tisdag 15 september 2009

Nu är det synd om mig....

Jag tror att när jag är sjuk då kommer min maskulina sida fram. Idag är det synd om mig. Ligger hemma sjuk, magen har gett upp. Har känt mig lite konstig i några dar, mår illa så fort jag äter något. Igår fick jag i mig en tredjedels macka till frukost, en halv banan till lunch och några spaghetti och morötter till middag. Det är på den nivån det ligger.... och inatt gav jag upp med att motarbeta magens vilja. Det fick komma. Så nu är jag hemma från jobbet. Och har så jäkla tråkigt. Har gått med hunden massa gånger, men har ingen ork i kroppen. Kan inte äta något. Orkar inte fokusera för att kunna plugga. Så visst är det väl lite synd om mig iaf? Kan det vara svinet i mig som vill ut?:-)
Igår skrattade jag gott åt en kompis som känt sig lite krasslig och åkte ner till vårdcentralen och berättade om sina symptom. Kvinnan i luckan blev helt galen och skrek och gorma att han måste gå in genom den andra dörren, där personalen går runt i rymddräkter. Hon fick panik stackarn! Och han som bara ville ta lite prover och kanske få lite penicillin utskrivet.
Denna svininfluensa har ju gått lite till överdrift. Det är ju inte fler som dött av denna än av vanlig influensa. I helgen fick en kompis 11åriga son inte skaka hand med motståndarlaget utan de fick vinka till varann. Kom igen! Vilken värld visar vi barnen?
Fast skrattar bäst som skrattar sist, i nästa inlägg kanske jag skriver om hur ni ska göra allt för att undvika denna pest. Men än så länge tyder inte mina symptom på nåt svineri, utan på gammal hederlig magsjuka.

Startlistan har kommit till Åbys stora pris. Spännande! Menar inte duellen mellan Torvald och Commander, även fast den också kan bli spännande. Nej, jag syftar på montéloppet som avgörs samma dag.
1 GAMBLER C.N.* (DK) v 10 Rönning Anna (Wei Me)a
2 DU MILLE COUNTACH h 9 Mårtensson Adina a (Mår Jo)a
3 GLOBAL MIND v 7 Samuelsson Jennie (Nor Gl)
4 INCREDIBLE CHIC v 12 Andersson Malin a (Fel LE)a
5 ZIPPE CHIP v 4 Knutsson Emelie a (Knu Ke)
6 NEW LEGEND* (NO) v 9 Alm Lina a (Bö Ar)a
7 RAMONA'S EXPRESS* (NO) h 4 Gundersen Line a (Bak FA)a
8 HAMILTON* (DK) v 9 Piltoft Ellen a (Jen Fl)
9 QUEEN OF MY HEART* s 7 Flodin Jessica a (Sku Kr)
10 VICTORY POWER v 5 Jarvén Peter a (Hel Ja)

Oj! Vilka bra hästar! Nr1 Gambler C,N vet man ju inte så mycket om, nr2 Du Mille Countach gör det ju bra i monté men har inte visat sig på kort distans, nr3 Global Mind har gått kort distans en gång i monté och då blev det seger, nr4 Incredible Chic har också en seger i raden på kort med tiden 1:13,7, räcker det? Nr5 Zippe Chip har form och kan vara vinnaren, nr6 New Legend är också svårtippad eftersom det är en utländsk häst men gjorde det bra med Lina Alm senast. Samma med nr7 Ramona's Express från Norge, nr8 Hamilton är en bra montéhäst så den kan mycket väl vara med där framme, nr9 Queen Of My Heart är nog den just nu bästa montéhästen men har tråkigt spår och kan hamna på vingel och nr10 Victory Power gör sin första start under sadeln. Vinst direkt?

Jag tänker inte ens försöka hitta vinnaren i det loppet. Vem som helst kan vinna och det är då trav är som roligast och mest spännande. Det ska bli kul att se. Har en känsla av att det kommer gå undan....

Innan lördag är det fler fina lopp. Idag är det ett på Eskilstuna. Mest intressant tycker jag att montédebuterande nr12 Inter Tilly är. Kvalade på en fin tid och har ju goda prestationer för sulky. Rutinerade Anna Rönning sitter upp och det kan säkert bli seger. Hårdast emot tror jag en annan duktig lärling är: Jennifer Tillman på nr3 Verrazano Thrust. Gjort det bra i monté och kan även denna gång segra. Även nr5 Flintstone Broline ska man räkna med.

Imorgon är det lopp på Umåker. Jag tror mycket på nr10 Lobys Christin som har en montéseger i raden på fin tid. På främre volten är nr3 Dream Flyer mest itressant och den kan kanske hålla undan.

Åby har förutom på lördag även montélopp på torsdag. Där står de intressanta ekipagen på 2180-volten. Nr9 Gloster vet vi är bra och kan mycket väl lyckas även denna gång. Nr11 Wiss New Hawkeye gör även den oftast bra prestationer och borde väl vara värd en vinst snart. Nr14 Alien´s Kiss gör debut, men vi vet ju sen tidigare att kombinationen Jarvén-Untersteiner är en bra kombination.

När jag läste september-propparna så tänkte jag att loppet på Bergsåker den 18e kommer nog inte bli så hårt eftersom det är Åbys stora montépris är dagen efter. Värstingarna går säkert ut och rider om 70.000 istället för 30.000 kr. Men så började jag tänka om när det slog mig vilka som har hemmabana Bergsåker: Global Derby, Sun Power C.G., Hot Tub, Flamingo Broline etc. Och det var nog bra vi inte gick ut i det loppet för det blev hårt. Marcus Öhman tog inte ut sin stjärna men däremot är Simb Moonzoom, Global Derby, Robinson Starlight, Harlans Boogie och fler stjärnor med i loppet. Vem jag tror mest på? Robinson Starlight såg riktigt fin ut senast innan galoppen och vinner om den går i rätt gångart. Jag tror på den.

Jaha, nu har jag fördrivit lite tid. Bara evigheters många timmar kvar till man förhoppningsvis får behålla maten man stoppar i sig. Är just nu i stadiet att det är inte värt det; vara mätt i 10 minuter sen plågas. Någon som vill byta?

På återseende!

Just ja, jag lägger in lite bilder på Solvalla montéklubbs fina pikétröjor och västar. Bli medlem och shoppa!


2 kommentarer:

  1. Stackare! Hoppas pojkvännen tar väl hand om dig. Krya på dig/Tina

    SvaraRadera
  2. Hoppas du mår bättre. Aldrig roligt att vara suk. Förstår att du håller på att bli galen som annars är så aktiv. Keep up the good work! Din blogg är suverän. Och roligt att du äntligen fick till en seger. Den var du värd. När ska Sir Arne ut och vinna nästa gång? Ska jag sätta en slant.
    Är det som i kommentaren ovan? At du har pojkvän? Han kan skatta sig lycklig.
    /Din beudrare C

    SvaraRadera