torsdag 20 maj 2010

På andra sidan gallret

Igår var jag på Solvalla, på publikplats för ovanlighetens skull. Alla intresseföreningar på Solvalla träffades på festvåningen och självklart var vi (jag och Jennie Samuelsson) där och representerade montén. Vad pratade vi om då? Jo, jubileumspokalen den 18e augusti. Eller inte just bara det loppet utan hela den onsdagen diskuterades. Tanken är att det ska bli en hejdundrande folkfest på Solvalla då. Härligt! Många idéer och planer låter spännande, hoppas bara att tilltänkta publiken tycker det. För även fast det var fint väder så var det ganska ödsligt på andra sidan gallret igår. Så ska det inte se ut, och den 18e augusti är planen att det inte ska göra det. Mer info kommer.....

Det var ett roligt montélopp idag. Kortlopp öppet för alla där Åsa Svensson och Queen Of Rock bjöd på en fin uppvisning. Hästen såg kanonfin ut och vann på tiden 1:13,4.

I tisdags var det inte så roligt att åka ner till Axevalla. Eller jo, resan ner var skoj. Vi samåkte med Camilla Skoglund och hennes More Ridge Legend och humöret var på topp på ditresan. Urre var lugnare än vanligt innan loppet, i värmning och allt runtikring. Skönt tänkte jag, eftersom han kan vara lite hetsig och bökig. Men det tar jag tillbaka, han får gärna stöka hur mycket han vill bara han visar sitt rätta jag i loppet. Redan i starten så var vi 30 meter efter de andra och jag fick rida på honom hela vägen men det hände inte så mycket. Sprang i sitt tempo och vi slutade först utanför pengar på usla tiden 1:19,8/2140a. Camilla fick galopp i starten och kom i mål strax efter mig. Så humöret var inte lika på topp på hemvägen. Men vi hoppas att det var en engångsföreteelse och att Urre är sitt rätta jag i nästa start.

Jahnita gjorde debut i vår regi igår på lunchen i Östersund. Ja, ni läste rätt, Stina och Jahnita var upp till Östersund och krigade om förstaplatsen. Tyvärr är det ju så att det inte direkt finns så många montélopp för kallblod närliggandes. Eller jag tar tillbaka det där. Det finns INGA montélopp här neråt som Jahnita får vara med i. Men som tur var var det värt den långa resan. Det blev en andraplats efter en spännande strid mot segraren Pegg Prinsen hela upploppet ner.

Apropå montéklubben så kanske ni undrar varför inte hemsidan är uppdaterad på länge. Orsaken är att vi hade strul med att någon hackade den förut och sen dess har mitt virusprogram hemma sagt ifrån. Men nu så är det fixas så hemsidan kommer att försöka vara aktuell igen.

Sitter nu och väntar på att montéloppet på Åby ska avgöras. Ett intressant startfält med många tänkbara vinnare. Nr4 Quantum Beau från Hellstedt, nr5 Santrick har två raka segrar under sadeln, nr8 Atlantic Laday har bra tider i monté och sen har vi nr9 Incognito, nr10 Foreign Summer och nr 15 Hamilton som alla tre gjort bra montéprestationer. Och Keeping Quality som inte startat under sadeln på nästan ett år men har bra prestationer i sulky. Lägg därtill nr6 Anilin som Linda M Eriksson rider, en ryttare som nästan alltid är med där framme. Vem vinner då? Förmodligen nr2 One Du Chene eller nr12 Stefan Sufflör (som jag inte ens nämnt) :-)

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar