torsdag 23 juni 2011

GLAD MIDSOMMAR!

Blir en liten snabb uppdatering innan midsommarhelgen. Sitter inne och väntar på att regnet ska avta, men det ser mörkt ut....
Några ritter har jag hunnit med sen senast. Ville Alfa gjorde det bra på Eskilstuna med en fjärdeplats. Ridordern var att ladda och det gjorde jag ända fram till dödens trots 40m tillägg, men där tog det stop. Amanda Bergstrand ville rida där och visade det tydligt, och hon vann loppet så det fanns grund till det. Ville tog i hela vägen men blev omriden av två hästar. Hästen kändes fin och var trevlig att rida.

Snorre Jenta var ett underbart litet kallblod som var kanontrevlig att rida. Kom iväg felfritt i starten och höll oss avvaktande på innerspår. Varvet kvar var det trötta hästar framför så jag gick ut i tredje men fick en liten uttryckare i fjärde, men hon kändes fin på bettet hela vägen. På bortre långsidan gick hon fortast av alla och jag började nästan räkna in pallplatsen. Då kom galoppen helt oväntat. Men oväntad för henne var den inte, för hon brukar få till den. I efterhand skulle jag kanske stannat kvar i ryggar och försökt gått invändigt, men då hade vi haft bromsklossar framför. Det tog tid innan hon ställde sig tyvärr så vi blev diskade. Red i spåren för att inte störa loppet och hon gick kanon över upploppet. Kapacitet finns och går hon felfritt så kommer hon snart kunna räkna in en montéseger. Tackar Camilla och Stig för att jag fick rida och passar även på att gratulera till Snyggs seger på Visby.

Fabulous Tealight var även hon en underbar häst att rida. Tyvärr var inte vädret och banan lika underbart och det märktes på att inga tilläggshästar var med där framme. Vi fick åttondeplatsen och hon höll farten hela vägen in. Torrare väder och bana trivs hon nog bättre med och kan få ett mycket bättre resultat. Trevlig häst och trevligt folk kring henne.
Grattis till Jenny Brunzell som i helgen tog två segrar! Och det var de två första i karriären. Mycket duktigt av denna härliga Solvalla-tjej!

I midsommar blir det många starter från stallet. Idag åker jag till Rättvik. "Yngve" ska ut i försöket till Hästägarcupen. Spår 10 på 1640a var inte det jag mest önskade mig. Förhoppningsvis kan han ändå kuta på till en finalplats. Sören kör igen.
Med till Rättvik är också Ride Diaky, stallgrannens häst, och Super Frö som Stina rider i montéloppet. Han skötte sig ju bra till en tredjeplats och Stina red ingenting på honom då utan gick på säkerhet för att undvika galoppen. Kan bli bättre placering idag förhoppningsvis. Själv sitter jag upp på Royal Steding för första gången. Skulle ha kvalat honom i fredags men var ju då till Hagmyren. En häst som verkar gå bra och jämna tider i sulky och kanske kan tycka det är roligt med monté också. galopperade tydleigen i starten i kvalet men gick mycket bra efter det. Blir skoj!

På självaste midsommarafton åker Leia och "Sigge" till Hagmyren. Både jag och Stina är bortbjudna så Kim Boström sitter upp igen. Blev få hästar anmälda och är han som han ska så är det väl Sun Power C.G. hästen att kriga om förstaplatsen med. Håller tummarna för "Sigge" och Kim! Leia kommer ju från vinsten på elitloppshelgen och är kanonfin hemma. Kan bli finfint.....

På lördag åker Warlord "Bossekossa" Boko till Lindesberg. Även han ska ut i försök och förhoppningsvis final. Fick spår 3 bakom bilen med 11 hästar till start så han kan nog också lifta med till en finalplats. Blir spännande!
Stina sitter upp på Lacey Frontline som efter Sverigeloppet varit ut i V75 och gjort det bra till pengaplatser.
Kan bli en kanonhelg för familjen Swartling det här :-)

"Ogge" mår bara fint och har fått lite slappartid efter de hårda loppen han var ute i. Står nu med på pappas träningslista och han kommer att stanna här ett tag till.

Nu väntar jag på anmälningslistorna från Bollnäs, "Fia" och jag ska ut och pröva lyckan igen. Förhoppningsvis kommer även "Robban" med. Blev tyvärr galopp i starten senast på Valla, men det är bara att ta nya tag.

På återseende!

2 kommentarer:

  1. va roligt och coolt för henne att ta sina första segrar på en och samma helg!
    Roligt för dig att få rida så mycket hästar!
    Tränar du imellan loppen mkt? alltså kondition ben? typ eller orkar man när man rider lopp så pass ofta?

    SvaraRadera
  2. Hej Marina,
    Jo jag tränar en del mellan loppen: Yoga, löpning, armhävningar, squats, står i 90grader etc. Sen rider och kör jag våra egna i träning och provar lite hästar under sadeln i närheten. Så det blir en del träning, man ska ju vara som starkast på upploppet :)

    SvaraRadera