fredag 5 augusti 2011

Dubbel, dubbel och så en dubbel!

Vilken vecka det har varit! I fredags var jag ju till Solvalla och red "Fia". Pigg som sjutton i värmningen och defileringen. Kom iväg felfritt och fint och i första sväng släppte Erica och Kodzon ledningen. Höll uppe ett hyggligt tempo så första varvet gick på 1:17,5. Fortsatte andra varvet i samma takt och de andra kom aldrig i närheten :-)5 längder blev marginalen.
Bytte inte ens om efter loppet utan hoppade direkt in i bilen, mot Romme! Hämtade upp min bror och en till supporter i Sala och ankom lagom till provstarterna bakom bilen. Jörgen hade förvärmt så "Nelle" och jag red ut till bilen. Kändes fin i båda provstarterna, lugn och travsäker. Det är ju ingen liten häst den där Nelle D'amour :-) Fick ridordern "Rid som du vill, bara det är felfritt". Tog det lite lugnt i starten, de andra fick rusa, och sen gick vi i tredjespår, till sista sväng, då det blev dödens. Nelle lunkade på och 50 meter innan mål höll vi på att kunna bli slagna av spurtande häst men då tog han i lite grann. Var ju första gången han startade på kort distans så han undrade nog vad jag höll på med då jag vände upp för att segerdefilera :-) Och det blev en repris från förra året då jag och Night Queen Indika vann samma lopp: Criks Hurricanes montélopp.
Två segrar på en dag är första gången för mig, och jag hoppas verkligen inte att det var sista gången. Sån jädra härlig känsla i bilen hem. Heeeelt sjukt!

Dagen efter var inte lika rolig. tappade utan förvarning ett däck på transporten halvvägs till Hagmyren. Det är tur att man känner snälla männiksor för en ny transport var där inom kort. "Yngve" hade ingen bra dag och tvärstannade in på upploppet så vi skrittade nästan i mål. Inte alls roligt att man startade men sånt går inte att förutspå. Tung resa hem.

På söndagen blev det lycka igen. Stina begav sig till Hagmyren och åkte runt på Ivarsqvick igen. Vilken häst det är! Så himla fin och duktig. Referenten på ATG kallade henne en bra bankränta, vinnaroddset 1,25 :-)

Måndag var en strulig dag. Anmälan till montélopp på Solvalla, Hagmyren och Bergsåker. Jag hade lovat rida fina Moby på Valla och när anmälningslistorna kom ut så såg vi ut att vara första reserv. Startlistorna trycktes och vi fick spår....11! Solvalla hade klantat till det och tagit med 12 hästar bakom bilen. Tvångsstryk två, de med minst poäng, bla Moby. Var då tänkt att jag skulle åka till hagmyren med Greven, MEN de hade ju tryckt sina startlistor och han kom inte med för förbehållet var att han startar om Moby inte kommer med på Valla. Så skynda på Solvalla att ringa Bergsåker innan de tryckte startlistorna. Och där är vi nu med, jag och Greven. Pjhu! Det blev tredjehandsvalet.
I tisdags var jag och fyra goda vänner till Grönan. Tjoho va skoj det är! Fem barnungar sprang runt bland karusellerna :-)
Onsdags blev det en tripp till Solvalla. pappa och Leia var med i uttagningen till amatör-SM. En brunstig Leia var med från spår 9. Men det gick bra, en tredjeplats efter en resa invändigt. Duktig pappa, duktig Leia.

Igår var det Gävle som gällde, montédebut för Spaceship Broline. Var spelad favorit vilket kanske är tufft i debuten men hon har ju visat bra fart för vagn. Kändes kanonfin i värmningen och provstarten. Urban hade aldrig sett henne så lugn på banan :-) I starten tog hon i utav sjutton och vi satt i ledning i svängen. Gick fort, 1:10,7 första 500m och 1:13,2 första 1000m. I sista sväng kändes det säkert men Stina och Tipster skuggade oss och när jag släppte av lite och ryckte tussarna så gick de förbi. Hade varit bättre att haft henne på bettet hela vägen, vilket även tidigare kuskar och tränare erfarat. Men hon gjorde det bra i debuten och tjäna fina pengar. Underbar häst med fart i benen :-) Och Stina och jag fick våran efterlängtade tvilling! Vi har ju varit 2a och 3a förut men nu blev vi äntligen 1a och 2a! Ska man bli slagen kort före mål av nån så är det väl ändå av henne :-) Grattis till Suzanne, Stina och Tipster!

Idag bär det då av till Bergsåker med Greven. Näst sista loppet, tack för det. Hoppas få iväg honom fint från spår 5. I kvalet gick det ju bra men då var vi ensamma på volten. Han har ju haft tendens att kasta sig iväg i tokgalopp för vagn så vi får väl se hur det går. Känns iaf travsäker under sadel. På samma volt står Camilla och Olles fransman som gör det kanonbra i monté, så det är väl hästen att slå.
Stina får äran att rida "Fia" på Solvalla för första gången bakom bilen i monté. Ska bli riktigt skoj att se hur hon kan springa då. Lycka till!
Det blir inte många timmars sömn för imorgonbitti bär det av till Finland för Finnkamp. Jag, Stina och Linda M Eriksson är det som ska representera Sverige i montén och kuskarna är Thomas Uhrberg, Peter Ingves och Patrik Nygren. Vet inte mer än den flygbiljett jag fått och den startlista som jag sett men skoj ska det bli :-)

1.King Value / Stina Swartling 2100: 1 12,2aly 14,3ly 150 850 €
2.Fire Leader / Susanne Klemola 2100: 2 12,9aly 15,5ke 93 720 €
3.Mystic Julius / Linda Eriksson 2100: 3 14,7ake 15,6ke 37 330 €
4.Julia Cloud / Jenni Kaija 2100: 4 16,3aly 16,6ke 11 300 €
5.Zazak Betzei / Paula Räsänen 2100: 5 12,9aly 15,1ke 70 913 €
6.New Orleans S / Linnea Swartling 2100: 6 15,2aly 16,9ke 19 000 €
7.Angry General / Heli Perkiö 2100: 7 13,0aly 16,5ke 21 044 €
8.Hurry Tilly* / Sanna Riikonen 2100: 8 13,5aly 15,8ke 46 964 €
9.Virago Hebre* / Taru Ahonen 2100: 9 16,9ake 15,7ke 35 282 €
10.Millvillage's Simeon / Nelly-J Korpikoski 2100: 10 m16,8aly 17,0ke 22 065 €


Ogge och jag på Axevalla. Jag är gladare än jag ser ut :-)

På återseende!

3 kommentarer: