söndag 4 april 2010

Kallt i stallet

Urre och jag kanske inte körde vett och etikett i fredags men det gick hyffsat ändå. Dagen började inte bra, ville inte gå på transporten och krånglade. Reste sig när jag skulle hoppa upp till värmning, irriterad och inte lika samarbetsvillig som vanligt. Vi är ju lite bortskämda med att Urre gör som man vill och aldrig bråkar (förutom om du försöker sätta i tussar i öronen, jag har en sned näsa som bevis). Men i fredags var han inte riktigt sig själv. Kanske börjar han bli kaxig för att han är den stjärna han är....?
I alla fall så kom vi till start men när jag skulle avancera och försöka överta ledningen blev det gunga och vi tappade och hamnade sist i fältet. Långsamt gick det så i andra sväng styrde jag på och tänkte det får gå så länge det går. Det blev en resa i tredje (och ibland fjärde) spår innan vi nådde ledaren i sista sväng. Den hade ju fått bestämma där framme så segern var säkrad och vi fick andraplatsen. Surt med galopp, vi tappade mycket på det, men man får vara nöjd med en andraplats. Jag gav väl inte direkt Urre det snällaste lopp han kan få, så jag är helnöjd med hans prestation. Tiden 1:20,0 är väl inte direkt något man skriver ut och ramar in. Däremot raden 1-1-3-2 börjar bli en njutning att titta på :-)

I år är det bara Bella som har varit dräktig. Beräknades få första april, så i onsdags kväll föddes lilla Fanny Moss. Allt har gått bra och både mor och dotter mår finfint. From Above är pappa. Namnet Fanny har hon fått från min brorsdotter och Moss står för pappa (Mats Oskar Stigsson Swartling). Så nu kan Urre även stoltsera med att han har en lilla(halv)syster.



Nyförvärv har det kommit till stallet. Kallblodet Jahnita! Spännande med lite kallt mitt i de varma. Hon är ju 11 år, men kallbloden får ju tävla till de är 15 så det blir förhoppningsvis fyra roliga år. Och iom att hon tidigare bott nedåt i landet så har det ju varit långt för Ragnar att åka till montéloppen som mestadels är uppåt i landet för kallblod. Vi har ju lite närmare.
Har även fått n ett varmblod. Eller nja, det ser mer ut som en ponny :-) Varit hos Sten och Ingela Jansson tidigare. Sprungit in 143.000 och är fem år. Startade sin karriär med två raka segrar. Kan bli intressant.

Stina och Mister drar till Örebro på torsdag. Ett blandat gäng i startlistan. Bästa hästen är ju helt klart nr13 Sixten Palema men den har ju inte startat sedan 2 januari. Samma är det med duktiga nr5 Speedy My Love som haft uppehåll sedan 24 november. De kanske behöver ett lopp eller så för att komma tillbaka till förra årets segertåg. Runhällen representeras även av ett ekipage till, nämligen nr9 Joke McLaine och Johanna. Spela Runhälls-tvilling kanske?

Samma dag är det lopp på Åby. Nr3 Cylinda Sign gör det bättre och bättre för varje montéstart och kan kanske räcka hela vägen. Nr13 Spökmajoren gjorde det bra i debuten och det är inte helt omöjligt att den rundar samtliga, men nr11 Atlantic Laday är den jag tror kommer vinna. Gör det bra i varje start och har gått bra tider under sadel.

På återseende!

2 kommentarer:

  1. Kallt i stallet förde mig på villospår, kul eller, men då jag såg det gulliga fotot av Stina och Jahnita förstod jag kopplingen. Kallt i stallet får väl räcka för i år, förhoppningsvis går vi mot varmare tider. Skönt då våren och värmen kommer. Lycka till med Jahnita och ge henne en kram från mig. MVH / Ragnar

    SvaraRadera
  2. Grattis till framgångarna.
    Visst är det konstigt att Travronden kan skriva montéloppet som floppen bara för att det var svårtippat? Spelarna vill väl ha lite utmaning att hitta högoddsarna? Jag syftar på långfredagens lopp på Eskilstuna.
    Jag tycker att du har bra åsikter om vad som behöver förbättras inom montén, just spelinformationen och utbildningen. Keep up the good work!
    /Jenny

    SvaraRadera