onsdag 5 augusti 2009

Tillbaks i verkligheten

Ja då har man jobbat tre dagar efter 2 veckors ledighet. Även fast jag trivs på mitt jobb så vill jag tillbaks till Frankrike! Det var så jäkla roligt! Och så kommer man hem till Sverige och verkligheten. Och man var så himla taggad där nere, ville bara hem och rida lopp. Men nej då, inga lopp att rida. Man har väl lite sig själv att skylla också. Det har inte gått så bra på sistone och man är inne i en svacka. Det syns i raden så ingen frågar om man vill rida. Men jag får helt enkelt hoppas att det vänder för ut i lopp vill jag!
Kanske vänder det på söndag. Zubban ska kvala och jag har väl egentligen inga stora förhoppningar. Hon var ute och provade monté tillsammans med Stina i lördags, bygdetrav på Julmyra. Mycket blev fel då det blev tidsbrist och hälften av utrustningen kom med samt ingen provning på banan. Så många galopper blev det. På söndag ska jag vara ute i god tid och ta med mig hela selkammaren för att få henne i rätt gångart. Champo Bar och jag var förresten tvåa på Julmyra, efter Carina Sköld och Brumme I.L.
På söndag ska även jag och Sir Arne ut i montéloppet på Örebro. Han gjorde sin montédebut när vi var i Frankrike och fick ett hårt lopp som första lopp, där Incredible Chic vann på 1:13,7 över 1640m. Men han gör alltid sitt bästa så jag tror vi har god chans göra ett bra lopp på söndag. Spår 11 bakom bilen och inte riktigt samma motstånd gör att man i alla fall får upp hoppet lite.

Jag håller delvis med och delvis inte anonym som skrev en kommentar under "Ta lärdom av mästarna". Jag tycker att montékvalet ska bort för att fler ska kunna starta i monté utan all för lång väntetid. Men det är som du säger, många säger att hästen går bra under sadeln, men det är ju skillnad på att vara ute på banan med andra hästar än att lulla runt i skogen.
Blir man uppsatt i lopp utan att veta varken vem hästen eller tränaren är kan man prova kontakta och fråga om man får komma och provrida innan. Och vi måste vara ärliga efter värmningen och säga hur det känns, om det kommer gå eller inte. Jag vill inte att vi riskerar vår egen och andras säkerhet. Men fler än jag har säkert sett och upplevt stora kuskar som kör lopp varje dag kasta ifrån sig tömmarna och säga "den här kör jag inte" och då har den gått premie, kval och ibland flertalet lopp utan problem. Så ett godkänt kval är inte alltid ett kvitto på att hästen är okej att starta i loppet.
Vi måste börja våga säga vad vi tycker, om någon utrustning behöver ändra eller liknande. För även om hästen gått med en viss utrustning i sulkylopp så kanske den behöver gå helt annorlunda i monté. Därför kan det vara till stor fördel att be att få provrida hästen innan. Många tränare skulle nog uppskatta det då de är gröna i monté och kanske inte har en aning om vilken skillnad det är.

Nu till veckans montélopp. Satt precis och kollade på liven när Linda S Hedström återigen red ett perfekt lopp. Seger på Hagmyren med Saras Tofte. Jan-Olov Persson tränar och det kan inte bli bättre att en proffstränare väljer att gå ut i monté, och speciellt med kallblod. Och med en ryttare som Linda får de en positiv upplevelse av montén.
Grattis Linda till den segern!

Imorgon är det lopp på Åby. Ett intressant startfält där nr6 Volym Sund kan vinna. Vill varna för Unterseiners nr7 Time Will Tell Br som gör debut. Kvalade på 1:18,8 och Jarvén sitter upp. Även nr9 Menai Eden är en bra häst och Lina Alm är just nu Sveriges hetaste ryttare. Kan bli farlig.

På Visby är det ett lite sämre startfält men nog så intressant. Nr3 Coat N. Tie har gjort det bra i senaste montéstarterna och et är den jag tror mest på. Även Åsa Svensson är i hetluften och kan med sin nr2 Chocolate Charlie vara med där framme.

På fredag är det Eskilsuna som gäller med ett väldigt jämt startfält där vem som helst kan vinna. Erik Lindegren sadlar ut två hästar som jag tror kan vara med där framme, nr1 Mircoolio vann i debuten på Åland och är den häst som har bäst tider i raden. Nr8 Rhocabill Noa Bell är bra när den sköter sig och brukar vinna eller försvinna. Nr2 Mill Newton, nr3 Speedy My Love och nr7 Chip Destroyer är tre hästar man alltid ska räkna med. Nr4 Verrazano Thrust gjorde det bra i debuten med vinst på tiden 1:17,4 över 2640m och kan även denna gång ta seger. Har jag glömt någon? Förmodligen vinnaren :-)

På Romme på fredag ska Stina och Jahnita ut bakom bilen. Två bestämda damer ska ut och tampas och får Stina som hon vill så håller de sig till trav och vinner. Värst emot är nr9 Trollnin som gjort det bra på sistone. Även nr7 Atlas Svarten har en fin rad.

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar