fredag 5 februari 2010

Lyckad debut trots missöden

Igår gjorde Sixten och jag montédebut tillsammans på Gävle. Efter en lite halvdan värmning var jag lite tveksam, tog en lugn start och låg sist i klungan som drog iväg i en snabb öppning. I starten hörde jag att någonting inte stod helt rätt till, "flapp flapp" lät det. Såg i ingången på sista sväng att gamaschen tyvärr hade släppt och hängde lite halvdant. Han gick ändå bra och vi kom trea. Efter mål såg jag att den satt mer runt hoven än runt benet. Men ärliga Blixten travade ändå hela vägen så jag är mer än nöjd. 1:18,8 blev sluttiden och det finns nog mer att hämta. Han har iaf visat att vi kan variera oss lite mellan sulky och monté så det gör det bara ännu roligare att ha denna individ.
Kul var också att våran grannes häst, Junior Light tillsammans med Johanna var tvåa.
Vinnaren i loppet, My Teddy Bear, reds av Sofia Nyström, en tjej som på tre starter i år tagit två segrar. Kul med ett nytt namn som gör succé inom montén.

Ikväll ska Mister Sigel och jag ut på Romme. Vi står hårt inne med 60m att ta in på främre volten, men han känns fin i träning och loppet är ju ändå 2640m (2700m för våran del) så vi har ju ändå chans att plocka in det under resans gång. Ska bli spännande. Det är ju några med i loppet som kan bli svåra att slå. Nr2 Flamenco Kemp som Åsa Svensson rider gör debut i monté och kan bli svår, nr7 Muscle Nuggets segrade i näst senaste starten och kan göra det igen, nr10 Eccentric Chip och nr11 Garcon Launcher har båda två visat att de kan vara först över mål i monté. Så visst har vi några att tampas med om prispengarna.....
Romme kommer att ha obligatorisk genomgång för alla montéryttare. Tycker fortfarande att det är bra att sådant genomförs då det ger ryttare möjlighet att ställa frågor och det är kul att träffa alla. Det som är mindre roligt är att genomgången är två timmar innan loppet. Men det är iofs bättre än just vid den tidpunkten alla vill värma. Och jag kan förstå att de vill lägga genomgången innan första start, men alla kanske inte är på plats så pass tidigt innan loppet. Och jag tycker fortfarande som jag skrivit i tidigare inlägg: att jag skulle hellre vilja se en genomgång EFTER loppet då ryttarna kan diskutera eventuella trängningar, omstarter etc. Jag tror att det skulle vara mer givande än att diskutera det i omklädningsrummen etc.

På söndag är det lopp på Solvalla. Som vanligt är det fina hästar som startar på huvudstadsbanan. Nr10 It´s A Face gör debut, liksom nr12 Landlubber, någon av dem kan få till det direkt. Norska Nr15 Uri F.Boko är svårtippad då den inte har startat i monté i Sverige. Har en seger i raden och kan säkert vara med där framme om den gillar resan och svenska banan. Nr11 Västerbo Hitchiker och nr13 Call O´boy gör bra starter i monté och nr6 Lime Casted har visat att den har kapacitet. Ja, det finns ett gäng hästar som kan fightas om segern.

Som ni såg i förra inlägget så ska jag föreläsa i Rättvik den 24e februari. Jättekul att bli tillfrågad och jag hoppas kunna ge de som kommer för att lyssna en bra bild av montésporten. Ser verkligen fram emot det så jag hoppas det kommer en massa folk.

Och Ewe (som skrev kommentar på tidigare inlägg): så länge motivationen finns så kommer jag aldrig sluta jobba för montén. Och nej, jag tycker inte skitsnack hör hemma i omklädningsrummen, på stallbacken eller utanför banan. Montén ska inte förknippas med ordet "kärringsport", det vinner ingen på. Och skitsnacket är bara att borsta bort från axlarna och inte låta sånt tynga ner en.
Kul att du vill se mig i SM, det vill jag också :-)

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar