lördag 7 november 2009

Kastar bandagen

Goda nyheter! Zubban är frisk och kry! Eller ja, det kanske var att ta i men idag såg jag hopp. Hon har sett fin ut i frambenet hon haft problem med senan och planerna om att ge upp ändrades så idag körde jag henne på en joggingtur. Och peppar, peppar, inga tecken på hälta eller att hon har ont. Men vi har en lång väg att vandra, men det gav en liten gnista hopp iaf. Med tanke på hur det såg ut i mitten av augusti, så har tankarna ändrats från svart till vitt.
Sixten har idag varit en duktig och exemplarisk skolhäst. Stina och pojkvännen Markus hade ett gäng kompisar på besök för att prova hästlivet. Började med att mocka, bära vatten, ordna med mat, sopa, ja ni vet ju allt som ska fixas. Sen var det turridning. Sixten fick representera varmbloden med dubbelvagnen och Markus som förstekusk med valfri passagerare. Gick mycket bra! De tyckte han var en snabb löpare. Bådar gott inför framtiden :-) Jag försöker få ut Sixten i lopp, men det är tamefasiken inte det lättaste. Men den som väntar på nåt gott....

Igår var Max iväg till Bergsåker. Lite förvånad är man över att han var spelad favorit. Innan förra starten med Stina hade han ju ändå inte gått ett ordentligt lopp sedan 6 juli 2007 så det kommer ju ta några lopp innan han har farten i kroppen. Duktiga Pierre-Alexandre LeBrun satt upp eftersom varken Stina eller jag fick rida (STClopp för de som aldrig segrat tom 081231). Och han fick jobba, det kan jag lova. Först i värmningen, tre bakvarv på en pullande Max är inte det roligaste och det känns i armarna efter, sen fram till start är han en laddad kanon som bara vill explodera och i loppet så blir han den lataste du suttit på. Märklig häst. Men Pierre-Alexandre gjorde det bra och fick ett lopp i spåren men gick ändå bra till slut och fick en godkänd fjärdeplats. Max är lite hovöm idag,men annars mår han bra. Det viktigaste är att hans ben håller ihop och så länge han hämtar pengar så är hans insatser godkända. Det är ju också så att han är ju inte direkt vässad för att gå maximalt, utan träningen framtill för inte så länge sen har bestått av dressyr och långa motionsvändor. Han är som lugnast när han går på släp bakom Sixten så det mesta arbetet har bestått i att få honom att hålla ihop och gilla livet. Men nu ser vi att de bitarna är på plats så nu är det dags för att slipa tiderna.
Och det är alltid en njutning att se en sådan som Pierre-Alexandre rida då han har ruggigt snygg stil.

Imorgon rids det lopp på Solvalla. En fin startlista med många fina ekipage. Nr11 Speedy My Love radar ju upp segrar och så kan även bli denna gång. Bakom den är det många hästar som har gjort det bra. Nr4 Inter Tilly har gått bra, men gjorde väl ingen häpnadsväckande insats i förra loppet. Kanske bättre nu? Nr5 Lime Casted, nr6 Mill Newton och nr15 Ego Spin har fina segrar i raden och är alla intressanta. Även nr3 All Tresure och nr12 Garcon Launcher gjorde det bra i de två senaste starterna. Och ja, snart har jag nämnt hela fältet :-) Spännande blir det imorgon iaf, det är jag säker på.
Imorgon blir lite av en slappardag för min del. Bär av till Stockholm och träffar vänner jag inte sett på länge sen en konsert på kvällen. Härligt!

På återseende!

9 kommentarer:

  1. Nu är det bara att hålla tummarna för att benen håller på Zubban. Ser fram emot att se både henne och "ostkroken" Sixten i lopp snart.

    SvaraRadera
  2. Moahhaa Sixten var rak som en spik idag! :) Häslningar Vi i dubbelvagnen...

    SvaraRadera
  3. Hur ställer du dig till C. Lusenskys uttalande? Är det så att du svälter dig för att väga så lite som möjligt? Rider du inte med den säkraste utrustningen? Då är det skandal och då har ju både Jarvén och Lusensky rätt och att du borde inte rida lopp

    SvaraRadera
  4. Ytterligare en ryttare som skiter i det blå skåpet. Jag hoppas att både Peter J och Charlotta L kontaktat dig och Lina för sina hårda uttalanden.
    Det här lär vara hårt för er båda och jag och fler med mig hoppas att ni har styrkan att stå emot detta och fortsätter rida. Ni är duktiga båda två och låt inte det här sänka er.
    Ryttare ramlar av (även i Frankrike), kuskar skenar runt, många får böter, sådan är både monté- och sulkysporten. Däremot är det ovanligt med denna typ av påhopp och tycker att du ska strunta i travnet, expressen och montétravsport. Se bara på Travronden och TV4. De väljer att inte ens nämna detta sk montékrig, vilket de gör helt rätt i.

    SvaraRadera
  5. Som svar på era kommentarer: Nej, varken Charlotta Lusensky eller Peter Jarvén har hört av sig till mig varken innan eller efter sina uttalanden.
    Som jag har läst i Charlottas uttalande så finns där två påståenden:
    1 Viktfrågan, Personligen så strävar jag efter att inte behöva lägga till vikter. De flesta vet att det är bättre med "levande" vikt än "död".
    2 Tygelfrågan, Vad gäller tyglar så anser jag att det är individuellt. Se på monté-SM där Sveriges främsta ryttare red med olika typer av tyglar.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det var en konstig kommentar av Charlotta angående din olyckliga ritt på Solvalla. Den hade ju ingenting med att du skulle behöva gymma att göra. Vad brukar du väga i loppen och hur mycket vikt lägger du till? Det är väl självklart att man vill ligga så nära 65kg som möjligt och som du säger: rida med levande vikt. Konstigt uttalande av henne tycker jag. Och även elakt mot Lina

    SvaraRadera
  7. Innan lopp brukar jag väga 65,2-65,4 kg. Av alla lopp jag ridit så har jag endast en gång vägt lika mycket före och efter lopp, annars så har jag vägt minst 0,4 kg mer efter loppet.
    Förutom min sadel som väger ca 3,5 kg med gjordar etc. så lägger jag till en viktvojlock med vikter som väger ca 4kg och en gelpad som väger ca 1,5kg.

    SvaraRadera
  8. Vadå? jag har totalt missat detta med charlotta lusenskys påhopp? försökt leta reda på vart jag kan läsa om det men finns ingenstans?

    SvaraRadera
  9. Jaha?! Så C. Lusensky tycker att bl.a Åsa Svensson är nonchalant då som inte använder stegtyglar. Jag har sett att hon använder dubbla tyglar. Så det skulle enligt C.L vara fel då??? Jag har hört att dubbla tyglar är krav i Frankrike, men C.Lusensky kanske vet bäst??!! /Ia

    SvaraRadera