onsdag 26 augusti 2009

Planen sprack

Dagens plan gick inte så bra att följa. Skulle bege mig till Gävle och köra fort med Zubban, men regnet öser ner så det är ingen idé. Får skjuta på det till imorgon och hoppas på bättre väder. Hann iaf köra en joggingtur med grabbarna Grus, Sixten och Max på släp. Man möter lastbilar, timmerbilar och skramlande släpkärror, det bekommer inte Max. Men ett fjuttigt vindspel som knappast jag ser, då kastar han sig i diket.... men än så länge så inga olyckor :-)

Vi har tyvärr två pållar med bandage. Leia Way har hoppat i två starter efter tre riktigt bra prestationer innan, och jag hade med henne till jobbet i måndags (bra start på semesterveckan). Det blev en liten rundsmörjning och hon ska snart vara fit-for-fight igen. Racy drog en repa igår med vagn och hela kitet, och har nu några ytliga sår på båda bakbenen. Jag plåstrade om henne igår men det är ingen större fara, lite stel och muskelöm med stödjer på alla ben och normalt allmäntillstånd så hon tog inte så stor skada som tur var.

På fredag blir det kul kolla på montéloppet på Bergsåker. Dags för ett av storloppen i Sverige; Sundsvall Open monté. Jag vet att det är många andra fina lopp denna dag, men varför inte lägga ett sånt här lopp inom V65? DE skulle inte göra bort sig. Det är många fina hästar, Sveriges montéelit ställer upp bakom bilen och jag, liksom de flesta ute i landet vet att ett sånt här lopp kommer gå undan och se snyggt ut. Det är ju ett ypperligt tillfälle få in montén på TV och inom system-spelet. Jag försöker läsa så mycket som det går i Travronden, på alla trav-websidor, googlar etc. för att hitta negativa synpunkter på montén, och jag vet inte om jag missat nåt men jag tycker inte att det skrivs så mycket negativt. Sen förstår jag också att allt finns inte på nätet men även när man möter folk ute på stallbackarna och publikplats så är det inte många som är negativa. Så egentligen vet jag inte riktigt vad som hindrar Bergsåker att lägga detta lopp inom V65?
Vad gäller loppet så ser jag mest fram emot Hot Tubs comeback under sadeln. Jag håller alla tummar som går för att man återigen kommer att sitta och gapa över denna hästs kapacitet. Och går allt vägen kanske man har äran träffa denna stjärna vid nästa Frankrike-besök.... Hoppas!
Som ni förstår tror jag nr3 Hot Tub är vinnaren av Sundsvall Open Monté. Utmanaren tror jag är nr5 Miaou som jag tycker ser ut att vara en passande montéhäst. Var tvåa senast bakom Global Derby efter ett lopp i ledning och jag tror Miaou är med på pallen även denna gång. Tvilling-chans?
Här är startlistan till Sundsvall Open monté och som ni ser är det riktigt intressant lopp:
1 SIMB MOONZOOM Rönning Anna (Fri Ji)
2 BELLINI Eriksson Sandra a (Lun Pe)
3 HOT TUB Hedström Linda S a (Öhm Ma)
4 FRANCOSO Jonsson Anna-Karin (Sko Hå)
5 MIAOU*(FR) Sundberg Linda (Kol Lu)
6 GLOBAL DERBY Andersson Sara a (Wer Sa)a
7 ROBINSON STARLIGHT Fritz Lena a (Båt Sv)
8 SANDVÅNGENS LIGIST Nilsson Jessica a (Ber La)a
9 COOLINGEN Öberg Helen a (Skö Ni)a
10 REGENT ROYAL Viklund Malin (Ber La)a

Det är också lopp på Kalmar på fredag. Nr2 Hans Eme fortsätter rada upp segrar och är förmodligen svårslagen även denna gång. Nr9 Verrazano Thrust har gjort det bra i monté och kan bli farlig. Nr14 Volym Sund ska man också räkna med där framme.

Nu ska jag ta fram skolböckerna i väntan på att regnet ska försvinna så man kan göra lite häst-nytta.

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar