torsdag 14 juli 2011

Sommar, sommar, sommar.....

Nu är det sommar och man vill inte sitta inne framför datorn. Kör en liten snabb uppdatering om senaste ritterna:
Royal Steding ville inte trava i starten och fick det inte att stämma under loppet. Är nu uppkollad och tillfixad så förhoppningsvis är det mycket bättre i nästa start. Var en trevlig häst att rida och kände i värmningen att fart finns det.
På min födelsedag begav jag mig till Bollnäs. "Fia" galopperade i provstarten och var på väg över i starten så jag tog det lugnt och tappade mycket. Hamnade sist och fick jaga. Gick förbi några och knep sjätteplatsen men var inte lika alert som tidigare. Kan ha varit värmen. Robban galopperade tyvärr för Stina i samma lopp men gick bra efter. Hopp finns.
"Yngve" var inte lika bra som tidigare. Fick visserligen ett tufft lopp i spåren fram till dödens men kämpade inte lika mycket som han brukar. Fick med oss en femteplats iaf.
Samma sak var det med Super Frö. Kändes allmänt trög i loppet och galopperade när jag försökte avancera på sista bortre långsidan. Gick bra in i mål men hade alldeles för långt fram. Ett riskfyllt lopp med många incidenter. Tight ridning och bla. så gick en häst ner på knä i sista sväng. Ekipaget var sen med på pallen så ingen skada skedd men det var ett oerhört rörigt lopp.
Thunder Man hade ingen bra montédebut. Vi kom iväg jättebra i starten utan att ladda. Fick ledning och första 500m gick på 1:15,8 och varvet 1:17,0. Då släppte vi till en pigg Capaci och hängde med bra i rygg enda till sista sväng, då blev det tvärnit. Han kollas upp och förhoppningsvis finns det en orsak.
Warlord "Bosse Kossa" Boko och jag kvalade samma dag och det gick bra. Travade klockrent och hängde med sulkyhästarna fint. Blev lite stumma ben sista biten men han har inte gått så mycket fort under sadeln. Verkade tycka det var roligt och kändes fin.
Stina och "Ogge" var ju till Halmstad i fredags. Han har ju hamnat sist i starten och inte alls varit med så denna gång bestämde vi oss för att ladda. Han var med fint men det gick helt enkelt för fort, 1:06 första 300m, så det blev tyvärr galopp. Nu laddar vi för Axevalla.

Nu får det vara slut med sistapeng-ritter och tillbaka med pallplats-ritterna :-) Förhoppningsvis vänder det väldigt snart. På måndag åker jag och "Fia" till Arvika. Första gången som jag är på den banan så det ska bli skoj. Inte lika skoj är det att de lagt montéloppet som sista lopp. Kuskarna som kör 10 lopp de ska ha täta lopp, men vi ryttare ska sitta och vänta till sist. Inte roligt när man har 33 mil hem..... och ska upp tidigt dagen efter. För då är det dags för Greve Indika att visa att han kan. Vi ska kvala. Och det gäller att hålla i sig för ibland är plattan uppvriden på max och då är det hett. Men än så länge har han skött sig bra när jag ridit honom och inte hittat på några hyss som han har gjort för vagn tidigare. Spännande ska det bli. Med till Lindes är även Ride Diaky som provar lyckan igen.
Samma dag åker jag till Eskilstuna. Och ja, även där ligger montéloppet som sista lopp :-( Moby och jag provar lyckan igen och förhoppningsvis kommer vi iväg bättre från spår 2.



På bilden är det Bellas årsföl efter Rite On Track.

På återseende!

2 kommentarer:

  1. Nu är jag trött på att en viss ryttare får slå hästen på baken med spöet utan stt få bestaffning! Du vet nog vem jag menar. Vet inte domarna om att man inte får göra den sortens drivning eller kan de inte hästens kroppsdelar?
    Du som sitter i styrelsen kanske kan hjälpa till via kontakter att upplysa domarna vad som gäller?

    SvaraRadera
  2. usch ja jobbigt när man ska åka långt hem =(
    de låg som sista när vi va på eskils med en gång över 40 mil hem och bara en som hade körkort (läs jag) haha rätt jobbigt! fast å andra sidan vet ja inte om de är mycket bättre när de är lopp 1 lr 2 heller för de kan ju vara svårt med jobb och sådant =( i kalmar har vi nästan alltid monteloppet som lopp 2, fint när de är hemmaplan och inte så lång resväg ;) Lycka till i kommande lopp =)

    SvaraRadera