måndag 12 oktober 2009

En dålig dag

I torsdags hände det som inte får hända. Jag har väl sen jag tog licens ridit ungefär 70 lopp och kanske 10 kval. Alltså sadlat ut ca 80 gånger. 80 gånger utan problem med utrustningen. Jo, en gång gled sadeln lite åt ena sidan men inte märkbart för hästens prestation. Men i torsdags på Gävle hände det alltså. Skulle kvala Out Xing i monté och vojlock, gelpad och viktvojlock ramlade av! Och jag märkte det inte ens förrän jag kom i mål och skulle väga. Sadeln satt kvar som vanligt, inklusive övergjord och nummerlapp. Hur kan det hända? Var det någon av kuskarna bakom som körde bordsduk-ryckar-tricket och lyckades? Jag har tamejfan ingen aning. Men hemskt var det. Stod som ett fån på inskrivningen och fattade ingenting, med mer än 4 kilos undervikt. Och skämdes som attans inför ägare och tränare. Men Börje som var positiv, sa att det var bättre att det hände nu än när jag leder med 60 meter och det är 40 tusen i första pris. Sant.
Så vi tar nya tag. På fredag på Gävle provar vi igen, jag och Out Xing, som för övrigt var jättefin. Om inte Börje och Marie har packat ner silvertejpen så har jag det, det kan jag lova.
Med Tapinella gick det inte heller bra. Hon är ju en lite speciell dam och redan i värmningen hade vi en diskussion om vem som bestämmer. I defileringen gick det fint och sen joggade vi lätt i rätvarv till starten skulle gå, men blev för tidiga fram till bilen och där blev vi ståendes. Medan de andra drog iväg.
Inte min dag på Gävle helt enkelt. Däremot för Stina gick det bra. Hon red Lottas och Anders Smashin Spin till ledning och höll sen till tredjeplatsen. De hade en bra dag då deras andra häst i loppet, Lanxess Palema vann. Stort grattis till Charlotta Lusensky och Anders Hultgren som verkligen har ett stall i form.

Pratade precis med Stina som är iväg till Mantorp med Max Sigel och Dragonite. Max kvalade och det gick okej. Orsakade en omstart och kom iväg lite dåligt i starten, men han kändes fin hela vägen och gick i mål på tiden 1:21,0. Får kanske bli autostart i framtiden :-)

Tuttis och Stina ska ut i montéloppet på Mantorp. Fick dåligt spår, nr10. Men det är bara hoppas att det löser sig. Kortlopp är det ju så det är inte farligt att ladda lite. Värst emot tror jag nr4 Boomer och nr8 Prince Hilding är.

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar