tisdag 11 augusti 2009

Gläds med andra

I brist på egna framgångar får man helt enkelt glädjas med andras framgångar. Syster Stina borde få nobelpriset för det hon lyckas med med Jahnita :-) I fredags blev det vinst igen, och detta bakom bilen. En stark häst kan bli väldigt jobbig att få att trava när det är autostart, men Stina hade inga problem och det blev årets andra seger med detta makalösa kallblodssto.
Annat som är roligt är att Peach Princess, som jag hade äran att rida i 5 starter medan Johanna blev mamma, är tillbaka på banan och gjorde det riktigt bra på Mantorp. Johanna och hon var trea bakom Karl J. och Night Rambler. Kul att se både "Persikan" och Johanna tillbaka.

Något som också är roligt är att se att "montékungen" Peter Jarvén fått motstånd. Självklart är det roligt att det går bra för Peter, inte så jag menar, men det är lite tråkigt att man får höra en av fåtalet killar hyllas i sporten hela tiden. Jag tycker vi har tre drottningar som visar att tjejer kan! Och det minst lika bra. Linda S Hedström, Lina Alm och Åsa Svensson är otroligt duktiga och deras pallplats-statistik är svårslagen. Linda har på 44 starter tagit 11 segrar, 10 andraplatser och och 6 tredjeplatser. Lina har på 42 starter i år tagit 12 segrar, 7 andraplatser och 4 tredjeplatser. Åsa har på 44 starter tagit 11 segrar, 6 andraplatser och 4 tredjeplatser. Och både Åsa och Linda har segrar med egentränade hästar.
Och ser man dessa tre tjejer rida så tycker jag det är i en klass för sig. Deras stil är den snyggaste på banan, vilket också visar att den hjälper hästen mest. De orkar hela loppet och avväger loppen oerhört bra. Denna trio unnar man var enda seger och jag älskar kolla på liven när de rider. Fortsätt visa upp sporten från dess bästa sida. Ni gör det jäkligt bra :-)
Sen tycker jag det är roligt att se att fler slår sig in bland toppen. Tex Linda M Eriksson som vann lopp senast igår på Axevalla med Ego Spin. 18 ridna lopp och 6 segrar, det är inte illa pinkat.

Idag är det den 12e och dags för Linda Höijer att framföra monténs åsikter på lärlingarnas riksförbunds möte. Jag hoppas ni alla har bidragit med era åsikter och att klubbarna ute i landet sagt sitt. Man kan inte klaga om man inte försöker vara med och påverka.

Sir Arne och jag hade ingen bra dag i söndags. Kändes fin i ryggar men när jag trodde jag styrde ut för att runda framförvarande trötta hästar så drogs proppen ur. Monté kanske inte är hans grej..... Men feg är den som ger upp. Vi letar nya uppgifter åt denna härliga häst.

Nu är det några dagar utan montélopp och nästa lopp är inte förrän på fredag. Bergsåker är banan och Wången Cup är det som gäller. Jag tycker det ser intressant ut då de bästa hästarna fått bakspår. Nr12 Rhocabill Noa Bell gjorde det bra senast och är nog min vinnare i loppet. Närmast att utmana tror jag nr13 Flamingo Broline är som på sistone startat och gjort bra tider i sulky. Nr14 Chip Destroyer gör det alltid bra och ska alltid räknas. Ledningen tror jag nr3 Sandvångens Ligist tar och det är också bästa hästen i främre ledet.

På återseende!

4 kommentarer:

  1. Håller med till 110 %, Linda, Lina och Åsa är grymma ryttare!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med om att de är otroligt duktiga ryttare. Men även de mindre rutinerade behöver stå i rampljuset ibland. Den där jäkla sidan www.montetravsport.se skriver bara om 5 pers. Du, Stina har ju vunnit utan ett ord tex. Om man ska ha en sida som ska skriva om montétravsporten så måste man skriva om alla eller iallafall variera sig. Det står bara om Hellstedt, Jarvén, Knutsson, Lina Alm och Jessica Flodin. Den där Rickard verkar ha agg mot övriga ryttare och tränare eller nåt. Han får döpa om den till Rickards personliga montéfavoriter eller nåt. Inte montétravsport, för den involverar inte andra. Dåligt tycker jag!
    Jag gillar din blogg, och du får ha egna personliga åsikter, den heter ju ändå Linneas montéblogg :-)
    Fortsätt kämpa! Snart vänder det för dig och så fort det vänder rider du bra hästar igen.

    Mvh
    Sanna

    SvaraRadera
  3. Kul att du gillar min blogg. Ja det är en fördel att kalla den vid namn så att jag kan välja vad jag vill skriva om :-)

    Skicka gärna ett mail till Rickard och montétravsport.se med dina synpunkter. Det är alltid bra få kritik så man vet vad man ska förbättra. Och absolut ska han skriva om Stinas vinster med Jahnita :-)

    SvaraRadera
  4. Hej.
    Jag har en montesida om Kallblod, provar att skriva om alla på ett neutralt sätt.
    Jag anser att alla som håller på med sporten är lika mycket värda uppmärksamhet, annars är det lätt att "alla andra ryttare" glöms bort.
    // soliga hälsningar Ninni

    SvaraRadera