onsdag 12 maj 2010

On the road

I fredags kväll bar det iväg i bil med två goda vänner till Trollhättan. Kom ner till kompis Malin på natten och sen upp i hygglig tid för att ha en jädrans rolig dag/kväll/natt med ett 15-tal glada tjejer som höll igång på Kristins möhippa. Väldigt lyckad! Sen färdades vi hem igen på söndagen och var inte hemma förrän på kvällen. Upp måndag morgon, dags för Leia att göra ultraljud på böjsenan fram där hon opererades för ca 2 månader sen. Har läkt ihop bra och det såg fint ut. Däremot var det som att gå med en galen hingst bland 40 brunstiga ston då man gick med henne i löpargången på jobbet. Har ju haft boxvila med väldigt korta promenader, och har levt rövare när jag bytt hennes bandage. Nu var det drag. Tur att det finns droger :-)
På hemvägen så tyckte jag att jag timade in för att slippa sprängningarna på riksväg 288 (hon står ju för tillfället inte hemma i Runhällen utan hos en kompis närmare Uppsala) men då hade det precis skett en bilolycka så där blev jag ståendes i lite mer än en timme med en pigg Leia i transporten och ingen chans att vända.....
Sen tillbaka till jobbet, jobba natten och hem till Runhällen, vila i två timmar och sedan bära av till Örebro. På hemvägen från Örebro så kom vi inte långt. Bilen gick trögt, i 60km/h trots plattan i botten, det började lukta illa och sen hade vi ett stort moln efter oss. In på nån avfart i ett bostadsområde, lasta ur Super Frö och bärga bilen. Hade beräknat att jag skulle vara hemma och i säng senast 21:00. Det blev 01:00.
Men hästarna gick ju bra iaf :-) Eller Super Frö klarade kvalet bra, gick 1:19,6 tillsammans med Stina och hon red inte på utan åkte bara med. Ebdon Fri och jag låg strax därefter och kom i mål på 1:20,2. Han var lite trög men höll farten hela vägen. Hade ju inte startat sedan 12 augusti så nästa gång är det nog högre fart under skorna och annan utrustning. Är väl egentligen ingen optimal montéhäst men skulle ju ändå behöva kvala så det var ju lika bra att göra det i monté så den möjligheten finns. Så nu har vi två hästar till inkvalade under sadeln.Mister Sigel var även ute i sulkylopp den här dagen på Örebro. Blev 7:a efter ett lopp i dödens. Gick 1:17,5 på 2640m så det var helt okej.
Efter dessa dagar ute på Sveriges vägar med tillhörande incidenter så det närmsta jag kommer väg idag är den Sixten och jag nyss var ute och joggade på....

Sixten svit är bruten. I torsdags på Bollnäs blev det ingen peng. Så nära men ändå så långt ifrån. Fyra hästar var de som var på linje, de som var 4:a, 5:a, 6:a och så Sixten. Fyra hästar som gick samma tid (1:16,4) och självklart var det Sixten som blev utan peng. Jag fick också klart för mig att helstängt inte är ngon bra idé på honom, sprang krokigare än vanligt och var inte alls med i loppet. Visst, jag förstod ju att från spår 12 kommer han att hamna där bak, men han låg en bra bit efter de övriga och gick som vanligt bäst till slut, men det var för långt fram. Sören bara skratta åt hans konstigheter när han kom in. Det är min lilla ostkrok det :-)

På tisdag blir det spännade: Urre och jag ska testa autostart. Axevalla är anhalten för vår upplevelse. Två saker talar emot: Axevalla är min otursbana och Urre behöver trava in sig innan han kommit upp i fart och då kan bilen bli ett problem.
Jag har ridit två lopp på Axevalla. Båda på "älgen" Rungus, båda har slutat i katastrof. Eller det ena tog vi oss runt i, den andra galopperade vi i två varv. Men det som också varit med Axevalla är att det har hänt saker när jag varit dit. En gång punktering på transporten, en gång punktering på bilen och en gång låste sig bromsarna på bilen. Som ni säkert räknat ut så har jag varit där med sulkystarter, går ju inte riktigt ihop sig på två starter annars :-)
MEN kan det vara så att oturen med bilar och transporter drabbade mig en vecka för tidigt och slog till igår på Örbro istället? Då kan det gå vägen på tisdag :-) Spår 8 fick vi. Vet inte om det är bra eller dåligt. Kan vara bra så han får trava iväg hyffsat ostört. Så tar vi dem till slut :-)

På återseende!

1 kommentar:

  1. Hej
    Kul att ni kvalade Ebdon i monté. Hör gärna av er innan han ska starta så jag kan ha koll på er!! Kram Ingela

    SvaraRadera