tisdag 14 juni 2011

Första tränarsegern!

Det gick ju kanoners för Stina och Yngve på Bergsåker! Säker vinst med 9 längder som mariginal, tiden 1:15,6/2160m. Oriden med tussarna kvar. Ja, vad mer kan man begära som tränare, ägare och syster? Så jädra bra ridet och sån jädra bra häst jag har! Vilken lycka! Och han mår finfint efter loppet. Nu laddas det för nästa uppgift. En rejäl prövning kommer det att bli, men oj så skoj!

Och bra gick det igår för mig och Fia. Gävle var anhalten, en stad med svarta moln över sig. Lämnade 22 grader och sol och kom till 12 grader och ösregn. Men vad gjorde det? Jag skulle vilja påstå att hon gjorde förmodligen det bästa lopp hon gjort hittills under sadeln. Gick med lättare skor, "racerbalans" :-) Och det gick bra nästan hela loppet. Blev lite för ivrig i starten så det blev galopp, ställde sig fort men vi tappade en del. Aj,aj, tänkte jag då jag satt på en häst som gör det bäst i ledning eller dödens. Men det var bara att prova ryggar. Fick en rejäl knuff på vägen, avancerade i tredjespår och kom fram till dödens på bortre långsidan. Fick grepp om ledaren i sista sväng och sen var det en finfin åktur. 4 längder blev segermariginalen och rubbet sparat. Banan ropades ut som 2 sekunder långsam, så tiden 1:18,9 blev skriven i protokollet. Underbart att ta igen Sverigeloppet på detta sätt :-) Fia och jag har nu tagit tre segrar tillsammans, och Stina en. Och denna lyckliga resa är förmodligen inte slut på långa vägar....
Stallseger blev det också i sista loppet då Ride Diaky tog hem loppet på ett fint sätt. Grattis till Per!

På torsdag bär det av till Eskilstuna. Annelie ringde mig och frågade om jag ville rida Ville Alfa. Klart jag ville! En duktig montéhäst som det ska bli spännande sitta upp på. Vi står ju 40m tillägg tillsammans med bla. Stina och "Sigge". Tror att Camilla och Rasev Du Futur blir svårast för systrarna Swartling att ta sig förbi. Den har gjort riktigt bra montéprestationer och kommer nog leda länge om inte galoppen kommer.

På fredag hoppar jag upp på kallblodet Snorre Jenta och Stina Höstboviktor. Blev ett riktigt fint och fullt startfält på Hagmyren och många kan vara med och strida om vinsten. Atlas Svarten var bra senast och förbrukade sig inte helt, Faksina har presterat bra tider under sadeln och kan nog få till det även denna gång, Ganglis kommer med seger i senaste starten och Heidrun kan nog hålla undan tillsammans med debuterande Väskinge Viktor. Spännande blir det. Tackar Linda S och Camilla A för uppsittningen och hoppas jag kan förvalta den.

Stina åker till Bollnäs idag för att pröva lyckan tillsammans med Super Frö. Bättre spår denna gång då han slipper innerspåret. Loppet blev inte fullt, bara 10 startande men ganska bra hästar iaf. Wiss New Hawkeye var anmäld till Mantorp (loppet som Karbo Cake vann igår) men kom inte med, betyder nog att den har form, Rhocabill Noa Bell är en bra montéhäst, och Bumblebee och Linett gör det alltid bra under sadeln. Salin Gid behövde säkert förra loppet då den inte hade startat på ett tag och kan vara bättre denna gång. Max Hönez gick bra innan galoppen senast och travar den kan den också vara med och strida. Help tjänar matlappar varje gång och kan kanske leda länge idag med Stina Super Frö utvändigt om sig. Låter som att det kommer bli ett spännande lopp även detta....
På Bollnäs startar även Jahnita för sulky. Håller tummarna att hon springer på bra.

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar