lördag 3 juli 2010

Lång tid mellan inläggen nu, måste skärpa mig. Har jobbat natt mån-tors, blivit ett år äldre (på papperet iaf) och ridit några lopp. Trodde att Sixten skulle överraska mig med en för tidig födelsedagspresent i måndags på Romme. Ja, överraskad blev jag, fast inte på ett bra sätt. Krånglade innan starten, stod still och var irriterad så det blev full fart mot startbilen men vi hann ikapp. 100 meter efter att bilen släppt så blåser de av starten. Av fel anledning. Det de se var att nr5 störde annat ekipage i starten men när vi var vid vingen var det en lucka mellan mig och nr4 som skulle haft spår 3, så jag antar att nr5 försökte få sitt spår. Inga böter är utfällda så de upptäckte nog samma orsak. Iaf så är det surt när man har en häst som man väljer att bara starta i auto för att slippa omstarter och krånglet. Samma sak igen innan andra starten, krångel med Sixten. Men iväg kom vi och fick en hygglig start. Rygg ledaren och det gick inte så fort. TRyvärr så tröttnade den på bortre långsidan så från att vi var tredje häst hamnade vi sist i fältet. Och sen tyckte inte Sixten att det var roligt att ta i igen. Så sjua i mål på tiden 1:20,6 var den födelsedagspresent Sixten gav mig......
Däremot fick jag en finare av Mister Sigel igår på Bergsåker. Laddad som sjutton innan start och när bilen släppte bet det i bra men vi hade ingen chans att svara ut Evita Launcher som kom flygande från sjättespår. Vi hamnade som andrahäst och dämpade Mister så gott det gick utan att göra honom irriterad. Första 500m gick på 1:09,9 men då hade vi släppt ledaren några längder före oss. Varvet gick på 1:13,1 och då gick vi ut i andraspår och övertog ledning cirka 700 kvar och försökte rycka ifrån de där bak så mycket som möjligt i sista sväng. Mister har ju inte riktigt den där speeden så när de kom bakifrån så fanns inte speeden plus att han gick med helstängt och såg inte konkurrenterna innan det var försent. Men en tredjeplats på tiden 1:15,1 är inte illa. Vinnaren Komet F.H.gick 1:14,9 så vi var inte slagna med mycket. Och efter mål bet Mister i igen och ville fortsätta så trött var han inte. Så jädra nöjd! Slog sitt tidigare rekord på AM så det var inte dåligt. Arne startade också efter 4 månaders uppehåll. Men det blev för tufft. Han fick som vanligt ledning men öppnade på 1,07 och fortsatte på 1,11. Kom i mål på 1:14,5 (1640a) så det var ändå godkänt. Behövde verkligen det här loppet.

Imorgon ska jag till Örebro och rida Abrigat Tobest för första gången. Har tittat lite i arkivet och det verkar vara en travsäker herre och hyggligt startsnabb. Tränaren har ju även duktiga Molly Streamline som har fin form så det kan bli intressant. Stina rider Flammentanz i samma lopp. Han gillar monté och gjorde det bra som trea med Stina på Färjestad och med Jennifer Tillman senast som sexa. Värst emot är nog nr12 Speedy My Love men även nr15 Xanthis Seastar och nr2 Keeping Star kan vara med där framme.
På måndag rider jag en annan ny bekantskap, Pilagårdens Muck. Gör sin första montéstart (kvalade på 1:23,8 med galopp) och står väldigt hårt inne i loppet. Har även tittat på den i arkivet och det ser ut att vara en stor och rejäl kille.

På onsdag får Sixten en andra chans att ge mig en födelsedagspresent. Lindesberg är det som gäller.... Kan ju inte gå sämre än i måndags förhoppningsvis.

Fotbollen går bra. Holland chockade nog många med att slå ut Brasilien igår. Blir intressant att se fortsättningen....
Idag är det tokvarmt. Sov länge efter sen hemkomst igår och nattjobbandet i veckan. Efter att ha simmat i sjön 30 minuter med hunden så är det nu är det V75 på liven och fotboll på tv. Efter det så bävar jag för att det kanske blir hölastning i värmen.

Eftersom utrustningstips och regler har efterfrågats så blir det ett eller flera inlägg om det inom kort.

På återseende!

1 kommentar:

  1. Tjena!
    Vad duktig din häst var på Bergsåker. Och vilket spännande och bra lopp. Hoppas ni vinner nästa gång.
    Jag har en liten fråga. Jag har nyss bestämt mig för att ta montélicens och var och såg loppet på plats på Bergsåker. Jag försöker observera vad alla gör innan start och sånt för att lära mej. Jag såg att många red ett helt varv efter defilering och några stannade i första svängen och vände tillbaka. Varför gör man olika?
    Jag undrar också vad förseelse av ordningskaraktär betyder? Ser att det ibland är med som böter för olika ryttare. Jag vill lära mej så att jag inte gör fel den dagen det är dags för mej att rida lopp.
    Håller med om att det vore jättebra om du kunde ta upp lite om utrustning och regler i din jättebra blogg. Det är så bra att du vill dela med dej och lära oss nybörjare.
    Kramiz Liza

    SvaraRadera