måndag 19 oktober 2009

Nu börjar det.....

Helgen har varit händelserik och hektisk. Började i fredags med att jobba, sen fara vidare till Gävle. Pissväder! Kvalade Out Xing och var mycket nöjd efter. Dels för att vikterna satt kvar den här gången, dels för att han var så fin. Tiden 1:20,8 kanske inte säger så mycket, men banan var tung och han hade kunnat springa 2 varv till i samma fart. Ska bli kul att se vad han kan uträtta i framtiden. Loppet med Nerick D'ar gick inte så bra. Galopp i första sväng, vet inte vad det berodde på, och vi blev diskade. Synd, för det var inget höjdarlopp. All heder till vinnaren Peace On Krick som gjorde en bra prestation, men i övrigt var många påverkade av banan.
Så nu börjar det; skitiga banor, mörka resor, fryser innan lopp, svettas under och efter lopp, skitig utrustning, skitig ryttare och häst, skitiga glasögon så man ser bara första varvet.... men va f*n, jag älskar det :-) Inte just denna del av året, men montén. Så vad gör lite skit?

Helgen fortsatte med snabbjobb för Sixten. Provade murphy efter att han sett ut som en ostkrok i kvalet och det gick bra, så i nästa start sätter vi på en sån och hoppas han springer rakare :-) Stina red Arne samtidigt och han var fin, så nu väntar ett montélopp för honom och mig i slutet av oktober.
"Tuttis" red jag i jobb, lika roligt som vanligt när det går långsamt, i ryggar och utan check. Man tränar ryggmusklerna på sig själv iaf :-) Stina red Uriel i samma jobb och han var fin så nu anmäler vi till montékval. Det blir på söndag på Bollnäs, lite långt att åka för ett kval kanske men jag ska ändå dit och kolla på Stina när hon och Jahnita ska entra banan igen.
Vi tämjde också den nya 1-åringen i lördags. En klok liten dam som gjorde alla rätt. Tog knappt 30 minuter från första hovlyftet till hon var selad och tömkörd. Är alltid lika roligt med unghästarna att följa dem från scratch och se dem utvecklas.
Hem efter den förmiddagen och kasta sig framför liven och kolla monté-SM. Vilket spännande upplopp! Jag brukar ju rosa Linda S Hedström och Åsa Svensson här på bloggen och gör det igen. Snyggt ridet tjejer! Och stort grattis till Åsa Svensson som tog hem SM-guldet tillsammans med Sixten Palema!
Efter SM kastade man sig ner till stallet igen, fixa och trixa. Sen iväg hem till Uppsala för att åka hem till Emilia för att bada badtunna med ett gäng. Men badtunnan brann (nästan iaf) så det blev en trevlig middag och soffsnack istället. Och jag var bara 2 timmar försenad. Jag lovar, jag ska bättra min tidsoptimism. Har ju tagit upp det på bloggen här förut att jag har "lite" sjå att hinna med allt jag vill.
Söndagen gick åt helt till en inlämningsuppgift i sociologin som ska vara inne på tisdag. Usch! Jag växlar mellan att känna mig ganska nöjd till att vilja riva alltihopa och börja om. Ska finslipa det sista nu ikväll och sen får det gå som det går. I värsta fall får man väl skriva om den.

I veckan är det montélopp på Solvalla. Långlopp. Jag håller som vanligt tummarna för att det ska gå bra för nr6 Peach Princess och Johanna. Hårdast emot tror jag nr2 Sandvångens Ligist kan vara. Duktiga Pierre-Alexandre LeBrun sitter upp på nr8 Fantasy Step och det kan vara utmanaren.

På Boden på torsdag tror jag nr2 Silvester Flevo bara vinner. Bakom den kan nr7 Petra F. vara intressant.

På återseende!

6 kommentarer:

  1. Håller med dig om det helsike att det är jäkligt innan och efter lopp under hösten och vintern. Speciellt om det går dåligt i loppet. Men vi älskar ju att rida lopp så vi kör på. Och längtar till sommaren....
    Vill också gratulera Åsa till mästartiteln, den är du värd! /Linda

    SvaraRadera
  2. Jättebra blogg du har! Vilka ryttare tycker du är dom bästa?
    Kan du inte berätta mer om vad det är för hästar ni har i träning?

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket. Det är alltid roligare att skriva om det är uppskattat :-)

    Svår fråga. Det är ju väldigt individuellt vilken ryttare som passar på vilken häst. Jag vågar påstå att det är mer beroende i monté än i sulky. Men ringer någon och frågar efter tips på ryttare så säger jag självklart Stina, då jag tycker att hon rider bra. Senast idag fick jag ett samtal om jag kunde rida en häst i lopp nästa vecka men ska då rida våran egen och tipsade om Pierre-Alexandre LeBrun som jag tycker rider bra. Och tre timmar senare vinner han lopp på Romme idag på lunchen :-)
    Som ordförande i Solvalla montéklubb vill jag gynna våra medlemmar och tipsar först och främst om dem.

    Men det är också så att vi har väldigt många ryttare ute i landet som inte fått visa vad de går för, och därför är det svårt säga vem som är den "bästa".
    Åsa Svensson är ju ändå Svensk mästare och den titeln är hon absolut värd.
    Ni har säkert också märkt att jag rosar vissa ryttare på bloggen, men risar aldrig individer.

    Självklart kan jag ge mer info om våra hästar. Blogg-inlägg kommer :-)

    SvaraRadera
  4. Hej.
    Grattis till andra platsen, idag 24/10. Refererar till bloggen, visst är vi montétjejer tokiga som åker land och rike runt för att rida, men hur ska vi annars bli sedda och hörda om vi inte ställer upp och marknadsför oss, fastän det är kallt och skitigt, men kul är det. Hörde en rolig kommentar efter loppet på Romme 24/10, "att det är ingen risk att det är någon som släpar efter bilen, de är uppe innan den rullar...."
    //Ninni

    SvaraRadera
  5. Måste bara kommentera det här med startbilen och dess rullning. Är det inte lite märkligt att det i montén alltid är så att bilen börjar rulla när klockan är på noll eller någon sekund senare? Detta oavsett om alla är framme vid vingen när det är tre sekunder kvar. Kollar man på ett sulkylopp så hjälper alltid startbilspersonalen till om det är något ekipage med en het häst som är framme tre sekunder tidigt. Då startar den väldigt långsamt så kusken får det lite lättare. Har väl aldrig hänt inom montén...

    SvaraRadera
  6. Först liten kommentar om startbilen igår på Romme: Jag hade en laddad häst som jag brukar vilja vara uppe med tidigt till vingen, före alla andra helst. Så igår blev det lite konstigt när jag kom upp sist till vingen, men ändå var för tidig.
    Sen ser jag att du har länkat till min blogg =) Men det är fel länk du har, skriver från den rätta nu. Skriver ju om montè, men en hel del privata grejer får man på köpet om man läser också ;)
    Bra din häst gick igår förresten! =)
    Mvh Angelica

    SvaraRadera