torsdag 18 augusti 2011

Grisen gal i granens topp!

Upp å ner, ner å opp.... ja så går det ibland. Har efter fina placeringar inte haft så mycket framgångar på sistone. "Yngve" hade en infektion, liksom "Ogge". Den sistnämnde en rejäl sådan så det blir lite avbrott i planerna tyvärr. Vi tog prover efter senaste starten på Bollnäs, då jag som favorit stod 60m tillägg och vi kom iväg bra. Efter 2 m hade vi passerat de som skulle stått 20m framför oss, men sen ville inte "Ogge" framåt. Skrittade i mål sist och ville inte alls. Nu vet vi varför. Självklart får man ångest när man försökt få honom att gå framåt, men det var som tur var inte viljan som tröt. Nu ska han bli frisk för nya utmaningar :-)

Greven ville inte alls på Bergsåker. Skentravade iväg i starten och slog på galoppen innan svängen. Ställde sig och var jättefin i skymundan. Galopperade tyvärr på upploppet så vi blev diskade. Han behöver coola ner sig lite och få bort stressen kring andra hästar. Vi skulle ha varit med i ett b-lopp på Örebro idag men känningar i en has sätter stopp. Stina är med med Warlord Boko, som kommer med en seger i raden. Fast den syns inte, var ut och vann bygdetravslopp på Julmyra :-) Stina testade honom lite, som ett snabbjobb och man får kanonfina hederspriser, täcke och annat skoj. Kanonbra ordnat!
Själv var jag i Norge i helgen. En av mina bästa vänner från högstadiet hade ordnat det kanonbra med ca 100 pers på en räkbåt. Gott att äta och dricka medan vi åkte runt utanför Oslo i fem timmar. Oerhört skoj!

Finland var kanon! Eller ja, kunde ha kört på lite bättre i go-karten. Tyckte jag hade plattan i mattan mest hela tiden men blev ändå passerad. Vattenplaning fick man också. Finska Nelly-Janiika borde satsa på att bli go-kartproffs för jädrar vad det gick. Jag kom väl 7-8 totalt och Stina var snäppet före och Linda snäppet efter. I montéloppet red jag ett sto som gjort det bra i monté några gånger. Hon var 11 år och hade fått föl och lite annat roligt. Kom iväg bra i starten och fick ledning då ledaren hoppade. Öppnade på 17 och kändes fin till ingången av sista sväng, då Linda kom upp utvändigt. Då var det kallt. Var 7a i mål. Stina gick det bättre för. Hon kom tvåa och Linda trea. Linda hade nog vunnit om hon inte fått galopp mitt på upploppet. Den ställde sig och gick fort sen. Som tur är får man galoppera till 15m innan mål i Finland. Var ju lite klasskillnad på hästarna tyvärr. Stinas hade sprungit in 1,5 miljon, min lite mer än 100 tusen. Den som vann loppet var storfavorit och stod i 1,40. Så totalt så gick pallplatserna till finska tjejer. Stina blev bästa svensk med en fjärdeplats.
Men all cred till Finland och deras sätt att ordna. Vi blir väl omhändertagna, finns mat och dryck hela tiden, kanonfint boende, oerhört trevliga människor och fina presenter. Och det var riktigt roligt att umgås med Ingves, Uhrberg och Patrik. Har ju inte mer än hejat på stallbacken förut men nu fick man ju verkligen lära känna dem. Kanontrevliga! Och Ari och Anna Forssell var med också så det blev ett riktigt härligt gäng. Mycket lyckat!

Varit lite lugnt den här veckan och nästa race är på söndag. Sitter upp på Röcklingers Famous Ribb på Eskilstuna. Den har gjort tre montéstarter och varit på pallen i två. Blir intressant att rida den. Både Stina och jag hade lovat bort oss på hästar som inte kom med så duktiga Malin Asklund sitter upp på "Fia". Hon har fin form och är väl värsta motbudet.
Längtar till på måndag då jag hoppar upp på Nelle D'amour igen. Långlopp på Mantorp är uppgiften. Vi står 20m tillägg och distansen blir 3160m. Denna prop är lika rolig varje gång, rids ju bara ett sånt här lopp om året tyvärr. Ska bli riktigt skoj då han är stark som tusan.

På tisdag bär det av till Kroatien en vecka med en av mina bästa. Ska bli jädrigt skönt. Semester! Vi ska slappa, läsa, lösa korsord, kolla landet och bara vara. Skönt! Visst är det lite tråkigt att jag missar Sundsvall Open och något mer lopp, men det kommer fler.

Har varit en jädra åsk-och regnskur här precis så nu sitter jag och funderar om det blir skog eller väg på löprundan. Svåra beslut :-)

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar