tisdag 4 januari 2011

Chock-start på året

I lördags chockade jag mig själv och några till med att vinna tillsammans med Sophia Glass på Solvalla! Tränaren ringde dagen innan anmälan och frågade om jag kunde rida. Tackade ja och tittade vad det var för häst. Hade inte gjort superprestationer och galopperat i de två montéstarter hon gjort. Lite poäng gjorde att vi stod som tredje reserv men kom med ändå som sista häst. "Varje lopp är en erfarenhet oavsett resultat" tänkte jag när jag begav mig till Solvalla på nyårsdagen. Värmningen var allt annat än bra, sprang snett och ville hellre vara vid staketet än på banan. Tog tag i bettet i defileringen och ville inte vända när jag skulle rida till start. Hur ska detta sluta? Inte trodde jag med en säker segermariginal på cirka halva upploppet! Jädrar va fin hon var i loppet! Fick ledning från spår 1 och sen var det bara att åka med. På bortre långsidan så hörde jag hur de 4-5 ekipage som låg närmast började rida ordentligt på sina hästar så då började jag få upp hoppet att det skulle kunna hålla en bra bit till. Hon hade tidigare lagt ner i sista sväng och in på upploppet så jag ryckte tussarna där och påminde henne om att fortsätta. Och det gjorde hon med råge. Avståndet ökade och jag vågade till och med på med en segergest :-) 26,77 blev vinnaroddset! Året kunde tamejfasiken inte börja bättre. 1:19,3 vann hon på och då hade hon mycket krafter kvar och utan att jag behövde kräva något av henne. Jättetrevliga och lyckliga ägare hade hon också så det var jädrigt roligt denna lördag på Solvalla.

Igår var jag iväg till Gävle och red Stefan Arvidssons fina Young Forever. Mycket trevlig häst med rejält kliv. Vi knatade på så gott vi kunde i starten men det var många startsnabba med. Fjärde på innerspår blev det och vi blev lite instängda med favoriten Brio utvändigt. In på upploppet hade jag mycket kvar med hästar berdvid och framför men efter ett tag öppnade det sig en lucka så vi kunde spurta till en fin andraplats precis innan mål med krafter och norsken kvar. Mycket fin häst. Åt vinnaren Iris Tilly och Carina Sköld gick det inte att göra nåt åt. Fin debut i monté som säkerligen kommer fortsätta i framgångar. Grattis!

På fredag åker jag till Romme för ett andra försök att kvala Beckford Bris. Fick tyvärr inget fäste senast på Eskilstuna och fick det slirigt redan från start. Vi hoppas på bättre lycka denna gång.

Måndag bär det av till Färjestad med Mister Sigel. Kortlopp, springband och springspår. Hepp hepp! Visade kanonform i december med tre starter 2-1-3. Om formen är kvar tror jag på god chans. Stina sitter upp på Aqua Frost som hon vann med i Norge för ett tag sen. Fick tyvärr inte travet att stämma i de två starterna efter det men förhoppningsvis går det bättre nu så vi båda kan vara med där framme.

På tisdag på Eskilstuna rider jag Najo Streamline för första gången. Har inte startat på ett tag men jag har kollat på de starter den gjort under sadeln och det har sett bra ut. David Källgren blev bästa amatörtränare 2010 i monté så han har ofta ordning på sina hästar. Ska bli skoj! Hans andra häst Speedy My Love är nog värsta hotet tillsammans med Rocky Mountain och Samir Boy.

Som ni ser så blir det en intressant vecka och jag hoppas året fortsätter lika bra som det börjat. Efter två lopp ridna så toppar jag ryttarligan, så den får de gärna låsa nu :-)

Har inte haft någon dator hemma på ett tag. Den lilla bärbara har varit hos kompis för att uppdateras och skärpas till, går nu som smort :-) Den stora klumpen som kallar sig stationärdator vill inte vara med längre och tycker att den får stänga av sig självt när den tröttnar. Inte att lita på helt enkelt. Men nu är den lille hemma igen så nu har man lite att ta igen vad gäller pluggandet och annat :-/

Höll ju på att glömma veckans viktigaste händelse.... Sixten startar imorgon på Valla :-) Lärlingslopp och kortlopp. Kommer nog gå undan och han har inte startat sen i augusti.... Men än är inte undrens tid förbi :-)Jimmy B Dahlman sitter upp och han har kört han bra förut.

På återseende!

2 kommentarer:

  1. Hej Linnea! Mitt namn är Anna Johansson och jag ska ta min monté licens nu i Februari är tanken! Men har ju tyvärr ingen häst att rida för tillfället, men har däremot pratat med Kåre Axelsson angående att få leasa Ambassadör Indika och eventuellt köp lite senare. Men han berättade att du hade ridit honom ett par gånger, och vad tror du. Fungerar han som licens häst? Är han snäll förövrigt? Jätte tacksam för svar, antingen som svar på bloggen eller om du mejlar mig på annajohansson08@live.se

    SvaraRadera
  2. Hej Anna! Vad roligt. Det är en jättetrevlig häst och han skulle fungera perfekt som licenshäst. Skulle vara väldigt bra för honom då han skulle få mer rutin.
    Han är oerhört snäll och bra i typen. Jag mailar till dig också så du får mitt svar och mer info.

    SvaraRadera