söndag 1 november 2009

En av fjorton

Ungefär en av fjorton gånger uppmärksammas en sådan situation som var igår på Jägersro av domarna. Situationen som var på upploppet mellan Gordonia Dag och Wiss New Hawkeye är den jag syftar på om någon missat det. Gordonia Dag och Lina Alm blev diskade för trängning efter ett lopp i rygg ledaren och som på upploppet gick ut och var först i mål. Jessica Flodin och Wiss New Hawkeye var i andraspår och domarna dömde att Lina tog sig ut genom att tränga sig ut och därför stod Jessica sedan som segrare. Om domarna ser händelsen från samma vinkel som jag och fler med mig såg på liven så är det oerhört svårt att se. Näst intill omöjligt skulle jag vilja påstå. En hård dom på en händelse som annars går domarna förbi. För den typ av närkontakt sker dagligen i de flesta montéloppen. Och då blundas det för det. Den här gången hände det på upploppet och med 50.000 kronor i förstapris, därför kanske domarna hade glasögonen på sig. Men det är domarna som dömer och det kanske var rätt denna gång, det kan tyvärr inte jag avgöra efter det jag såg. Tighta situationer är väldigt svårbedömda, speciellt när ingen av hästarna ser ut att bli direkt störda av situationen. Betydligt enklare är det vid andra tillfällen, men då verkar domarna precis ha tappat linsen eller nåt.....
Trist för Lina då hästen såg oerhört fin ut. Det är bara att bita ihop och komma igen!

Arne och jag hade inte heller någon trevlig upplevelse i fredags på Romme. Som vanligt var han oerhört snabb ut och från sjundespår satt vi fint i ledningen utan att behöva rida alltför mycket. Men tyvärr fick vi inte sitta ensamma där utan fick påtryckning redan efter 200m. Första 500m gick på 1:13,0 och då hade vi ändå hunnit dämpa hyggligt. Med tryck i 1,5 varv förtod jag att det aldrig kommer hålla och när Melody Bråten och Chip Destroer kom i sista sväng så hade vi inte mycket kvar. Arne var tapper ändå och vi landade först utanför pengar på tiden 1:17,4.
Tyvärr så hände det något, förmodligen i sistasväng då Arne slarvade med traven och nu har ett sår på höger bak som han omöjligt kunnat orsaka själv. Inte helt hundra när han gick ut i hagen igår, så jag hoppas att det inte är alltför allvarligt och att vi kan ta revansch inom kort.

På onsdag ska jag ut i det hittills största lopp jag ridit någon gång: "Dollar" och jag ska vara med och rida om 100.000 kr i Hästägarpokalen på Solvalla! Så här ser startlistan ut:
1 SUN POWER C.G. v 9 Hiltunen Heidi a (Wes Ch)a
2 SHARP CONCRETE s 8 Luck Sofia a (Pet Pa)a
3 GLOBAL DERBY v 11 Hedström Linda S a (Wer Sa)a
4 GOOD AS DOLLAR v 11 Swartling Linnea a (Syn Ma)a 5 BIMBO LAUNCHER s 8 Skoglund Camilla (Sko Hå)a
6 TEXAS HELLFIRE (US) s 8 Medelberg Louise (Mil KW)a
7 HUNTED MAN v 7 Swartling Stina a (Nor Li)a
8 GRILLJANNE* (IT) v 6 Sköld Carina a (Ber Le)
9 TOY BALL v 10 Salin Alexandra a (Axe Ir)a
10 REALLY GOOD* v 9 Götesson Annelie a (Deg Ch)
11 SIXTEN PALEMA v 9 Lusensky Charlotta a (Hul An)a
12 STANFORD HORNLINE v 8 Tillman Jennifer (Pet Jo)a
13 MIDNIGHT HALL v 5 Jarvén Peter a (Hel Ja)
14 TUFFE TRIBUTE v 12 Jurestam Maria (Sjö Ro)a

Nervöst! Jag är nöjd med spåret. Vi kan vara med där framme redan från start utan att det behöver kosta så mycket. De två värsta konkurrenterna fick bakspår så för dem kommer det kosta mer att komma fram. Nr11 Sixten Palema har ju vunnit de senaste två ifrån dödens och nr13 Midnight Hall fick gå i spåren innan han tog en överlägsen vinst i unionsritten.
Nr3 Global Derby fick också bra spår och kommer säkert också få ett fint lopp. Nr8 Grilljanne som vi var tvåa bakom senast får det tuffare att komma till ledning den här gången och kommer säkert inte få bestämma tempot på samma sätt och det är fler startsnabba hästar invändigt. En häst som gick bra senast var nr10 Really Good och det kan vara en liten outsider. Stina sitter upp på nr7 Hunted Man som var oerhört fin i kvalet. Tyvärr fick hon ett dåligt spår och får förlita sig på turen att komma ner fint ändå. Nr1 Sun Power C.G. kan också bli farlig då den visat form och kan gå bra med rätt resa.
Det ska bli så oerhört spännande och det är en ära att få rida en sådan fin häst som "Dollar". Jag hoppas jag kan göra honom rättvisa och försöka rida ett så optimalt lopp som möjligt. Längtar!

Innan onsdag är det ett lopp på Umåker. Imorgon, måndag går det av stapeln. Tyvärr är det tråkigt att se att det är så oerhört lite anmält. Endast 5 hästar kommer till start. Här tjatar man om fler montélopp och så blir vissa av de vi har pinsamt dåligt anmälda. Vad är orsaken? Finns det för lite montéhästar i omnejden? Är det propositionen som inte tilltalar? Loppet på Umåker var öppet för alla så det kan skrämma en del. Men ser man att det kl 8:55 bara är fem hästar anmälda borde man väl inte bli så rädd, eller?
Av de 24 lopp vi har i november rids 10 av dem norr om Solvalla. Det tråkiga är att i mellansverige så är det knappt några lopp alls pga att vissa banor tvingats minska ner sina tävlingsdagar på vinterhalvåret. Och då blir man sur när man ser att loppen i nadra delar av landet inte blir fulla och här står hästarna på kö för att få komma ut. Inte roligt.....

På återseende!

7 kommentarer:

  1. Det var rätt att diska Lina Alm, men det är fel att såna trängningar ofta inte uppmärksammas av måldomarna. Vissa ryttare rider fulare än andra och får aldrig böta. Jag har blivit påriden av Jarvén flera gånger men han bara hyllas i vinnarcirkeln och av alla kommentatorer och sånt. Dåligt!!! Dom kan ju inte missa hans trängningar varenda gång. Öppna ögonen där uppe i tornen.
    Ryttarna i Norrland borde komma ner och lära sej rida, för så fort dom är ner till mellan och södra sverige så har dom ingen chans. Deras lopp borde inte kallas montélopp utan potatissäckslopp. Man skäms när man ser hur dom rider i sina långa stigläder och flaxande stilar. Dom orkar ju inte ens hela loppen.
    Ska svensk montésport tas på allvar borde alla ryttare rycka upp sej och förbättra stilen. Du har bra tips på bloggen som fler borde ta till sej.
    /M

    SvaraRadera
  2. Kolla propositionen på Bergsåker 6/11, och sedan startlistan. Jag funderar om det inte är på tiden att det blir bättre ordning.
    Det är så man börjar undra om djungelns lag råder.....Hur ska man kunna lita på propositionerna hädanefter. Och dessutom är det inte första gången det händer.
    // Undrande

    SvaraRadera
  3. Till undrande: Jag ringde upp Bergsåker direkt efter att startlistan kommit ut och de har insett sitt misstag och kommer att rätta till det. Varken Stina eller jag får rida i loppet så därför har vi ordnat Pierre-Alexandre på våran häst, så man blev ju lite undrande när man såg att ryttare med fler segrar var med.
    Hoppas dock att de ändrar blir inom kort så att spelarna får se en korrekt startlista.

    SvaraRadera
  4. Är det inte som i alla sporter, olika stilar.... undrar varför det kallas kärringsport när det bara gnälls och snackas skit, nä börja samarbeta istället.... Slutar inte smutskastningen mellan olika ryttare/delar av landet, kommer det inte att bli mer än en uppvisningssport.Börja agera mera proffsigt, och sportsligt. Just nu kan man förstå att montesporten inte kommer framåt, då alla vill för egen del, men ingen vill göra något för andra, detta kallas den svenska avundsjukan, att det får inte gå bättre för andra, bara för mig.
    Jag tycker det är kul när det går bra för andra, man vet hur mycket jobb som läggs ner.

    Sluta att klaga börja att jobba för sporten istället, alla provar det bästa de kan... men det är dock inte roligt det dåliga sk mobbing kommer först.
    Dessutom är det inte lätt att utveckla sin ryttarstil när det är så få lopp,och många ryttare som vill rida, och få som får chansen. Och som det är just nu kommer det inte att bli fler lopp, då många lopp i dagsläget inte blir fyllda.
    NÄ sluta att kasta skit, alla har varit nybörjare, dessutom gäller samma inom sulkysporten, vissa klarar sig undan med det mesta, medans andra får böter för samma sak
    //

    SvaraRadera
  5. Återigen visar du att du är en ödmjuk och snäll människa. Tänk om alla kunde vara sådana och sluta trakassera den stackars Lina Alm. Slår vad om att det aldrig har hänt i kuskarnas värld att de får så mycket hemska meddelanden som hon får på bloggen. Håller med ovanstående om "kärringsport".

    Hoppas du tar hem pokalen imorgon!
    /Jenny

    SvaraRadera
  6. Hej gumman hoppas du mår bra efter dagens insatts!! Jag läste alla kommentarer och blir förvånad av all smutskastning! Kom igen tjejer!! Vi ska stötta varandra och se till att sporten växer. Det är inte första eller sista gången någon blir diskad för trängning! Jag är inte heller guds bästa barn när det händer mig något men jag jobbar på att tagga ner!! Och alla måste hitta sin egen rid stil!! Man behöver inte stå med super korta läder för att någon säger det.
    skaffa dig en bra sits du orkar med, bygg upp dig själv,ha en förebild!! Det har jag och jag kämpar på, men det är långt kvar innan jag är där!! MVH/Carina sköld.

    SvaraRadera
  7. Inget snack om att diskningen var korrekt. Hade det varit ett sulkylopp hade inte ens den där ytan funnits som hon trängde sig fram igenom. Jag förstår inte diskussionen. Det var ju klart som korvspad att hon tog sig fram och skaffade sig en oförtjänt fördel. Men ni montémänniskor är ju experter på att hålla varandra om ryggen i såna här lägen. Det är aldrig ni som gör fel utan det är bara de dumma domarna hela tiden.

    SvaraRadera