tisdag 8 september 2009

Intressanta debuter och entusiastisk klubb

Det har ju bara gått åtta dagar av september men jag känner ändå att det är och blir en bra månad :-) Fortfarande småleende efter segern i söndags. Det är ju en speciell känsla att vinna lopp, och att vinna med någon av våra egna är en helt underbar känsla som knappt går att beskriva. Man är ju inte bortskämd med vinnarfilmer så en sån är beställd. Man vill ju se loppet och går det inte på liven får man snällt vänta till den dimper ner i brevlådan.

Igår hade vi styrelsemöte med Solvalla montéklubb. Mycket är på gång i klubben och det är härligt att vi alla i styrelsen är entusiastiska och vill utveckla sporten och klubben. Passade även på att presentera oss för de blivande ryttarna på Solvalla och att vi finns för dem att svara på frågor eller hjälpa till vid eventuella starter. Jag vet själv hur det var när jag tog licens, man hade miljoner frågor som cirkulerade i huvudet och att ha någon att fråga gör det så mycket lättare. Roligt var att det var 9 hästar med i utbildningsloppet vilket gör att det är ganska nära verkligheten. Är man tre på volten och i loppet så är det svårare föreställa sig hur det kommer vara sen när man väl ska starta.

Vill ju också nämna för er andra banor som har klubbar eller funderar på att starta montéklubb; Vi i Solvalla är mer än gärna bollplank och hjälper gärna till och samarbetar med övriga banor ute i landet. Vissa banor kanske har lite tröga "högre makter" och det kan kännas hopplöst att prata monté med sportchefer etc. Hör av er till oss så kommer vi gärna med tips och råd och delar med oss av våra erfarenheter från våran bana. Jag som ordförande finns på mail: linnea_swart@hotmail.com eller kolla in http://www.solvallamonteklubb.se

Apropå nya licenstagare så måste jag säga att galoppen har en bra grundtanke när de kräver att för att få ta amatörlicens så måste man genomgå en fystest. Man ska bla. springa 3 km under 15 minuter samt en timme med olika styrketester. Jag tycker detta är något montén borde ta efter då det är mer fysiskt krävande att rida lopp än att köra lopp. Har även fått förfrågningar ibland från tränare man ridit för om man orkar.
En tränare hade tex anmält till montékval och satt upp enligt ryttarligan (vilket många gör som inte känner eller vill ha en speciell ryttare). Ryttaren som då ridit orkade inte stå hela loppet och hästen hade galopperat för att ryttaren förmodligen blev för tung, hängde i grejerna och orkade inte hjälpa hästen. Svaret han hade fått efter kvalet var "Jag kanske borde börja träna men orkar inte riktigt det just nu". Men hallå! Varför rider man då? Och ska vi kunna erbjuda en ryttarliga utan att skämmas måste man väl se till att orka rida annars vänligt tacka nej till ritten.
Man måste ju ändå tänka på att man representerar hela sporten och behöver jag säga att den tränaren inte var lika positiv till att prova monté i fortsättningen. Plus att det kostar ändå att resa med hästen och vara med i kvalet. Samt att hästen missar starttillfällen.

Imorgon är det lopp på Solvalla. Jag hoppas mest på nr10 Peach Princess, som jag ridit en del lopp på. Tyvärr jobbigt spår så man får hoppas det löser sig till det bästa. Hårt motstånd är det och nr12 Hankypanky Dancing var riktigt bra i senaste montéstarten och kan vara vinnaren. Nurmos har fler intressanta hästar i loppet; nr11 Fantasy Step och nr14 Purple Haze. Den förstnämnde galopperade i starten i debuten och den andra gör debut imorgon. Därför är det väldigt svårt veta hur det kommer att gå men kapacitet vet vi finns hos dem alla tre.
Montédebut gör också Hellstedts nr3 Yankee Boy Blou. Kan bli intressant.

På Östersund imorgon är det ett roligt montélopp för kallblod. På förstavolten är nr3 Solkvick mest intressant. Gör debut i monté och har fin form för sulky, kan gå vägen. 20m bakom står nr6 Pepsodent som gör det bra i monté. Ytterligare 20m bakom står nr8 Trollnin och nr9 Putte, båda har bra montémeriter. Längst bak på 1700m står nr11 Sant Peril och nr13 Saras Tofte, också dessa är duktiga i monté, men hinner de fram? Jag tror det här kommer bli ett oerhört spännande lopp och kul att se 14 hästar i kallblodslopp.

På torsdag ska jag till Örebro och rida en för mig okänd häst; nr7 Power Lane. Har gått bra tider på sistone så det kan bli intressant. Med i loppet är nr6 Menai Eden och nr13 Time De Luxe som jag tror är värst emot. Nr14 Hilmer Garline vet jag av egen erfarenhet är ruggigt bra när han funkar så även det kan vara vinnaren i loppet. Men jag åker dit med inställning att vinna, sen får vi se hur det är när jag åker därifrån.

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar