torsdag 25 februari 2010

Solvalla under utveckling

Igår höll jag föreläsning om monté i Rättvik. Det var riktigt roligt! Babblade på i lite mer än två timmar och sen gick vi ner till stallet och sadlade på en häst för att praktiskt visa. Det var kul och det kom intressanta frågor från lyssnarna. Åhörarna var blandad kompott: från elitryttare till personer utan licens så det var kul att dela med mig av min syn på sporten. Absolut något jag gör igen och det finns stort utrymme att utöka den praktiska delen, vilket också jag och utbildningsansvarige Ewa pratade om.

Det händer grejer vad det gäller montéutbildningen på banorna, och då framför allt på Solvalla. Solvalla montéklubb har genom syster Stina haft givande möten med STC, där de diskuterat det program som tas fram för licensutbildningen på alla banor. Jag har ju tagit upp det på bloggen förut, och gör det om och om igen, att förutom den bristfälliga spelarinformationen inför montéloppen (det är ju trots allt omsättningen som bestämmer framtiden) så tycker jag att utbildningen är den största frågan att ta tag i för att sporten ska gå framåt. STC har mycket material som arbetats fram men som inte används ute på banorna. Det är även på G att ta fram ett fys-test som nu också kommer att testas på Solvalla. Jag vet att tex Axevalla har en förutbildning innan man tar montélicens som varit väldigt uppskattad. Detta är något som STC har material för men som ännu inte används på andra banor. Jag hoppas på en förändring ute på banorna vad det gäller just montéutbildningen. Det är banans ansvar att se till att ryttarna blir rätt utbildade och är redo för att rida lopp när de plockar ut sin licens.
Stina och även andra från styrelsen kommer att närvara vid utbildningsträffarna på Solvalla för att just förbättra montéutbildningen. Stina kommer hålla ständig kontakt med STC och det känns som att det är ett steg i rätt riktning.

På söndag åker Mister Sigel och jag till Mantorp. Står hårt inne med 40m tillägg i långloppet, men sköter vi oss och inte galopperar så tror jag vi kan ha hyfsad chans var med där framme. Han har iaf form och det ska bli spännande. Men det är ju fler hästar med i loppet och jag tror Knutssons Midsummer Surprise är den svåraste att slå. Nr6 Flamenco Kemp var före mig och Mister på Romme och kan också vara med där framme. Nu har vi 20 meter mindre att ta igen på den så det är ju bra.

Samma dag är det lopp på Solvalla och Stina hoppar upp på nr7 Smashing Eliza för första gången. Den har ju startat mest på hemmaplan Åland så det är lite svårt att veta vad den kan. Det ska bli kul att se vad nr12 Talang Sund kan göra första gången under sadeln på svensk mark (har varit 7a i Frankrike). Nr1 Spuling brukar göra det bra om den får vara med där framme från start och har nu ett ypperligt läge. Nr10 Landlubber gjorde det bra i debuten och kan vara först över mål. Nr4 Cylinda Sign gick bra tid i kvalet och Hellstedt tränar. Se upp!

Innan söndag är det lopp på Axevalla på lördag innan V75. Jag tror att det kommer att stå mellan tre hästar: nr3 Wiss New Hawkeye, nr5 Zippe Chip och nr6 Affe Fager.

På återseende!

3 kommentarer:

  1. Jag ska snart börja den förutbildningen på axevalla, skulle ha börjat i onsdags, men för få anmälda än så länge...
    Dom har planer på att göra förutbildningen obligatorisk för dom tycker att all ska gå den.

    SvaraRadera
  2. Det låter jättebra om förutbildningen skulle bli obligatorisk. Jag hade gärna gått en sådan när jag tog licens för att få lite mer info om vad det innebär att rida lopp etc. Hoppas verkligen att fler vill gå nästa gång då det är ett ypperligt tillfälle att ställa frågor och få fakta och tips.

    Lycka till med licensen Bella. Hoppas vi ses på banan

    SvaraRadera