söndag 6 september 2009

Tar tillbaks allt jag sagt




Jag tar tillbaka allt jag sagt om att monté kanske inte är rätt melodi för Arne. Idag var vi ut i montélopp på Romme och vann på 1:16,1 med 2 längder! På förhand så trodde jag att vi skulle vara med bland de fem men kanske få svårt att vinna. Gjorde två ordentliga provstarter för att få honom taggad innan start och röt i åt honom precis innan bilen släppte. Tjopps! Till ledning plätt lätt från spår 6 och öppnade första 500m på 1:13,5 och fortsatte varvet på 1:15,0. Kanske aningens fort men det höll hela vägen. På bortrelång blev han nästan lite loj efter som ingen kom, men jag kände att jag hade en bra häst i rygg (Lucky Miracle) så innan sista sväng ryckte jag tussarna och då bet han i igen och tog i hela vägen. Kul som fan att äntligen stå i vinnarcirkeln igen! Och som Arne kändes idag kanske det inte var sista gången i år. Men inga lopp som på Örebro, sist i ryggar, nej han ska vara där framme. Var en helt annan häst.
"Tuttis" och Stina var också duktiga. Han stod lite hårtinne mot konkurrenterna men var ändå med och tog i hela vägen. Landade först utanför pengar och på tiden 1:17,0. Mot hästar i sin klass hävdar han sig bra på den tiden. Vi har tittat ut ett varsitt montélopp åt dessa herrar i början av oktober, men Arne tar nog ett sulkylopp däremellan.

Ett tips till er som kämpar med att ordna stilen är att gå in på http://www.scoopdyga.eu/ som är Frankrikes svar på ALN. Där finns massa bilder på de duktiga montéryttarna såsom Philippe Masschaele, Matthieu Abrivard, Eric Raffin och Franck Nivard tex. En bra grej att göra är att söka fram en bild på sig själv på http://www.aln.se/ och jämföra stilarna. Vad behöver jag ändra på, vad gör jag bra etc. Jag är själv långt ifrån den optimala franska stilen men kämpar för att få till den. I loppen hinner man inte tänka på stilen så det är jättebra om man har tillgång att träna på hästar i träning. Och det bästa är att ha med sig någon som fotar. Jag är ju lite konstig jag så jag tränar ju hemma med gummiband framför ATG live. Istället för att stå och ta tid på hur länge jag står (gillar inte att bara titta på klockan) så väljer jag ut en häst i varje lopp som jag rider. Sen står man hela loppet. Så om någon favorit förlorar så vet ni varför, den går med dubbel tyngd; mig och Björn Goop :-)
Här är lite andra tips:
• Knip med knäna! Vad du än gör så ska knäna ihop mot sadeln! Man får bättre styrka när man håller ihop knäna.
• Räta på ryggen! Du ska ha en rak rygg oavsett om du skrittar på stallbacken eller rider upploppsfinish. Svanka lite till och med. Det gör mycket för stilen.
• Korta stiglädren. Det räcker med något hål åt gången, och det blir faktiskt lättare att hålla starka hästar.
• Rid med dubbla tyglar. Fransmännen är inte helt impade av våra sk. montétyglar med ögglor, sk stegtyglar (ni skulle hört Philippes kommentar när jag frågade vad han tyckte om dem). Med dubbla tyglar kan du fästa tyglarna på olika ställen beroende på vad som passar bäst för hästen. Även om du bara rider med ett ”vanligt” bett så är det bra med dubbla tyglar då tryckytan blir större.
• Gör en öggla på dina dubbla tyglar så du lättare kan länga och korta dem snabbt. Ungefär som ett galopptygeltag men man håller ögglan i ena handen bara.

Nu ska jag hoppa in i duschen och krypa till kojs. Kommer nog sova gott inatt :-)

Vill också passa på att gratta Malin Wrigmar som passar fantom-hästen Maharajah. Herregud vilken häst! Grattis Malin, Örjan och Hultman!

På återseende!

4 kommentarer: