måndag 3 maj 2010

Jag hade fel....

Jag har nu hittat något negativt med att rida monté. Ja, ni läste rätt; det finns baksidor. Eftersom man behöver ha F-skattsedel för att kunna fakturera sina ritter så deklarerar man ju också efter den konstens regler. Och som egen företagare så får du ju inte tillbaka pengarna förrän i december, inte runt midsommar som övriga dödliga. Det har ju förut varit fint med lite extrapengar under sommaren, men de har ju uteblivit den perioden sen jag började tävla. Å andra sidan så får man dem ju passande till jul, så nej, det är ju inte direkt en anledning till att sluta rida :-) Och visst, det är ju lite surt när "alla" andra får pengarna men det är ju ganska skönt när folk börjar klaga i december att kontot plussas på.
Apropå att fakturera sina ritter.... fick ett samtal för någon vecka sedan från en hästägare/tränare som undrade hur jag gör, om jag har F-skattsedel och så. Ja, självklart var mitt svar. Hon berättade då att hon bett ryttaren som ridit deras häst skickat en faktura,vilket hon gjorde, men hon hade ingen F-skattsedel. Hur tänker man då? Jag visste inte riktigt vad jag skulle svara, men bad henne ringa till STC för att höra hur man gör i detta fall. Och anledningen till att hon ringde mig var ju bara för att kolla om vi ryttare precis som kuskarna innehar F-skattsedel. Personligen tycker jag det är en självklarhet när man rider andras hästar. Annars är det ju svartjobb om man tar betalt. Och jag hoppas ju att det inte finns ryttare som rider gratis. Det vore mycket märkligt....

Jag hade fel. Jag ville att trenden med spåren för Sixten skulle brytas. Han har ju aldrig varit närmare plankan än spår 6 för mig. Bara haft spår 6-7-8. Och ja, trenden bröts. Till det sämre. På torsdag går han ut från spår 12. Tack för det spårlottningsGudarna. Ni har verkligen lyssnat på mina böner. NOT.
Han förtjänar att få spår 2 snart. Lille Blixten tar alltid peng trots usla utgångslägen och det vore på tiden att han fick bra förutsättningar. Men nej, det hoppet har jag snart givit upp. han har ju inte startat på 1,5 månad pga. att han trampade snett i hagen några dar efter senaste starten och fick lite känningar i en framkota. Men det problemet ska nu vara borta och han var fin i fredags då han gick fort på bana. Eller Blixten är väl inte direkt en glänsare, men han var glad och pigg och det är skoj. Så på torsdag bär vi av till Bollnäs. Lopp 7 med Sören Eriksson i sulkyn. Och spår 12 bakom bilen.....

I övrigt så går all min vakna tid just nu åt till pluggeriet. Eller ja, jag jobbar ju (from nu bara natt) också. Jag är verkligen ute i sista stund, maj kom väldigt fort, så nu kör jag järnet med allt som ska var inlämnat innan sista maj. Det snurrar i huvudet av statistik, socialpsykologiska termer, karriärskvinnor och män (skriver egenarbete om det) och ungdomars psykiska ohälsa (skriver grupparbete om det). Men det är bara att bita ihop och köra på. Tog en liten paus i skrivandet nu för att rensa tankarna, så då passar ju lite bloggande bra. Jobbade natten som var och imorgonbitti kommer Karin hit, en av dem jag skriver grupparbete ihop med. Och när jag jobbat natten så sover jag en del på dagen, så nu är man tvärpigg och kommer vara väldigt trött imorgonbitti. kaffekokaren lär ju gå varm under Karins och mitt skriveri :-)

På återseende!

4 kommentarer:

  1. Man kan begära förtida återbetalning, funkar skitbra.....

    SvaraRadera
  2. Förklara gärna vad f-skattsedel är.. Och varför är det ett måste?:)

    SvaraRadera
  3. Ursäkta mitt sena svar, har inte varit nära dator på sistone :-)
    F-skattsedel behöver du ha för att bedriva näringsverksamhet och du ska ha det för att kunna fakturera företag och privatpersoner ditt utförda arbete, dvs ritter. Läs mer på www.skatteverket.se där du även ansöker om F-skattsedel. Om man absolut inte har en aning om hur man ska deklarera, bokföra etc. så erbjuder skatteverket en gratis genomgång för nystartade företag.

    Och iom att det går att begära förtida återbetalning så finns det inget negativt med montén. Tack för det! :-)

    SvaraRadera
  4. Hej! Man måste inte ha företag för att ta betalt för sina uppsittningar!! Skatteverket beviljar troligtvis inte F eller FA skattsedel om man rider kanske 10-15 lopp om året. Man måste bevisa att man kan få företaget att gå runt med en omsättning på min. 30.000 kronor och kunna visa på någon vinst om året först om de ska godkänna och ge F eller FA skattsedel. Man har ju kostnader för att rida monte`lopp! Utrustning o framförallt resor kostar. Ex du åker från Åby till Solvalla rider ett lopp, blir femma, det är 3000 i vinstsumma du tar 10% på insprungna pengar + uppsittning 200:- = Inkomst 500 kronor!! Resan kostar med bil t o r enlig skatteverkets beräkning på 18,50:- milen 1800:- Du går alltså 1300:- back!! Det blir ingen vinst och inget guld till skatteverket så de är inte intresserade.Hade man vunnit nästan alla 10-15 lopp och det är 80-100.000 i 1.a pris då hade det nog varit en annan sak!! Att rida enbart monte`lopp och bli rik på det i nuläget kan man nog glömma. Troligtvis F skattesedeln oxå. Men självklart ska alla ta betalt för sina uppsittningar. De som inte har ett företag kan inte ta betalt och ta med moms, för det måste man vara momsreggad och därmed oxå inneha en företagsskattsedel. Istället säjer skatteverket så här: Den privatperson som tjänar mellan 0-999 kronor på ett år behöver inte ta upp det som inkomst. Tjänar man 1000-9999 kronor på ett år från en och samma uppdrags givare, skall man fylla i en blankett vid deklarationen som heter T1. och betala sociala avgifter o dyl. själv. Är inkomsten 10.000:- eller mer från en och samma uppdragsgivare skall uppdragsgivaren betala arbetsgivaravgift m.m. Man kan alltså ha flera uppdragsgivare och det beror på hur mycket man tjänar från de olika vem som ska betala avgifter m.m. Så har man inget företag, så skickar man en faktura på hur mycket man vill ta betalt, och man lägger inte till någon moms.Det är uppdragsgivarens sak, om det är ett företag, att ta upp momsen som då räknas som inbakad i summan. Man kan oxå ta betalt kontant och ge ett kvitto. Men man måste spara kopior på kvitton o fakturor som man sen tar fram vid deklarationsdags. Sen måste man troligtvis plocka fram någon som kan hjälpa till med deklarationen. Puhh!! för detta är en hel vetenskap!! Men lycka till alla ni som är företagslösa och vill ta betalt, det går! skattverket är inte helt omöjliga :) Och kontaktar man dom så hjälper de gärna till. Mvh Lina

    SvaraRadera