måndag 11 maj 2009

För spelarnas skull.....

I helgen provade jag stallets nyförvärv Arne under sadeln för första gången. Inga problem, bara ett skutt vid halsklappning, och det kan kanske bli intressant att prova honom. Vi red bara en skogstur tillsammans med Stina och Dragonite, alltid lika kul att se "Tuttis" köra ner huvudet och vilja busa och dra iväg, speciellt när man själv inte sitter på :-) Nästa gång blir det nog ett snabbare jobb med Arne för att se om han passar under sadeln.
Måste ju även nämna att vi nu äntligen har fått in och kan börja sälja de typiska franska dubbla montétyglarna. Kolla in: http://www.swartlingmonte.se/

Någonting som borde förbättras för spelarnas skull är informationen om ekipagen i loppet. Förra sommaren när jag och Dragonite var till Skellefteå så hade de något i programmet som jag tycker fler banor borde haka på med. På sidan för montéloppet fanns en liten ruta med alla hästarnas rekordtider i monté. Det var ganska intressant att se, för som det oftast är nu så står det bara rekordtiderna, inte om det är för sulky eller monté. Det finns ju hästar som sprungit 1:14-tider för sulky, men knappt gått under 1:20 i monté. Och även tvärtom, rekordtiderna är i monté och inte i sulky. Det skiljde sig markant iaf i det loppet, och jag tror inte det var något undantag. Om jag vore spelare skulle iaf jag vara intresserad av hur fort hästen gått under sadeln, samt även hur mycket av det totala insprungna som är i monté och hur placeringarna varit i totala antalet starter för sulky respektive monté.
Någonting som jag också anammar borde komma ut tidigare till spelare och övriga intressenter är ryttarnas vikter. I största möjliga mån skulle ryttarens vikt i förra ritten kunna presenteras i programmet. För som det är nu så läses vikterna upp 40 minuter innan start, om man har tur. Vissa banor läser upp dem mellan defilering och start, och vissa inte alls. Vikten har inte samma betydelse som i galoppen, där 1 kg är 1 längd men en del påverkar det definitvt.

Montésporten har ändå funnits i Sverige i snart (5 juni) ganska exakt 5 år och fortfarande ser informationen om ekipagen likadan ut. För att behålla sporten så är vi beroende av spelarna, och därför tycker iaf jag att vi ska hitta lösningar för att det ska bli intressant att spela. För utan omsättning, inga montélopp.
Hur denna information ska komma ut eller tas fram har jag inget svar på, men det finns det säkert någon som får betalt för att göra. Jag tycker bara till, helt gratis :-)

På onsdag rids det två montélopp, ett på Solvalla och ett på Romme. Det på Solvalla är över längre distans, 2640a, vilket vi inte är bortskämda med. Ett väldigt intressant lopp med många som kan vinna. Själv rider jag nr10 Peach Princess och hade inte just den siffran varit framför så hade jag trott på stor chans. Spår 10 var det sämsta tänkbara, och jag blev riktigt sur när jag såg startlistan. Det är bara att hoppas på turen från ett sånt läge, men hon gillar inte att gå i rygg, blir riktigt trög då, så jag har faktiskt ingen aning om hur det kommer att gå. Positivt är att hon alltid gör sitt bästaoch är mer stark än speedig vilket gynnar på distansen. Hon gick bra i senaste starten, 3a på 1:16,3 över 2160m. Gången innan hade hon känningar i bak och den starten är bara att glömma. Hon har gått lång distans (3140a) en gång förut i monté och var då tvåa bakom Nasty Composite, längder före trean.
I motståndet på onsdag finns det många bra hästar; nr14 Arran Kämpe har bra form, liksom Micke Selin som tränar nr13 Special Cat som vann i montédebuten. Nr5 Wiss New Hawkeye är alltid med där framme och Hellstedts-tränade nr2 Gloster kan också vara med i segerstriden om han håller sig i rätt gångart. Nr8 Call O'boy gick riktigt bra efter startgalopp i näst senaste starten men den har just galopperat i de senaste två starterna och är därför osäker. Nr15 Twigs Lindsey är också en bra montéhäst med två andraplatser i sina totalt två montéstarter. Per-Anders Gråberg sitter upp och det är en duktig ryttare som man alltid ska se som ett hot. Som ni märker är det många i loppet som kan ta hem segern, och jag har säkert glömt nämna vinnaren. Senast det reds lopp över 2640 var 1 mars på Solvalla och ingen av onsdagens hästar var med, därför är det väldigt svårt veta hur loppet kommer sluta.

På Romme rids det ett lopp över distansen 2140a, öppet för hästar med 75.001-350.000 kr på kontot. Nr10 Ville Alfa gör årsdebut och kan kanske behöva loppet innan han är tillbaka i förra sommarens form. Montédebut gör nr14 Gin Wilder med Linda S Hedström, en otroligt duktig ryttare och kan säkert vara med där framme. Men mest tror jag på min syster Stina och nr3 Mambo Nr Five. Jag har själv ridit honom och han är väldigt startsnabb. Han är som bäst när han slipper ryggar och från det läget borde de kunna komma till ledning. Däremot har han galopperat i de två senaste starterna vilket är oroväckande. Men felfritt så vinner han förhoppningsvis.

Kolla TV hinner jag inte så ofta men jag försöker iaf se till att kolla Hammarbys matcher (fullt medveten att jag kanske skaffar ovänner genom att nämna det), så nu är det dags kolla andra halvlek. Tyvärr har inte säsongen börjat bra för älskade Bajen, inte heller första halvlek då det står 1-0 till Örebro. Men säsongen är lång och allt kan hända.....

Nästa gång skriver jag om helgens lopp, 3 på fredag och 4 på söndag!

på återseende!

1 kommentar:

  1. Hmm ingen press alls när du tippar mig... Det är ju tuffa hästar emot men är Mambo i form (som jag tror han är) så har vi chans.

    SvaraRadera