onsdag 21 april 2010

Monté på V65/V64/V75?

9 maj är tanken att monté ska ingå i V65 på Solvalla.

Prop. 11. STC:s Montéserie
4-åriga och äldre.
Företrädesregeln gäller ej.
2140 m. Monté. Tillägg 20 m vid vunna 500.001 kr, 40 m vid 1.500.001 kr
Pris: 40.000-20.000-12.000-8.000-5.000-(3.000) kr.
STC:s hederspris till segrande hästs ägare, ryttare och vårdare.
Halvrad tillåts t.o.m söndag 2 maj.

Är vi redo att ingå i streckspelet med ett voltstarts-lopp? Ja och nej.
Jag tycker helt klart att voltstartsloppen har förbättrats. Inte lika mycket omstarter, inte lika många som bommar starten och voltningen är inte längre en katastrof. I de flesta fall. Men det finns fortfarande mycket, mycket, mycket att jobba med. Vilket jag har erfarat de två senaste dagarna. I måndags var jag och Mister Sigel till Färjestad. På papperet ser det bra ut. Segraren vann på tiden 1:16,9, första 500m gick på 1:20,6 och varvet 1:18,3. Sista 500m gick på tiden 1:7,5. Alltså ett lopp med bra tempo. MEN det började med försenad start då ett ekipage sadlat nummervojlocken "osynlig". Sen blev det 4 omstarter. FYRA! Vi släpptes iväg på femte försöket. Och det var inte enligt skolboken, den starten. Ojämnt och rörigt. Men vi kom iväg. I loppet så var det lika rörigt. Jag och Mister låg bland de sista ekipagen (vi stod 40m tillägg) och tur var nog det. Folk red in i varandra, bröt ut i spåren, ja det mesta som inte ska förekomma i lopp. Jag fick känna av det lite då jag blev uttryckt två gånger i spåren och fick en pisk viftad i huvudet på Mister under några tiotal meter.
8 personer fick böter/avstängning i loppet. Och tittar man på loppet så skulle nog några fler ha fått lapp i brevlådan. Jag själv fick för oljud under loppet. Säger inget om det, Mister slarvade med travet in på upploppet så jag kunde inte släppa av honom och försökte få han framåt med rösten Blev väl lite för excalterad. Ganska komiskt faktiskt, för Stina och jag har diskuterat hur fasiken man lyckas få den typen av dom. Man lär ju föra ett jäkla liv. Så nu vet jag vad som krävs :-)
En sjätteplats blev resultatet för våran del. Mister skötte sig bra och gick tiden 1:17,5. Han står ju ofta tillägg och får göra jobben ute i spåren så jag är nöjd när vi kommer in på peng och får en bra tid.

Jaha, då var det dags för nästa lopp som var igår på Eskilstuna. Jag red Erik Svenssons Flammentanz. Där försenade jag starten då mitt ryggstycke lossnade under provstarten. In i smedjan och konstatera att sadeln gått sönder i bakvalvet. Jag och banpersonalen byggde ihop en egen variant så det gick bra. Har inte ens sett några tendenser till att det skulle vara på väg att gå sönder så det var lite oturligt. Ska tillägga att jag rider i en rysk gammal galoppsadel, alltså inget som vi säljer i Swartling monté :-)
Iväg mot start, men jag hade gärna väntat ca 6-7 minuter och sluppit de tre omstarter som det bjöds på denna dag. Vi kom iväg i fjärde försöket. Och även denna gång var starten katastrofal. Jag och Flammentanz fick ledning, vilket verkar ha varit bra då man hörde livet bakom oss. Tyvärr så satte sig omstarterna och när Stina och Urre kom upp utvändigt så fanns det inte så mycket fart kvar i benen. Han höll farten hela vägen in i mål men vi slutade åtta. Jag fick bråka ganska mycket med honom efter varje start så det var inte bra för hans del att delta i vilket som kändes ett utbildningslopp från 2005. Stina och Urre gjorde det bra igen och slutade trea på tiden 1:18,1. I detta lopp delades det inte ut någon böter (förutom till de som orsakat omstarterna) men på stallbacken och under invägning lät det som att ryttare borde ha blivit avstängda i månader. ÅTER IGEN, LÄMNA IN PROTEST OM NÅGON RIDER OSCHYSST. ANNARS: VAR TYST! Det är okej att prata direkt till den personen, men inte att gorma om det till varenda en som har ett par fungerande öron på huvudet. DET ÄR INTE BRA FÖR SPORTEN!

Så, hade någon frågat mig i söndags om montén var redo för de stora streckspelen hade jag svarat ja, det tror jag. Frågar någon mig idag så säger jag ärligt nej. Vi måste vara rejält förberedda och som det har sett ut dessa två dagar så hade jag skämts skelettet ur mig. Självklart kan det hända saker. Jag själv orsakade ju förseningen med materialfel, har skenat runt etc. Så jag säger inte att vi ska eller kan gå ut och garantera att loppet kommer vara 100% perfekt. Men det finns fortfarande mycket att jobba med. Däremot så tycker jag rent krasst att iom att vissa ryttare stängs ute från lopp för att de segrat för mycket så borde det även vara tvärtom. Ska loppet ingå inom streckspelet, ha högre prispeng än tex 50.000 kronor eller ridas under V75-dag så tycker jag att det borde finnas krav åt andra hållet. Att man ska ha ridit ett visst antal lopp eller segrat ett visst antal. Anledningen är ju ganska enkel. Ryttare med många lopp i bagaget har erfarenhet i startmomentet och framförallt lopperfarenhet. Detta för att göra det bra för spelarna, men även för de aktiva.

Jag hoppas verkligen att om montéloppet den 9 maj ingår i V65 att ryttarna tar sig i kragen och anstränger sig för att representera montén på bästa möjliga sätt. Allt kan hända, det vet jag också, men att förbereda sig på bästa sätt är ett krav om vi ska komma någon vart. Själv är jag bortrest den helgen, så man får se loppet från annan ort. På TV eller på liven, det är frågan?

På återseende!

1 kommentar:

  1. Håller absolut med om att det borde vara krav på ryttarnas erfarenhet/starter då lopp ingår i tex streckspelet. Samtidigt är det ju synd att stänga ute ryttare då sporten är såpass liten. Hårdare bestraffningar kanske vore bra för att få ryttare att tänka igenom vad som gick fel.
    Eskilstuna har ju haft montélopp inom V65 och det i voltstart. Då gick det iväg på första försöket. Troligtvis är ryttarna mer skärpta vid sådana tillfällen och kanske även startpersonalen men egentligen ska man ju alltid vara lika skärpt och fokuserad vare sig det är ett provlopp eller självaste elitloppet.

    SvaraRadera