torsdag 18 mars 2010

Ojämna veckor

Det är verkligen ojämnt vad det gäller montélopp i veckorna. Den här veckan har det varit noll montélopp att rida häromkring, om man räknar från lördag den 13e till lördag den 20e. Sen smäller det till, då är det Romme på söndag, Eskilstuna på tisdag, Gävle på torsdag och Solvalla på söndag. Man kan även lägga in Axevalla på tisdag och Bergsåker på fredag, två banor det inte är olidligt långt till. Intressant är det då att Rommes och Eskils propp är nästan lika. Den ena öppen för hästar som tjänat 50.000-275.000 och den andra för alla med mindre än 200.000 på kontot. Båda är 2140a.
Lika är det med Bergsåker och Solvalla, båda öppet för alla hästar och 2140a. Nu har inte vi någon miljonär i stallet, men hade man haft det och bor där vi bor så hade det funnits två montélopp denna månad och de är just dessa, och du kan inte starta i båda för det ena är på fredagen och det andra är på söndagen. Igenomtänkt? Nej.
Med tanke på att vi har så få montélopp, hur vore det med lite planering av propositionsskrivningen?

Idag flyttar vår älskade Tuttis. Han ska leasas ut till Peter och Åsa i Bollnäs. Förhoppningsvis får de lite bättre fart på honom än vad han har haft på sistone. Men det känns konstigt, han och jag har ju haft så mycket roligt tillsammans på banan. Åsa och Peter får räkna med besök när vi har vägarna till Bollnäs :-) De kommer verkligen få en trevlig individ i stallet, våran älskade Tuttis. Med följer också Max för att byggas upp och förhoppningsvis komma tillbaka på banan igen.



Urre och Stina ska ut idag på Åby. Jädrans vilket lopp det ser ut att bli. Hittar inte en endaste av de 15 startande ekipagen som kan räknas bort på förhand. Jag tycker det ska bli jättespännande att se vad Urre verkligen går för, för i den här starten lär han inte kunna vinna lika enkelt och med massa krafter kvar i mål. Nu får vi se vad stallets stjärna kan :-)

Sixten och jag prövar lyckan på Romme på söndag. Jag var ju lite besviken att han inte visade sitt vanliga jag över upploppet senast men förmodligen berodde det på att han inte startat på ett tag. Med det i kroppen så kan det bli en bättre placering denna gång. Tyvärr fick vi spår 9 bakom bilen vilket gör det lite kinkigare att få till det bra från start. Får hoppas att det löser sig bra och att vi kan vara med där framme.

Och efter allt som har hänt så kan man inte mer än tänka på Jims familj och hoppas att allt ska bli bra. "Ja, det är Jim" är en mening många samtal börjas med på jobbet, med bara den röst som han har. Och alla skratt och goa samtal med en av Sveriges gladaste kuskar.... Kämpa Jim!

På återseende!

4 kommentarer:

  1. Hej Linnea,
    Jag var på Solvalla och såg mitt första montélopp i fredags, då när du vann med Sandvångens Ligist. Grattis! Jag följde med mina manliga vänner och tyckte inte travloppen var något att se, men vad roligt det var med monté!
    Tack för att du gav oss en sådan upplevelse. Nu vill jag följa med på trav fler gånger, men självklart kollar jag i programmet först så att det är monté på schemat.
    Och jag måste säga att du och din syster(?) stod väldigt snyggt i sadeln. Ni såg inte lika "tunga" ut som de övriga och era hästar såg ut att inte ha det lika jobbigt, även fast det tröt för Sir Arne sista biten (men det var nog inte din systers ork som avgjorde). Man såg tydligt att många av ryttarinnorna inte orkade hela loppet. Tråkigt och ingen bra reklam.
    Jag själv har tävlat i fälttävlan i yngre år och vet väl hur vältränad det krävs att man är som ryttare. Jag undrar varför många står rätt upp? Både i långa och korta stigläder, det kan ju inte ge rätt balans till varken ryttare eller hästar?
    Grattis igen, och jag hoppas du är med i nästa lopp när jag besöker Solvalla.
    /Lotten

    SvaraRadera
  2. Hej Lotten,
    Tack för väldigt fina ord. Jättekul att jag lyckats få någon intresserad av att gå på trav. Speciellt så ödsligt som det är på publikplats nu för tiden, inte minst på Solvalla.
    Hoppas också att jag vinner nästa lopp när du är där :-)

    SvaraRadera
  3. Tja, är det du som är dejtar hockey-ligans Gricksson?

    SvaraRadera
  4. Nej du Manboy, inte vad jag vet....

    SvaraRadera