bidra till festligheterna genom att jag, Jennie Samuelsson och Laila Mowafi fanns på publikplats och informerade om monté i montern som vi hade. Vi hade även lånat in Plastic Wonder från Täby galopp, vilket var mycket populär. Den höll igång konstant och hade aldrig mindre än två personer som stod i kö och väntade. Riktigt roligt var det. Lärlingsföreningen hade placerat en tjur bredvid så det var fina ritter från båda håll :-) På bilden ser ni Åsa Elmroth köra TV-sändning från hästryggen


Kul var det också att se publik på Solvallas annars ganska ödsliga asfalt. Musik och mat, men framför allt fina lopp bjöds det på. Montéloppet gick inte av för hackor heller, där duktiga paret Linda M Eriksson och Ego Spin segrade på tiden 1:13,8/1640a. En lyckad dag med vädret på sin sida.

Vad var det jag sa? Om Super Frö går felfritt så är han med där framme. Och om han var! "I montéloppet vann utan tvekan den bästa hästen-Super Frö...." stod det att läsa i Travronden. Och visst var han duktig. Och Stina drog också sitt strå till stacken :-) Blev ett perfekt lopp för hans del: lugn start, först i andraspår, smygandes fram till ledaren och sen det han är bäst på: farten över upploppet och mål. Kanon!
Stina och Jahnita var upp till Östersund i onsdags. Och resan gjordes inte i onödan, även fast vi nog alla hade velat sett en seger till. Men Larisso lade en rejäl speed på bortre långsidan och drog ifrån så Jahnita kom aldrig ikapp. Men andraplatsen betydde en finalplats i monté-NM för kallblod som avgörs i Norge den tredje september. Skoj!
Själv har det varit ganska lugnt på loppfronten. Det enda loppet jag ridit var nu i fredags på Bollnäs tillsammans med Sixten. Målet var att han skulle sköta sig, efter olyckligheterna på Eskils senast. Och det gjorde han utan svårigheter. Men i loppet gick det sisådär. Hamnade långt bak och styrde på på bortre långsidan, svarade riktigt bra så in i svängen var vi fyra med tussarna kvar. Men sen var det något som inte stämde och på halva upploppet slutade jag rida på honom och vi joggade in i mål. Kanske skulle jag inte ryckt tussarna, kanske skulle jag varit kvar i ryggar länge, det kan man aldrig veta. Nya tag! Vann gjorde Shark tillsammans med Sara Andersson. Kul att se henne tillbaka i sadeln igen efter barnafödande och mammaledighet.
Men Sixtens halvdana insats var inte det som förstörde min dag på Bollnäs. Det var när jag kom till Tönnebro och skulle tanka: Plånboken borta! Den låg i väskan som låg i omklädningsrummet. Borta! Så jä*la surt! Och jag som aldrig har kontanter i plånboken är inte rätt person att stjäla från. Så någon fick en 50-lapp för besväret, medan jag fick jobbet med att spärra kort och måste nu ordna nya. Och det gör att jag kommer inte våga lämna mina saker i omklädningsrummet. Jag får väl skylla mig själv som är så naiv och tror gott om mina travkollegor. Sur och besviken blev jag.

Tänkte prata lite vikt och vägning i detta inlägg. Som ni säkert alla vet så är 65 kg minimum i monté. Det som ska vägas in är ryttaren med dess utrustning: hjälm (utan nummeröverdrag), fotbeklädnad, dress och säkerhetsväst, sadeln (med svanskappa/ryggstycke, brösta/förbygel), eventuella vojlockar (inte nummervojlock) och vikter. Alltså, när man ställer sig på vågen lägger man nummervojlock, eventuell nummermössa och spö åt sidan. Detta följs inte riktigt på alla banor coh är en brist i rutiner hos banpersonalen. Du som ryttare kan föregå med gott exempel och lägga detta åt sidan, dels för att visa personalen men också för att undvika missförstånd med övriga ryttare.
In-och utvägningsrutinerna är olika på olika banor. Reglementet säger att du ska väga in minst 40 minuter innan aktuellt lopps defilering, annars kan du bli diskad. Det följs inte heller ordentligt, då jag har hört banor ropa ut efter ryttaren fram till fem minuter innan defilering. Det är också olika när det är okej att väga in. Vissa banor har vågen framställd en viss tid, vissa har den framme hela tiden. Detta är också något som ibland står i programmet så läs igenom det. Invägning ska ske direkt efter loppet och endast ryttaren får röra utrustningen, om man inte bett om hjälp av kontrollanter från banan. Vid invägningen gäller den ordning som ekipagen kom i mål, alltså tvåan-trean-fyran etc. och segraren direkt när den kommer från segerdefilering. Detta för att vågkontrollanten så fort som möjligt ska rapportera vikterna så resultatet kan fastställas. Just nu säger reglementet att ALLA ekipage ska väga in, även diskvalificerade och utgående.
I reglementet står det att segraren får hoppa av i vinnarintervju och prisutdelning, men för säkerhets skull så kolla detta med personalen i vinnarcirkeln innan du sitter av. Detta är också olika på olika banor.

Vad ska man då väga? Omöjligt för mig att säga och det är något som man lär sig ju fler lopp man rider. Märker man att man går ner eller upp ett visst antal hekto efter varje lopp så lär man sig snart vilken vikt man kan rida med utan att behöva oroa sig för att väga för lite efter loppet.

Om man nu behöver ha vikter så finns det alla möjliga varianter. Jag har sett att vissa ryttare rider med vikter på sig själva, så kallade viktbälten. Och vissa rider med viktvojlock på hästen eller annan typ av tyngd (tyngre vojlock, gelpad etc.). Det är upp till var och en vad som passar en bäst. Det viktiga att tänka på med viktbälten eller vikter på dig själv är att de inte ska förhindra säkerhetsvästens funktion.
Jag själv rider med lätt och smidig säkerhetsväst, dress och hjälm. Både dress och hjälm är från galoppsporten. Jag har även lätta stigbyglar. Min sadel väger ca 3 kg, under den har jag en vojlock, en gelpad och en viktvojlock med plattor som väger 1 hekto styck. Då kan jag lätt välja hur mycket det ska stå på vågen.

Tyvärr är det så att några banor slarvar med in-och utvägningskontrollerna. Vid själva invägningen efter loppet kontrolleras inte vilken utrustning som är med, ekipage sadlar av utan tillsyn av banpersonal, ryttare tar hjälp från obehörig etc. Det har även hänt att ryttare har ramlat av med utrustningen efter målgång och ändå vägt in, tyvärr har det även ryttare hämtat utrustning (spö etc.) när de väger för lite. Detta får inte hända om sporten ska tas seriöst! Ser du som ryttare, tränare, ägare etc. dessa brister så ska de rapporteras in.

Nu ska jag ägna fortsatta söndagsförmiddagen till att lusläsa montéutbildningen sen blir det kalas hos kompis.

På återseende!

2 kommentarer:

  1. Hej, hur myket väger du när du rider? Vissa banor presenterar aldrig vikterna, det är dålit tycker jag. Hur får man tag å vikter? Varför skrev Charlotta Lusenky att du vill gå ner i vikt på Axevallas hemsida? Var det sant?

    SvaraRadera
  2. Hej Anna,
    Jag brukar väga 65,2-65,4 kg innan loppet då jag aldrig har vägt mindre efter. Dett är något man märker efter många ridna lopp så i början är det bäst att man lägger på några hekto för att vara på den säkra sidan.
    Jag tycker också att många banor brister i informationen om vikterna vilket är väldigt dåligt. Detta är en viktig spelinfo som förhoppningsvis kommer att rapporteras bättre inom kort.

    Det stämmer inte att jag vill gå ner i vikt och väga så lite som möjligt.

    SvaraRadera