torsdag 5 november 2009

Händelsen igår

Det som hände igår på Solvalla i montéloppet då jag och Good As Dollar galopperade runt var ingen rolig upplevelse, det tror jag de flesta förstår. Han blev laddad efter första omstarten och vi fick galopp i den starten som gick. Jag fick ut honom från fältet och försökte sedan få stopp på honom med all kraft jag kunde förmå. Efter ett tag kom tröttheten i armar och ben och jag försökte då ta mig förbi de övriga. Dollar saktade in då de andra gjorde det efter mål och jag ramlade av då han började trava och jag tappade vänster stigbygel. Ambulans hade väl egentligen inte behövts vilket jag också sa till personalen som kom fram, men mina ben ville inte riktigt bära och jag tappade luften när jag landade så det var ett bra sätt komma av banan. Jag har tittat på loppet i efterhand och ser inte direkt att jag stör något ekipage. Dollar går fortare än de övriga på upploppet så vi är ingen bromskloss för någon.

Jag har ridit 77 lopp och 14 kval och aldrig fått bot för snäv ridning så jag anser själv att jag gör mitt bästa för att förhindra olyckor och att inte störa andra ekipage.
Jag har dels varit nere i Frankrike som ni som läser min blogg också sett, för att lära mig att nyttja kroppens styrka på rätt sätt och bli en bättre montéryttare. Jag löptränar, styrketränar och rider och kör våra egna hästar så jag anser mig själv vara vältränad.

Idag har jag blivit kontaktad av Travnet för att kommentera det uttalande som en annan montéryttare gjort hos dem. Jag tror inte att två montéryttare som går ut och kastar skit på varann gynnar montésporten positivt på något sätt och jag hoppas det kommer fram i det inlägg som Ersson lagt ut idag.
Jag kan inte minnas att jag någonsin läst en kusk uttala sig på detta vis om någon annan som oturligt skenat i ett lopp, vilket händer. Och även kuskar har legat på banan utan att någon ifrågasätter deras styrka eller fysiska form.

Vad jag fick meddelat till mig efter loppet var att Peter Jarvén var väldigt upprörd och jag försökte leta på honom men hittade inte honom. De flesta andra ryttarna vill jag tacka för att de kom fram och frågade hur det gått och oroade sig för mig. Jag vill också tacka alla övriga aktiva; ryttare,tränare och hästägare som hört av sig till mig via mail, sms och ringt för att höra hur det är med mig.
Skönt är också att Dollar mår bra och inte tagit någon skada.

Det faller sig naturligt att fler tjejer är inblandade i incidenter i montén då de aktiva ryttarna är till antalet avsevärt många fler än killarna. Precis som det i sulkysporten är många många fler killar som är aktiva, och därmed är inblandade i fler incidenter än tjejerna. Att återigen ta upp detta om könet i sporten är lågt och har inte tillräcklig grund för att vara sanning. Jag hoppas att detta sk "montékrig" inte skadar sporten alltför mycket och inte ger kritikerna ännu mer på fötterna.

En väl tjatad fras: Bit ihop och kom igen!

23 kommentarer:

  1. sTORT AV DIG ATT INTE GÅ TILL ANGREPP MOT pETER. hAN RIDER SNÄVT OCH FULT VÄLDIGT OFTA. sTÅ PÅ DIG! hADE DET INTE VARIT FÖR HANS UTTALANDE HADE DEN HÄR HÄNDELSEN GÅTT FÖRBI OSYNLIGT.
    tRIST ATT SE ATT BLAND KOMMENTARERNA I DITT FÖRRA INLÄGG NÄSTAN FÖRSVARADE DU HANS FULA RIDSTIL DÅ DU SKREV ATT FOLK BORDE LÄMNA IN PROTEST ANNARS GODTAR MAN SNÄVHETEN OCH NU GÅR HAN UT MED ETT SÅNT DÅLIGT UTTALANDE UTAN ATT HA NÅGON GRUND.
    sKÖNT ATT HÖRA ATT DU MÅR BRA OCH JAG HOPPAS VI SNART FÅR SE DIG PÅ BANAN IGEN
    /l

    SvaraRadera
  2. HAHA! Och jag borde lära mig att inta ha caps lock nedtryckt/L

    SvaraRadera
  3. Han gör sporten till den kärringsport alla vill att det ska vara. Men han verkar vara den största kärringen efter som han inte pratat med dej för att ta reda på vad som verkligen hände innan han gråter ut bland journalisterna.
    Upp igen bara!
    /Anna

    SvaraRadera
  4. Inte nog med att säkert både du och Lina mått jättedåligt över händelserna som varit, så kommer det här som grädde på moset. Hoppas verkligen att Peter och samtliga som lämnat elaka kommentarer på Linas blogg ang. lördagen, är helt perfekta själva. Att de aldrig någonsin har gjort ett enda misstag och att de fortsätter hoppa på folk personligen så fort något händer och att de inte missar att göra det även på kuskarna. Nä lite ödmjukhet hade suttit fint för nästa gång kan det vara deras tur att göra ett misstag. Upp igen nu brudar för jag tycker både Lina och du är duktiga ryttare!

    SvaraRadera
  5. Skenade själv med en häst på tingsrydsbanan i ett träningspass. Hästen var het som en spis och det regnade och tyglarna var blöta. Hästen tog galopp och jag hade ingen chans att stoppa hästen; fick sitta som en passagerare och fokusera på att sitta kvar på hästen. Efter 1½ stannade hästen och då var jag så trött i armarna att jag var tvungen att hoppa av och leda hästen av banan. Brukar rida mkt heta hästar och har stor erfarenhet, men det där kan hända den bästa. Jag vet hur det känns!

    SvaraRadera
  6. För det första...jag är glad över att Du Linnea mår efter omständigheterna bra och att även Good as Dollar mår bra. Det är det allra viktigaste just nu. För det andra så förstår nog 99,99 % av alla montéintresserade att Du gjorde ditt bästa för att dels få stopp på Din häst dels för att inte störa andra ekipage. För det tredje undrar man ju över dagens inlägg av Peter Jarvén på Travnet. Jag gjorde en sökning på Travrondens "I Skamvrån" på just Peter och det dök då upp ett antal träffar varav 9 st var för trängning och störning av andra ekipage som medförde böter. Även avstängning förekom för ovan nämnda förseelser. Att då t ex skriva att man riskerar andras hälsa genom att "tränga sig ut" som Lina gjort är ju verkligen att Kasta Sten i Glashus. Varje trängning är ett olycksmoment och Peter har ju då enligt hans egen tolkning riskerat andras hälsa åtminstone 9 ggr. Som jag ser det borde han kanske se över sitt eget beteende på tävlingsbanan vilket även ovanstående inlägg belyser. När det gäller Din ritt igår och Peters kommentarer om att träna mer på gym är det ju bara beklämmande att sånt publiceras. Det har hänt tidigare att ryttare och kuskar inte har kunnat få hejd på en galloperande häst, vem minns inte Giant Diablo på självaste Elitloppet. Tror inte jag läste någonstans om att Johan U skulle träna mer på gym. Det har hänt och kommer att hända igen, det är urstarka hästkrafter som är inblandade. Det som är sorgligt i det här är att händelserna de senaste dagarna troligtvis inte i sig har skadat sporten utan det som kan vara till nackdel för montén är detta smutskastande. Jag är glad åt att Du Linnea har valt att INTE kasta skit tillbaka. Det är viktigt att man agerar med en hög moral i alla officiella sammanhang och det brukar ju hänga samman med hur man är som person. Har man en hög moral som privatperson står man över den här typen av smutskastning.
    Till alla tjejer och killar som sliter och jobbar för sporten...Lycka till i fortsättningen, det är sååå kul och spännande att se er kämpa i loppen. /En hästägare

    SvaraRadera
  7. Hej Linnéa
    Skönta att läsa att både du o hästen mår bra.
    Kram Ingela

    SvaraRadera
  8. Återijen visat montetravsport att det är en klubb för inbördes beundran. Varför publiserar han inte det du och Lina sa på travnet utan bara det Jarvén sa? Ska man ha en sida som ska vara för mon´ten i Sverige ska man skriva om allt, inte bara till fördel för vissa personer. Lägre än glokalnet.
    Hur är det man säger: den som är fri från synd får kasta första stenen. Nåt sånt vaa? Peter borde inte plocka upp nån sten då
    /Sus

    SvaraRadera
  9. "Jag tror inte att två montéryttare som går ut och kastar skit på varann gynnar montésporten positivt på något sätt och jag hoppas det kommer fram i det inlägg som Ersson lagt ut idag.
    Jag kan inte minnas att jag någonsin" skriver du själv i ditt inlägg här ovan. Ändå väljer du att själv gå vidare med det som hände, inte minst i slutet av ditt inlägg, så du är en minst lika god kålsupare.

    Även om Jarvén uttryckte sig klumpigt - har han rätt i sak. Har man inte fysisk styrka nog att hålla på med Monté ska man nog fundera på att göra något annat.

    SvaraRadera
  10. Instämmer med Larry! -Nu försöker du och Lina spela martyrer, och söka sympatier. Speciellt fånigt är ditt uttalande på travnet om att ni kommer att få mindre ritter.......Det är bara fånigt att vara bitter.

    -Det ser ni ju till att fixa till alldeles utmärkt själva.

    Lina Alm har gemensamt med Ida Olsson att de seglat runt på en oslagbar häst och då kanke skapat sig en felaktig bild om hur de själva är som ryttare.Vilket kan ge trista konsekvenser som i Ida´s fall.....

    Jag är ingen förespråkare av jantelagen utan tycker det är roligt med människor med god självkänsla. Men lite ödmjukhet!? - Du klarade ju helt enkelt inte av din häst. Helt mänskligt ju.Men stå för det då istället för att pipa tillbaka som en barnunge. Mark Larsen, Jarvén med flera rider med full koll. titta på hur många lopp de ridit med få bestraffningar. De är ett föredömme för ryttare som söker utveckling. Kom inte och pip om att det är så synd om tjejer.. Den som ger sig in i leken får leken tåla. Lycka till i framtiden, du kommer säkert att behålla din kundkrets.

    Ebba

    SvaraRadera
  11. Larry!
    Gäller det även inom travsporten och de manliga kuskar som sitter bakom tokgalopperande hästar de inte har fysisk styrka nog att få hejd på???

    SvaraRadera
  12. Känns som att detta spårat ur nu och media kan självklart förstora saker och ting. Jag är också glad att det gick bra för dig och hästen, det som hände efter mål. Det enda jag kan se i loppet som blir fel är att du styr in hästen i slutkurvan och därmed kanske stör P.J m fl. Du borde hållt dig ute i banan, men som sagt det är gjort nu och bara att gå vidare.

    Det händer saker både i montén och travet, det får man räkna med! Bara att komma igen!

    SvaraRadera
  13. Jag tycker att Linnea ger sin syn på saken, utan att lipa eller jaga sympatier. Eller är det bara Jarvén som ska få tala och dom andra vara tysta? Hon säger ju även att hon försökte få stopp på hästen med all kraft hon hade. Och Ebba, jag hoppas att du inte tror på att journalister skriver exakt vad den dom intervjuar säger? Då är det synd om dej om du tror att allt du läser är ordagrant vad personen har sagt.
    Larry, jag förstår inte riktigt din kommentar. Har läst inlägget om och om igen och jag hittar inte den smutskastning du har hittat. Tycker du även att untersteiner ska börja fundera på att göra något annat? Eller Björn Goop, eller Ulf Ohlsson, eller alla andra kuskar som skenat runt?
    Mvh Mia

    SvaraRadera
  14. Larry verkar vara en typisk staketkusk - ingen man ska lyssna på eller bry sig om...

    SvaraRadera
  15. Det som Jarven håller på med är så oerhört lågt så det lämpar sig inte att kommentera.Han borde hålla sig till galoppen,varför rider han inte längre lopp inom galoppsporten? Något för dom ansvariga att granska? Larry tror jag är en riktig hästmänniska,då han tror att travsport bygger på fysisk styrka och inte kännedom om hästars beteende. Linnea och Lina och flera med er,stå på er och upp i sadeln igen och visa att tjejer kan! Peter och Larry kanske vill se montelopp med bara killar som dessutom har den "fysiska styrkan"inget ont sagt om Frank Andersson,men väger inte han lite för mycket?Vi som förstår travsport,ser naturligtvis att Linnea och Lina har fantastiskt bra sits och sätter gärna upp dessa ryttare i nya lopp. Kan inte förstå dom tränare som väljer att använda Jarven,trots dom framgångar som han har.Vad lever karln av? Nu måste det väl vara nog med påhopp och travsporten borde reagera,precis som galoppen gjort och ta ifrån mannen licensen för att undvika påhopp som dessa. Tycker att tränare med montehästar borde gå ihop och reagera på dessa lögner och inte sätta upp Peter på sina hästar. Vad säger exempelvis Janne Hellstedt om detta krig inom media,utan att först prata med berörda parter? Tycker att båda dessalopp som Peter gått ut och kritiserat visar att han snarast tjänar placeringar på dessa incidenter.
    Detta är ju snarast ett inlägg i jämställdhetsdebatten,då man kan fundera på vilken kvinnosyn Jarven repressenterar.Här har äntligen tjejerna fått en ingång i travet och då försöker man smutskasta två av dom bästa ryttarna som finns i hela landet. Jag blir så oerhört ledsen och arg när man som tränare får läsa smutskastning som detta är.

    SvaraRadera
  16. Nog med påhopp?!

    Du själv är inte lite fräck som i ditt inlägg gör grova påhopp på Jarvén.

    Ifrågasätter vad han lever av och insinuerar att galoppen tagit ifrån honom licensen...

    "Jag blir så oerhört ledsen och arg när man som tränare får läsa smutskastning som detta är."

    Ja! Jag instämmer. Är det månne tro damen själv i fråga som skriver?...

    Hade det varit två manliga ryttare som ridit som Alm och Swartling så hade det varit än värre kritik, det kan jag lova.

    Kvinnlig tränare som jag själv är med montéhäst på träningslistan, så kan jag inte annat än an tycka det är pinsammt med att så fort det går en tjej emot så ifrågasätts jämställdhet & kvinnosyn.

    Men fortsätt gärna med era tjej-fasoner. Falska flin och när inte personen i fråga hör skitsnack!

    Som tur är lyssnar inte jag på sådant då jag väljer ryttare...

    Men det är ju trist för Lina m.fl som tror att de är omtyckta, när de andra tjejjerna sticker kniven i ryggen.

    Bra att någon vågar säga ifrån.

    SvaraRadera
  17. Jag har definitivt inte skrivit någon av kommentarerna här, endast inlägget. Jag ifrågasätter inte Jarvén på något sätt och jag tycker han är en duktig montéryttare.

    Jag tycker att flertalet av kommentarerna har spårat ur och saknar saklig grund. Jag hoppas vi kan sätta punkt för det här nu. Om inte stämningen lugnar ner sig så får jag helt enkelt ta bort den anonyma kommentars-funktionen.

    SvaraRadera
  18. Nej,Nej snälla, ta inte bort kommentars-funktionen, för det är riktigt underhållande att läsa alla möjliga o omöjliga saker som finns i folks huvuden. Jag tycker det är fantastiskt starkt av dej och även L.Alm att överhuvudtaget ha en kommentarsmöjlighet där ni ju personligen utsätter er för en del människors tillkortakommande, och speciellt nu vid såna här tillfällen när den "Store" P.Jarve´n olyckligtvis har talat!/ IA

    SvaraRadera
  19. hej guman jag säger bara vem tror jarven att han är?, som många säger han har ett namn inom galoppen,att utala sig att man ska ha styrka, inom häst sporten, det är inte styrkan man rider med det är kontakten med hästen,hjärnan, jag har ridit massor på galoppen, yngre dar. slutade där för att jag tycker att dom är mindre vetande,monte sporten utväklas hela tiden. om du får en galopperande häst, du vet att du inte får stopp på den ta ut hästen och dra allt vad du kan upp till sarjen galoppera med. då orkar du hela vägen, i stället för att bli trött i kroppen hästen stanar till slut, du vet att jag hela mitt liv hålt på med problem hästar, jarven vem är han, fast han ridit massor av lopp, gumman du kan det här lyssna inte, skrata bara visa vem du är o var stark kram tuija

    SvaraRadera
  20. Det blir en del pajkastning efter en sån artikel som var i Travnet. Synd att den publicerades över huvud taget. Jag Tycker att Peter Jarvén rider mestadels väldigt bra i de montélopp han är med, han har en snygg, bra stil och rider taktiskt bra. Har dock hört av många ryttare att han ofta rider "fult" i loppen (trängningar mm)men det är nog så att det sker ofta, både i monté och sulkylopp. Bara att kolla böterna som utdelas varje travdag. Tror heller inte att vare sig Linnea eller Lina har något "ont" att säga om Peter som montéryttare utan snarare tvärtom, han är en av de bästa. Det jag vill bemöta är inlägget om "incinuation" om indragen galopplicens. Kolla fakta, har Peter kvar sin galopplicens...Om inte...vad beror det på???? Innan man kallar andra för indirekt lögnare ska man nog ha bättre på fötterna. Sen tror jag att vi alla kan vara överrens om att det sker incidenter i lopp vare sig det är monté el. sulkylopp. En del medvetet en del helt omedvetet.
    Att ryttare och kuskar blir irriterade i lopp är väl helt naturligt, det är ju tävlingsmänniskor som är i farten. Fel kan alla begå, mänskliga faktorn och i travet har vi en intressent till nämligen hästarna. Tråkigt när man inom sporten smutskastar varandra oavsett om det handlar om monté eller sulky. Håll ihop istället. Alla gör misstag/fel/dumheter. Så Linnea, Lina, Peter jag tycker ni är så bra på det ni gör. Go on.
    /Eva

    SvaraRadera
  21. Att läsa sådana grova påhopp på Travnet är aldrig roligt. Det kan inte ha varit direkt genomtänkt.
    Jag tror du nångång på bloggen här har nämnt detta om att travsporten och faktiskt hela hästsporten är ganska unik. Det är en av de få sporter där män och kvinnor tävlar emot varann, under exakt lika villkor, och med exakt samma regler. Med undantag för de enstaka damlopp och liknande som körs.
    Jag kan faktiskt inte komma på någon av de större sporterna där detta sker (Ber om ursäkt om jag missat någon, det är ju trots allt lördag morgon). Att då gå ut att tala på detta vis är oerhört kränkande mot enskilda individer och jag tycker att det är konstigt att Travnet ens väljer att publicera det. Det är negativt för hela sporten och har väl egentligen inte tillräcklig grund för att ens tas på allvar. Jag skulle bli mycket förvånad om det finns någon aktiv som håller med denna Jarvén i hans uttalande.
    Karln vill helt enkelt ha ett lopp där han rider alla 15 hästarna. Det loppet kommer nog inte hamna inom streckspelet. För om inte du och Lina uppfyller de kriterier han menar ska finnas för att rida större lopp, då undrar jag hur de ska få ihop antalet ryttare.

    Men efter ditt uttalande på Travnet, och ja, vi vet ju alla att det inte är ordagrant vad du sagt (journalistikens mysterium), så märks det att du är större och inte ger dig in i pajkastningen. Du verkar ha många runtikring dig som stöttar och det är huvudsaken. Bit ihop och kom igen!
    Gå gärna in och läs Christoffer Ekmarks blogg på Travnet. Om mansgrisen Peter Jarvén.

    SvaraRadera
  22. Det kanske är just för att du är vältränad som du förhindrar en olycka? En otränad hade förmodligen ramlat av tidigare.
    Hoppas din kropp inte tog alltför mycket stryk. Upp igen bara!
    Det är bara att strunta i vad Peter Jarvén säger, jag hoppas inte någon av de andra ryttarna sagt något illa till eller om dig.
    Som sagt, hade inte han gått ut och talat hade händelsen gått många förbi. Nu har han fått upp ögonen på kritikerna och visat att han står på deras sida. Ganska dumt att sänka en sport man ligger på topp i. Jag hoppas inte fler av ryttarna i toppen; Åsa Svensson, Linda S Hedström, Anna Rönning etc hakar på hans snack. Men det är nog ingen fara, de tänker efter innan de talar.

    SvaraRadera
  23. Skönt att det gick bra för både ryttare och häst. Jag tycker att Peter Jarvén är en mycket duktig montéryttare men att han var helt snett ute den här gången. Linas diskning var måhända korrekt men det var absolut inget att hetsa upp sig över. Det sker värre incidenter i vart och vartannat sulkylopp. I Linneas fall så kanske någon blev lite störd men inget uppseendeväckande och att ramla av kan hända den bästa. Det är bara att bita ihop och komma igen. Jag önsker både Lina och Linnea lycka till i fortsättningen. /Anders

    SvaraRadera