söndag 23 augusti 2009

En vecka ledigt

Nu har jag en vecka ledigt till helvete bryter ut.... nä riktigt så illa är det inte men det kommer bli en tuff höst. Förutom heltidsjobb på hästkliniken, träna hästarna och försöka rida så många lopp man kan, så ska jag försöka plugga vidare på min utbildning till personalvetare. Har ju läst ett år så det är iaf två år kvar. I höst blir det Sociologi A på distans. Lika bra testa om det går få ihop dygnen på ett vettigt sätt. Går det så kör jag på, går det inte så vet jag.
Men nu är jag alltså ledig en vecka. Jag ångrar att jag delade upp mina fyra veckors semester på det här viset. Hade en vecka i mitten av juni, två i slutet av juli och en nu. Det blir aldrig riktigt att man hinner koppla bort jobbet. Nästa år blir det fyra veckor i följd. Men i år gick det inte för vi är tre som ska pussla ihop semestrarna på ett bra sätt och nu blev det som det blev. Men lite vila hinner man kanske få den här veckan :-)
Är lite avundsjuk på Stina som den här helgen är i Frankrike hos Sofia. Fusk! Jag vill också! Och grattis till 25årsålder uppnådd i fredags kära syster!

Sixten och Max kämpar på. Efter flera veckors långa vändor i skritt och lätt jogging ridna på graman så har jag i helgen börjat jogga för vagn. Idag körde jag Sixten med Max på släp och det gick finfint. Max är rolig han. Igår kunde jag inte hålla honom knappt och det kunde blivit en helvetesfärd i diket, han är inte rolig när han är själv, men idag i rygg på mig och Sixten var han lugn som en filbunke. Så den träningen fortsätter vi med. Sixtens hovar börjar se riktigt fina ut och jag ser fram emot en rolig höst ihop.
Medan pappa var till Eskils med Robban (han var 7a efter ett lopp i ryggar) så var jag hemma tränade Arne och Dragonite. Båda kändes fina och sprang med svansarna i vädret, tänk om de kunde prestera det i lopp....
Zubban känns jättefin på sitt nya bett och planen är ett provlopp under sadeln förmodligen. Går det bra så blir det montékval. Man får ju kvala in sina egna så man får rida lopp nångång :-)

Fler som läst Travronden från i fredgas? På sidorna 14-15 med rubriken "Montén skyndar långsamt" har Martin Källberg skrivit några rader. Nämner saker som jag tagit upp här i bloggen; som vikter i programmen, handicap efter rutin etc. Kul att fler är inne på samma spår, och inte bara bland de aktiva.

Kul att se att svenskarna representerade de blå-gula färgerna mycket bra i montéNM. Tyvärr blev de inte nordiska mästare, guldet gick till Finland och Sussana Visuri, men silver till Jessica Flodin och brons till Lina Alm är inte fy skam. Bra tjejer!

Idag var det kul att kolla på liven och montéloppet från Eskilstuna. Ett STC-lopp som ingick i V5 som visade upp montén från rätt sida. Alla gick felfritt och loppet höll ett hyggligt tempo med stenhård kamp ända in i mål. Grattis till Adina Mårtensson som vann med en noslängd på Face The Fear. En tjej på framfart med tre segrar på tio starter totalt.

Imorgon är det ett fint lopp på Halmstad. Peter Jarvén tog sin hundrade seger i torsdags med Hamilton, jag tror nummer 101 kommer redan imorgon. Nr7 Exclusive Eden rider han och den har gjort det bra i två av de tre senaste starterna. Felfri så blir den svårslagen. Nr2 Speedy My Love gör det också oftast bra och kommer nog vara med där framme. Intressant är också nr3 Philippe Bi som gör montédebut efter ett kval på tiden 1:19,0.

Det är också lopp på Skellefteå imorgon. Många av Norrlands just nu bästa montéhästar är med i startlistan och det kan bli ett intressant lopp. I främre volten finns nr8 Xanthas Grey Lady som har fem(!) raka montésegrar i raden. Nr6 Giant Of North finns med på samma volt och är nog närmsta utmanaren. På bakre volten är nr11 Burdus mest intressant, följt av nr12 Miraklet och nr15 Stainless Steel som inte fått till det på sistone men har kapacitet.

Nu är det dags ta in öken från hagen :-)

På återseende!

1 kommentar:

  1. Ja man tackar för gratulationen syster! Avundsjuk borde du verkligen vara för jag har haft en grym helg i Frankrike. Äta tårta, dricka champange och kolla monté på Vincennes är ju inte fy skam. Ojojoj vad man lär sig mycket av att studera montén därborta. Rekommenderar ALLA att åka till Frankrike eller kanske bara kolla bilder på hur de rider därborta. Att man fick hänga med Fia en helg till gjorde ju inte saken sämre! Åker snart tillbaks:)

    SvaraRadera