måndag 5 september 2011

Kroatien, tränarseger och stalldubbel

Länge sen jag skrev nu och mycket har hänt. Försöker att berätta lite kortfattat:
Famous Ribb var en mycket trevlig häst. Tyvärr blev det ett rörigt lopp. Vi kom iväg på tredje starten och det blev med startgalopp så vi tappade 20m. Hon ställde sig och vi hamnade som femte invändigt. På första bortre långsidan var det en häst som fick galopp på innerspår, hästen bakom rider rätt in i den och när vi passerar så får jag en smäll på benet så stigbygeln höll på att åka. Hamnade snett och sadeln höll på att glida, men fyra i mål kom vi och hon kämpade på bra. Kommer tjäna bra pengar i monté med lite mindre strul på vägen. Blåmärken och sår på knäna är jag van vid att få men på smalbenet hoppas jag att det var första och sista gången...
På Mantorp var Nelle inte riktigt på hugget och de andra hästarna var bra så vi fick med oss en sjätteplats på tiden 1:17,7/3160m. Hoppas det finns en bra orsak och att han kommer igen. En av de bättre hästar jag någonsin ridit och det är en speciell känsla att rida honom. Bara steget gör att man ler redan i defileringen.

På tisdagen där efter åkte jag på semester, en vecka i Kroatien. Kan verkligen rekomenderas! Kanonfint väder, genomskinligt vatten, mycket trevligt folk, den bästa maten man kan tänka sig om man inte äter kött och ruggigt fint överallt. Har haft det helt underbart.
Och medan jag var i Kroatien fyllde syster Stina på reskassan. Yngve och Stina vann på Solvalla! Och vilket lopp de gjorde! Med bland de tre när det gick 1:12,9 första 5 och varvet på 1:14,6 och han gick ut i dödens och bara tuggade ner dem till en segermarginal på tre längder. Tiden blev 1:15,4 och vinnaroddset 27,04. Och jag som inte ens hade tänkt att anmäla då han var sjuk på Hagmyren och var klent tränad. Och när anmälningslistan kom så tänkte man att ja, han får ett lopp i kroppen.... Tack syster Stina och älskade Yngve :-) Ganska skönt att höra kommentatorn på ATG-live säga "Och Young Forever krossar motståndet" när man står i en hotellreception med halvdan wifi 1800 mil där ifrån :-)

Mitt i allt detta och lite tidigare så har jag packat ihop hela min lägenhet. Tre månader för tidigt! Hela huset ska renoveras och därför måste rubbet ut. Och i våras fick jag infon att det skulle vara tomt 1 september. Så jag har packat lite då och då och till slut så har jag fått ihop nästan allt. Men får då infon att det inte är förrän i slutet av november allt ska vara borta. Men bra Linnea! Så nu lever jag i flyttkartonger, väskor och IKEA-kassar, med beslutsångest om jag ska packa upp allt eller fortsätta sakna saker.

I torsdags bar det av till Hagmyren. Västerbo Nag Nag stod på schemat. En trevlig häst som inte hade sin bästa dag. Ville inte gå framåt i volten så vi bommade starten. Hängde sen med och höll farten till en åttonde plats. Bättre gick det för Sober "Zebran" Girl som trots att hon varit borta från tävlingsbanan över ett år tog en säker stallseger. Och på vägen hem så stannade vi vid en ATG-butik och kollade när Stina och Warlord "BosseKossa" Boko vann på Örebro i monté. Vilken dag! En stalldubbel! Och Stina går det verkligen kanon för nu, trea i Sverige bland montéryttarna! Bra där syster!

Att ladda upp för tjejmilen med en veckas slapp semester i Kroatien gav lite ångest i lördags morse. Hur fasiken skulle jag ta mig runt? Sprang väl en kilometer på fysiken och nio på ren vilja :-) Det var första gången jag sprang och riktigt roligt var det och bra nöjd när jag passerade mållinjen. Till nästa år så ska jag placera mig längre fram innan start då det var risk för klaustrofobi första kilometern. Man fick helt enkelt följa strömmen och inte köra sin egen takt. Sen blev det några till bromsklossar på vägen, varning för sådana i likadana tröja med samma text på rad, de kan ta upp vägen :-)

På tisdag bär det av till Eskilstuna. Moby och jag provar lyckan igen. Snälla, snälla, snälla, låt oss komma iväg i starten.

På torsdag är det en ny bekantskap i form av Nathalie och Lena Ekmans Abbe Palema. Tingsryd är platsen. Såg honom i kvalet och han rörde sig fint. Det gick 1:28,0 första varvet och han kom i mål på 1:23,4 så han gjorde ändå ett godkänt slutvarv. Travsäker kille som varit borta från travbanan i snart två år så det är väldigt svårt att förutspå hur det kommer att gå. Bra spår fick vi iaf.

Och som flera av er säkert har sett så är propositionen till ryttar-SM ändrad. Nu är det endast 10 (tidigare har det varit 15) som startar och det med autostart öppet för alla hästar. Som det ser ut nu så är dessa ryttare klara: Åsa Svensson, (Linda S Hedström), Stina Swartling, Linda M Eriksson, Maija Lähdekorpi, Emelie Knutsson, Linnea Swartling, Lena Fritz, Camilla Skoglund, Carina Sköld och Malin Asklund. Dessa skuggas av Ulrika Westerberg och Lina Alm. Spännande vilka som kommer med och vilka hästar som ställer upp. Det är ju 250.000 kronor i förstapris! Det högsta som någonsin har varit i ett montélopp i Sverige. Hoppas på hög klass där vem som helst har chans att vinna.

På återseende!

2 kommentarer:

  1. Är inte köttet bra i Kroatien eller vad menar du ? Du kanske är vegetarian ? (Funderar på att åka dit.) Grattis till framgångarna. /AI

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag äter inte kött utan bara fisk och skaldjur så det var därför landet passade :-)

    SvaraRadera