söndag 30 augusti 2009

Skippar montén

Då har jag bestämt mig för att skippa montén för Zubban. Eller hon vill inte, så då är det ingen idé. Försökte rida ett jobb på henne i veckan, men så fort det år lite fortare så tappar hon bakkärran och bara galopperar. Har provat allt, check, boots, knäkappor etc. men det går inte. Så vi håller oss till sulkylopp i fortsättningen också. Men inget är ristat i sten....
Hon var fin i banjobbet i torsdags på Gävle så nu letar jag lopp. Har tyvärr inte så mycket poäng så stora valmöjligheter har vi inte.

"Tuttis" och Arne tävlade utomlands i fredags. Pappa tog båten över till Åland med dem och båda tog med sig en fjärdeplats. "Tuttis" var duktig och trots 20m tillägg och 5 omstarter satt han rygg ledarn efter 40m. Han sprang 2160m på 1:16,9. Arne hade dåligt utgångsläge med spår 8 bakom bilen och blev körd i tredjespår ch sen dödens. Ändå gick han bra, 1:14,4 på kort distans. Båda får godkänt som betyg.

Sixten och Max tränar på bra och är ute på långa joggingturer samt formgivande arbete. I torsdags när Stina kom hem från Sthlm trodde hon att det var dressyr-halvblodet Marris och duktiga Sanna som tränade i paddocken. Men ack så fel hon tog, det var jag och Sixten. Antingen är vi jäkligt snygga när vi kämpar runt i volter , serpentiner och allt vad tänkas kan, eller så behöver Stina öka styrkan på sina linser....
Leia håller på att krypa ur pälsen och är inget stort fan av boxvila efter behandling. Men hon har nu börjat skritta för vagn och är ute i hagen så snart så har hon coolat ner sig igen.
"Firren" är inriden och det gick med bravur. Lugn som en filbunke. Kan nog vara bra för den kollriga herren att kunna lugna ner sig med skogspromenader på stigar. "Firren" är ju mitt hopp i montéeliten 2012, men han måste ju tjäna några kronor innan dess. Hittills har han 2800 kronor på kontot, så ungefär 297 200 kronor till skulle sitta fint. Hans pappa Kerido Du Donjon hade Philippe Masschaele på en stor tavla i vardagsrummet. En av de bästa hästar han ridit, men fick även namnet "crazy horse". Kan se vissa likheter mellan far och son.
Racy har återhämtat sig fint efter skenturen och går nu i hagen. Lite yttre brännsår är minnena som fortfarande syns. Annars ingen fara. Jo, vagnen är ett minne blott....

Yatzee har ryckt upp sig och gjort två bra starter. På tisdag är det dags igen, då i ett amatörlopp med pappa i sulkyn. Tyvärr fick han spår 10 bakom bilen, så de får förlita sig lite på turen. Men positivt är att han har börjat sköta sig och går i rätt gångart i loppen. Alltid en fördel.
Jag ska också ut på Eskils. Montéloppet går som lopp 3 och jag sitter upp på nr1 Ancora Wine. Red honom för lite mer än ett år sen och var då tvåa, knappt slagen av Ilona L.S. och Sophia Jacobsen. Då gick vi i ledning och även på tisdag kan det finnas möjlighet till det om vi kommer iväg bra. Tyvärr har han inte presterat så jättebra i de senaste montéstarterna men jag hoppas på att trenden vänder, både för honom och mig :-)
Värsta konkurrenten står 20 meter bakom och är nr5 Speedy My Love. Mer behöver väl inte sägas :-)

Idag är det lopp på Vaggeryd. 5 raka segrar har nr8 Giddson, dock i sulky, men jag tror att han och Charlotta Lusensky vinner idag. Två gånger har har startat i monté, en vinst och en tredjeplats. Nr2 Greve Tillman är nog värsta konkurrenten.

Förutom Eskilstuna är det montélopp på Axevalla på tisdag. Nr1 Face The Fear var bra senast och är nog vinnaren. Nr4 Ilona L.S. är tillbaka efter uppehåll och kanske kan utmana. Bakom dessa är nr8 Force Of Nature intressant.

Var det fler än jag som drog en lättnadens suck i fredags? Visst var det härligt se Hot Tub tillbaka under sadeln igen? Kanske lite avslappnad i ledningen, men ändock tillbaka på banan och som vinnare. Travet flöt på bra och han såg glad ut. Härligt! Hoppas han tog loppet bra och visar upp de svenska färgerna i Frankrike vinter.
Måste också säga att Regent Royal såg fin ut, och utan den galoppen kan Hot Tub fått känna på lite motstånd. Den tippas nästa gång! Säger det nu ifall jag glömmer det då:-) Jag gillar Miaou och hoppas få se den segra snart i monté. Något jag också hoppas på är att nästa år se Sundsvall Open Monté inom V65. För visst var det som jag sa i förra inlägget, de gjorde inte bort sig.....
Fast förhoppningsvis behöver vi inte vänta så länge för att se montén inom streck-spelet. Det är ju rätt många fina lopp som rids i Sverige varje år.

Jag har ju som jag nämnt tidigare fortsatt plugga. Läser just nu en bok av Torsten Thurén som heter "Vetenskapsteori för nybörjare". Om ni tvekar på vad sanning är, läs INTE den boken. Efter att ha läst lite mer än halva, ca 100 sidor, så snurrar det i min skalle och jag tror ingenting är sant längre. Vet knappt om jag själv existerar :-)
Ska fortsätta med den nu, min sista lediga dag av semesterveckan.....

På återseende!

1 kommentar:

  1. Det är roligt att se att du verkar bry dig om din häst och inte startar för startandets skull Jag såg den på Eskilstuna och den var fin tur att den inte fick dö och att du tog den till dig Hoppas du får framgångar med den.
    Och du är duktig på att rida så du kommer snart vinna lopp igen/en beundrare

    SvaraRadera