måndag 4 januari 2010

Mitt montéår 2009

Året 2009 blev väl inte riktigt som jag hade planerat. Efter att ha haft ett hyggligt 2008 vad gäller montéresultat (3 segrar på 26 starter och 151.500 kronor inridet) hade jag förhoppningar att 2009 skulle se ännu bättre ut. Men så blev det inte. Året började bra med pengaplaceringar i varje lopp, men i maj kom svackan och höll i sig till september då det såg ut att vända men året fortsatte knackit. Mitt resultat i år blev endast en seger, en andraplats och 6 tredjeplatser på 33 starter och totalt 85.200 kronor inridet. Inte riktigt vad jag hade hoppats på.
Hästarna som jag ridit i år, 18 stycken totalt:
Ancora Wine: 1 start som resulterade i en tredjeplats. Trevlig häst som jag ridit en gång även 2008 då vi blev slagna precis innan mål och slutade tvåa.
Dragonite: Vi har varit ute fem gånger under 2009 och som bäst varit 6a. Dvs verkligen inte lika bra som det gått tidigare år, då vi tillsammans har tre segrar, två andraplatser och två tredjeplatser och ridit ihop 122.000 kronor.
Good As Dollar: Vi har gjort tre starter och som bäst en andraplats. En underbar häst med 2 miljoner på kontot. Vi har väl haft lite otur med galoppen på Solvalla och tappande av sko senast på Bergsåker.
Hilmer Garline: Oj,oj,oj. Den hästen har jag haft mycket trevliga upplevelser med. En start har vi gjort 2009 och det resulterade i en tredjeplats. På fyra starter totalt är det vårat sämsta resultat tillsammans (tidigare två segrar och en andraplats).
Joke Mc Laine: Vi gjorde en lyckad start på Solvalla i början av året som blev en fjärdeplats.
Late Speed: Ett lopp med galopp i första sväng efter flera omstarter. En häst som har kapacitet vilket också har visats då den nu startat flera gånger på V75.
Mister Sigel: Vi har varit ute i en start och det blev en femteplats. Sköter sig bra och kan hämta mer pengar inom monté.
Nerick D'Ar: Ett lopp som också det blev galopp i första sväng.
Next Yatzee: Också ett lopp med tidig galopp. Men han kanske provas igen i monté i framtiden....
Out Xing: Vi gjorde tre starter under 2009. två lyckade (en tredjeplats och en femteplats) och en galopp i starten. En trevlig häst som gör det han ska och kan hävda sig fint i monté.
Peach Princess: I fem lopp i början av året så fick jag möjlighet rida denna fina häst medan ordinarie ryttare Johanna utökade familjeantalet. Vi tog pengar i fyra av dessa fem, varav två tredjeplatser.
Power Lane: En start tillsammans som slutade oplacerade i ett tufft gäng med lite knuff och bök i loppet. Skötte sig bra ändå.
Racy Born: Vi gjorde en start som blev en galopp i starten då annat ekipage styrde rätt ut.
Rookie Leaf: En härlig häst som jag gjort två starter med, en tredjeplats och en galopp då jag skulle gå ner i rygg ledaren.
Sir Arne: Vi har gjort tre starter, två dåliga och en seger!
Tapinella: Stod och studsade i starten så den starten är förträngd.
Uriel Moss: Ett lopp med galopp, galopp, galopp....kom för nära framvarande.
Zapt Dingbat: Häst med kapacitet. Blev tyvärr galopp när jag gick ut i fjärdespår i sistasväng och den tar jag på mig. Verkligen synd för vi hade fin fart mot trötta hästar.

Frågan är hur 2010 kommer att se ut? Året började inte bra då jag igår på Solvalla bommade starten med Out Xing. Ska ut igen på torsdag med Talk Talk på Gävle. Första gången jag rider den hästen så jag vet inte så mycket om den. Ett ganska blandat motstånd.

GOTT NYTT ÅR PÅ ER i efterskott!

2 kommentarer:

  1. Jag hoppas också att du får ett bättre 2010. Bit ihop och kom igen! Du är en duktig ryttare och alla hamnar i svackor, det gäller bara att bygga upp sig själv och våga rida bra igen. Lägg 2009 bakom dig nu och ge järnet!

    SvaraRadera
  2. Det är bara att jobba på så kommer resultaten. Gott nytt montéår! /Anders

    SvaraRadera