måndag 27 december 2010

Mitt montéår 2010

Detta år har inneburit mitt bästa resultatmässigt. Är inte helt nöjd med årets resultat, hade ett högre mål uppsatt, men ger mig själv godkänt.
5 segrar med fem olika hästar(10% i segerprocent), 3 andraplatser och 6 tredjeplatser. Red in 216.400 kr på 46 starter. Segrat har jag gjort i tur och ordning med: Uriel Moss, Sandvångens Ligist, Night Queen Indika, Livi Charmer och Mister Sigel. Tack till tränarna som gett mig äran att rida dessa fina hästar.
Jag har även blivit invald i styrelsen för nystartade SMR och suttit som ordförande för Solvalla montéklubb. Jag fick också hoppa in som reserv i amatörryttar-NM som avgjordes i Finland i november. En upplevelse man kommer minnas länge.

Hästarna i bokstavsordning som jag ridit i år:
Abrigat Tobest: Red jag en gång på Örebro och vi blev utan peng. En trevlig häst som för dagen inte räckte till mot konkurrenterna.
Criks Sunbeam:En trevlig häst som tyvärr inte hade samma fart i lopp som i värmning.Red henne en gång på Solvalla.
Daniel Crown: Var jag femma med på Esiklstuna. Kändes okej till sista sväng då han började slarva med travet.Men det var första montéstarten så han förbättras nog till nästa.
Flammentanz: Pigga lilla Flammentanz gillade inte omstarter och förbrukade för mycket innan start. Den fartfyllde herren har flyttat till Norrland.
Golden Sib: "Sibben" och jag har gjort två starter ihop och varit sexa i båda. En mycket trevlig häst som min arbetskamrat Åsa har.
Lacey Frontline: En pigg tjej som gjorde sitt i den start vi gjort ihop. Travsäker och trevlig.
Livi Charmer: Älskade "Bamse"! I juni kvalade jag honom. Därefter gjorde vi en dålig start men sen blev det två riktigt bra. Tredjeplats på Bergsåker och vinst på Eskilstuna. En underbar rejäl kille som nu är hos Lähdekorpi.
Mircoolio: Var kanonfin att rida. Tyvärr blev det galopp på upploppet då jag såg att vi sämst blivit tvåa. Han har nu lagt skorna på hyllan.
Mister Sigel (Bilden): Vi har tillsammans gjort 13 starter i år. Och tagit pengar i 12 av dem. Året har verkligen slutat på bästa sätt med en seger i näst senaste starten. Antalet placeringar ihop: 1-1-2-1-4-2-1 69.200 kr. Ser fram emot år 2011 ihop med honom.
National Hero: En speciell kille med kapacitet. Vi gjorde två starter ihop. Den ena galopp i starten och den andra på upploppet.
Night Queen Indika: Oj, oj, oj! Denna hetlevrade dam finns det fart i, det kan jag lova. Vi gjorde en start tillsammans som resulterade till en säker seger med tussar och rubbet kvar. Hon åkte sedan ner till Frankrike och gjorde två starter. Skadade sig tyvärr i den sista men förhoppningsvis får Kåre och Gunbritt tillbaka henne på banan då hon även levererar kanon för sulky.
Out Xing: "Bruno" är en härlig kille som är underbar att rida. I år har vi gjort tre starter med två sjundeplatser som resultat.
Pilagårdens Muck: Ny bekantskap som stod väldigt hårt inne i loppet vi var ute i. Men han sprang på och gjorde det bra för sin egen klass. Har gått bra i sulkystarter efter det.
Rhocabill Noa Bell: Erik Lindegrens sedelpress satt jag upp på, men något var det som inte stämde för det blev två galopper utan direkt anledning. Möjligtvis kan det ha varit en hovspricka som spökade.
Sandvångens Ligist: Norrlands montéstjärna som jag fick äran att rida på Solvalla. En enkel seger på en oerhört fin montéhäst. Årets bästa telefonsamtal när Lage ringde och frågade om jag ville rida :-)
Sir Arne: Har tyvärr inte gått bra under 2010 och har nu slutat tävla för oss.
Six Feet Under: Min egen älskade "Sixten" och jag gjorde fem starter ihop med en andraplats och två tredjeplatser som resultat. Vi fortsätter kämpa :-)
Select Ås: En start gjode vi ihop men var aldrig med i matchen.
Talk Talk: Mycket fin häst som jag var trea med på Gävle. Fart finns, det kan jag lova.
Uriel Moss: "Urre" startade sin montékarriär 2009 med ett bra kval men sen gjorde han två dåliga starter. Då blev man lite orolig att han inte var så bra som vi tyckt. Men ändring blev det på det i år. Segrade som 41-oddsare med Stina i februari, sen vann han och jag tillsammans, tredjeplats med Stina, tvåa med mig trots galopp och trea med Stina. Sista montéstarten med mig är han ursäktad för han var förmodligen sjuk. 61.000 på fem starter blev det.
Victor A.E.: Var en trevlig häst som gjorde sitt. Vi var utanför peng.
Winning Cape: En speciell kille där allt måste klaffa. Vi fick galopp innan första sväng.

Året avslutas med ett kval på torsdag. Beckford Bris heter hästen och Stina har ridit ett jobb på den och var helnöjd. Blir intressant att sitta upp på.
Nya mål är satta för 2011 och förhoppningsvis når jag dem och får ge mig själv MVG istället.

GOTT NYTT ÅR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar