söndag 14 mars 2010

En ligist på Solvalla

I Svenska akademiens ordlista är beskrivningen på ordet Ligist: Medlem av störande ungdomsgäng. Det är nog så långt ifrån man kan komma den trevliga individen som jag satt upp på i fredags. Sandvångens Ligist var en mycket trevlig häst, som gjorde det man ville. Och jag ville vinna så då gjorde vi det :-)
Det blev fel men ändå rätt.... vi skulle inte ha dödens, men så blev det. Men i och med att första varvet gick på 1:20,1 och vi kunde lugnt smyga oss fram i andraspår så blev det inte så tufft. Varvet kvar var det dags att öka tempot för att inte bjuda in de som låg bakom. Stina och Arne fick som väntat ledning och fram till sista sväng såg det positivt ut för att få våran efterlängtade dubbel. Men Arne hade inte en bra dag och kastade in handduken innan svängen. Sandvångens Ligist och jag kunde ta över och det blev en säker seger med 2,5 längds mariginal. Härligt!
Det trevliga ägar-och tränargänget från Skellefteå åkte vidare till Romme för att där sela ut Regent Royal som varit borta pga skada. Han gjorde en finfin comeback och kom trea i ett stayer-lopp. 1:16,2 över 3200m. Kul!

Sixten hade en hård dag på jobbet. Som jag sa tidigare blev loppet väldigt hårt och han kämpade på men blev trött. Inte samma spänst över upploppen som han haft i tidigare starter, då det brukar vara hans bästa sträcka. Men han har inte startat på 1,5 månad så han är ursäktad. Fick ändå sistapeng och slutade på tiden 1:16,9. Vilket är den bästa tid han har gjort för mig. Så jag är ändå skapligt nöjd.

Idag kunde det ha varit en mindre Linnea på jorden. Eller ja, kanske det inte hade kunnat sluta så illa men nästan. Såg det fina vädret utanför fönstret, så jag och Leo (min hund) gjorde oss redo för att ta en liten löprunda. Utanför mig gick det bra, men cirka 500m hemifrån så var det blankis på gångbanan. Och nej, jag har inga piggar under skorna. Där stod jag i vad som kändes som fem minuter (men det kanske var fem sekunder) och vevade med armar och ben för att hitta balansen. Leo såg måttligt road ut :-) Tur att det ändå var söndag morgon så det inte var så mycket folk ute....

I veckan ägnade jag mig åt att kuvertera kallelser mm. till Solvalla montéklubbs årsmöte den 22a mars. Tänkte att det där gör man ju på en piss-kvart... jo tjena! Det tog fasiken lång tid. Men förhoppningsvis var det värt det, att det innebär fler medlemmar och att det dyker upp mer folk på årsmötet.

På återseende!

2 kommentarer: