tisdag 6 oktober 2009

Debut!

Jaha, då var det dags för Sixten (Six Feet Under) att göra debut för mig. Eller det är dags för kval. Imorgon på torsdag ska han ut på Gävle, Jim Frick ska få iväg honom från spår 2. Tror han är redo, efter en sommar med problemhovar så tror jag nu det ska gå. Springa kan han iaf.
Jag ska också ut i kval på torsdag. Out Xing ska kvalas i monté, och efter att ha ridit jobb i lördags på honom så känns det bra. Ska bli intressant.
Rider även i montéloppet samma dag. Tapinella från spår 9. Kanske inte det bästa spåret då hon gjorde det bra i senaste montéstarten på Solvalla i ledning. Men vi får se vad tränare Lena tycker om hur vi ska försöka lägga upp det. Tapinella har ju visat att hon gillar monté så det blir en rolig uppsittning. Stina rider nr4 Smashin Spin i samma lopp och det är ju också en häst som brukar vara med på pengar i montéloppen. Däremot tror jag Charlottas och Anders andra häst, nr6 Lanxess Palema är hårdaste motståndet, och nr8 Mircoolio gör det ju också bra. Blir ett spännande lopp.

Annars är det här en hektisk vecka. Som vanligt tror jag att jag har all tid i världen och skjuter på saker. Speciellt vad det gäller pluggandet. Har upptäckt att jag läst två helt fel böcker (tyckte själv att jag var väldigt duktig) och måste nu råplugga två andra böcker. 500 sidor kan man läsa, men att få det att fastna är en annan sak. Har lite panik, men det får gå som det går. I värsta fall får man helt enkelt skriva om arbeten, men det är inget man dör av.

Ska dra lite om fördelarna med att rida i jockeysitsen. Det är tre huvudanledningar till detta:
1. Hästen bär upp ryttaren allra bäst i den sitsen. Detta är noga beprövat inom galoppsporten så det är inget som någon kommit på alldeles nyligen.

2. I och med de korta stiglädren så har man lite kontakt med hästen och i och med detta jobbar den fritt och man stör den minimalt.

3. Man blir åtminstone 2 ggr starkare i korta läder mot om man rider i långa läder. Den som påstår motsatsen har aldrig provat rida i korta läder eller gör fel då den försöker. När man kortat lädren kan man använda hela sin kropp som en hävstång och får ett helt annat tag i hästen. Det viktiga är att man alltid har låga händer och böjda armbågar. Så fort man får upp händerna eller får raka armar så har man tappat styrkan.


Matthieu Abrivard använder hävstångseffekten genom att flytta vikten lite bakåt.


Samme Abrivard för fram vikten lite och rider upploppsfinish.

Själv har jag långt kvar till den optimala stilen, men jobbar på det. Önskar att det var lättare att rida som fransoserna, men skam den som ger sig. Jag kämpar iaf!
Den största motiveringen jag har är att sporten har funnits länge i Frankrike och alla stilar har nog prövats. Men alla har gått över till jockeystilen och därför förespråkar jag att det är den mest optimala. Annars skulle de fortsätta rida i den gamla stilen.

Ikväll är det lopp på Solvalla. Jag håller tummarna för nr5 Prestige som jag hade äran att träffa just i Frankrike. En trevlig herre som det vore roligt se få till det i monté.
Men det är många bra hästar med i loppet. Global Derby, Sun Power C.G., Simb Moonzoom och Global Mind är några av dem. Peter Jarvén som vinner varenda lopp för dagen sitter upp på Flintstone Broline och det kan bli ett intressant ekipage.
Ska bli kul kolla på det loppet.

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar