lördag 9 januari 2010

Ta rygg på Norge?

Då är det bestämt; from 1 januari kommer det vara 10 bakom bilen i autostart. Bra? Ja, säkerhetsmässigt så är det bra. Man ser fortfarande flera tillfällen då bakspårshästarna försöker slinka emellan eller där ryttare får såga sina hästar för att kunna hålla dem bakom. Men negativt är ju att starttillfällena minskar. Som det ser ut nu så är det ju ingen fara, montéloppen och även sulkyloppen blir inte ju knappt fulla. Men i sommar kommer det märkas att det är fem hästar färre som får vara med. Kommer bli stenhårt komma med i de fåtal lopp som erbjuds i landet. Det vore intressant att se hur många lopp varje bana har planerat rida, hur väl planderat det är i regionerna. Eller kommer det vara som innan, två lopp på en månad hästen står perfekt inne i, med en dags mellanrum och de enda inom en radie av 20 mil.....
Något mer som Norge har infört som jag tycker Sverige borde ta efter är den nya regeln om vikten innan och efter lopp. Väger man under 64,5 kg diskas man, men väger man mellan 64,5 och 65 kg så får man behålla sin placering men får en kraftig bot. Denna regel är bra för det drabbar inte spelarna, tränarna eller hästägarna om det av någon händelse skulle vara så att man väger för lite.

Om man frågar någon i min närhet: vem är Linneas favorit och förebild inom traven? så skulle nog 99,9% säga Lutfi Kolgjini. Och inte sjunker han i mina ögon när han storsinnat skänker de 20.000 kr han fick som Jägersro-champion till Ida Olsson. Verkligen en fin gest till en tjej som är värd det.

Talk Talk gick bra i torsdags i kylan på Gävle. Efter att ha fått order om att gå i ryggar och försöka till slut så spurtade hon bra till en tredjeplats. Gick som fortast över mål och alla runt hästen var nöjda. Hon var på bettet hela tiden och var fin hela vägen. Fint hela vägen gick det inte för mig. När jag begav mig från Gävle med inställningen att "skönt att det var första loppet, då är man hemma i skaplig tid...." så slog det tvärstop nån mil från Valbo på 56:an. Och där stod jag i 1 timme och 20 minuter utan att veta varför med bara massa lastbilar och långtradare runtomkring mig. Efter ett tag kom det tre ambulanser och en brandkår med jämna mellanrum i mötande körfält som man förstod att det tyvärr hänt en olycka. När det väl började rulla så satt man på helspänn hela vägen hem på en väg som man knappt såg. En färd som vanligtvis tar en timme tog ungefär tre timmar, men helskinnad hemma så var det huvudsaken att det gått bra.

Kylan sätter sina spår där hemma. I torsdags hade våran granne 38,2(!). Foton på termometern finns om ingen tror mig :-) Fy fasiken! Och det är inte roligt för stallbygget förskjuts och det är ett jäkla sjå med vattnet till hästarna. Jag antar att många känner igen sig.... och planerad träning, vad är det? Just nu kör jag Sixten när det är sommarvärme, dvs under 15 minus.

Igår jobbade jag min första natt. Ska jobba inatt också. Lite konstigt att gå och lägga sig den tid man normalt stiger upp, men förhoppningsvis kommer det gå bra att ha lite märkliga dygn så man får mer tid till annat. Tanken är väl nu att köra på januari och februari ca 10 nätter i månaden. Nackdelarna är just att det är fel tid på dygnet för att arbeta :-), fördelarna är att det blir mycket mer ledigt och kan träna Sixten och Zubban som jag tänkt, mer tid att plugga, träna och umgås med vänner och självklart kan jag förhoppningsvis rida fler lopp.

Nu ska jag kolla V75-1, varit två omstarter varav en orsakad av min spik i mitt 70kronorssystem.... Gissa vem? :-)

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar