söndag 29 augusti 2010

Hej, jag heter Rulle

Har nu suttit i sista stund och kollat vad som gäller för höstens pluggande. Ska läsa psykologi och upptäckte nu att många av mina kursare redan bildat grupper.... opps! Jag ska läsa på distans så allt sker via internet så nu verkar det som vi knopat ihop en grupp. Skoj! Mindre skoj är det att all kurslitteratur är på engelska. Visst, det går, men för mig som inte är i yngsta laget för pluggande tar det lite längre tid för. Plus att jag tappar lätt fokus om det är på engelska. Men skam den som ger sig.

I onsdags gjorde Arne något han aldrig brukar göra: Galoppera. Han blev helt enkelt rullig och fick det inte att stämma. Jag tror det var banans innespår för det gick bra när vi gick i andraspår, men då hade vi tappat alldeles för mycket från övriga klungan. Synd att det inte kunde stämma för att vi skulle prova voltstart och tillägg, för att spara lite av den fart han annars har i starten.
I torsdags gick det inte heller som planerat. Mister Sigel var snabb ut från sjundespår bakom bilen och vi fick ledning lätt utan att jag ens behövde rida på honom. Hann precis börja dämpa farten då vi fick påtryckning. Första 500m gick på 1:12,0 och med tryck blev Mister pigg så jag fick bråka med honom för att släppa förbi den utvändigt för att ens ha chans komma i mål som placerad. Varvet gick på 1:13,5 och då låg jag i rygg ledaren. När de andra kom gick jag ut men Mister hade hunnit sura ur för att jag tagit i honom och ville inte accelerera. Femma blev vi. Jag är nöjd att han fick peng och visade löpvilja i starten, men jag hade trott att vi skulle vara längre fram.

I mitt förra inlägg pratade jag om vikter och vill nämna att vi nu fått in en ny viktvojlock som säljs hos Swartling monté. Den är bättre än den förra som inte riktigt formade sig efter hästens rygg. Kolla in här: !
I detta inlägg tänkte jag prata lite tyglar. Det finns ju en del olika tyglar som det rids med i Sverige.
Bland annat har vi de dubbla tyglarna som nästan alla rider med i Frankrike. Fördelarna är att du lätt kan flytta händerna, du blir starkare och du kan använda dig av pessoabett. Du kan även göra det mildare för hästen genom att sätta den ena tygeln i bettet och den andra i spärrgrimman.
Sedan finns stegtyglarna som jag bara sett i Sverige. Detta är tyglar med olika öglor i olika steg. Denna gör också att du blir stark och tygeln glider inte. Nackdelen är att du kan bli låst och skulle det hända en olycka kan man tyvärr fastna med handen i dessa. Många varianter finns det,och vissa har första "handtaget" ganska långt ifrån bettanspänningen. Jag har provat ett par från Zilco några gånger nu och tycker att de är väldigt bra. Förhoppningsvis kommer dessa att komma ut på marknaden och börja säljas inom kort.
Vanliga enkla tyglar rids det också med. Viktigt är att de tyglar som finns i galoppsporten med ögla som anspänning är inte tillåtna att tävla med. Så här står det i reglementet angående tömmar och tyglar:
Det är ej tillåtet med infästning av töm i bettringen med karbinhakar eller liknande. Tömmens fäste i bettet skall vara en förlängning av tömmen i en sk J-lopp. Den kan vara förstärkt med extra läder/syntetmaterial eller metall insytt, alternativt synligt. Synligt och rostfritt är att föredra då inspektion är lättare att utföra.

På bilden ser två olika varianter av tyglar; dubbla tyglar och stegtyglar:

På återseende

4 kommentarer:

  1. Men det är ju många som rider i dom där tyglarna i olika färger med ögla? Är inte dom tillåtna?

    SvaraRadera
  2. Ja precis, jag säger desamma! Finns ju många som rider med dom! men de kanske är skillnad på folk å folk!

    SvaraRadera
  3. Du glömde länken/bilden till viktvojlocken. /Anders

    SvaraRadera
  4. Jag försökte lägga in en hyperlänk men den verkar inte komma upp. Syns bara när jag är inloggad :-/ Men nu har jag klistrat in adressen iaf :-)

    Jag tror inte det görs skillnad på folk och folk, tror helt enkelt att det missas av ekipagekontrollanterna och banpersonalen. Men de tyglar i olika färger med ögla är inte tillåtna om man ser till svenskt reglemente.

    SvaraRadera