tisdag 19 maj 2009

Hur klarar man hundra hästar?

Igårkväll hade vi styrelsemöte i Solvalla montéklubb. Ett gäng härliga människor som brinner för montén. Det är alltid lika roligt träffa de andra tjejerna, prata om klubben, om monté och olika erfarenheter och händelser. Det som är synd är att vi tappar medlemmar och vet inte riktigt vad som skulle locka. Det är få som visar intresse för de evenemang vi ordnar. Vilket är synd, för de är verkligen givande. Det är viktigt att banornas montéklubbar hålls igång för att kunna påverka banans montéverksamhet och montén i landet. Kom med förslag på vad ni tror skulle göra klubben större. Kolla gärna in: http://www.solvallamonteklubb.se/

Jag är så oerhört nervös inför tränardebuten på torsdag! Eller debut och debut, kval är det som gäller för Zubban (Zauber Tail). Henne fick jag gratis i början av mars då de förra ägarna inte riktigt visste vad de skulle göra med henne. Jag tyckte hon skulle leva, så jag samlade ihop ett härligt hästägargäng och har bara blivit positivt överraskad av henne. En härlig tjej och det ska bli kul att se om hon kan lyckas i lopp. Allt utöver 0 kronor är bara bonus. Men det är sjukt nervöst! Jag förstår inte hur folk med uppåt hundra hästar klarar nerverna.

Imorgon kvalar jag en häst, Pink Champagne, på Solvalla. Har faktiskt ingen aning om vad det är eller hur det kan gå. Ska bli skoj.

Ikväll rids det lopp på Axevalla. Jag tror det står mellan två hästar i det loppet: nr2 Scrud Game och nr3 Neons B.M. Den sistnämnda har jag nämnt tidigare, och går den i rätt gångart är den svårslagen. Jarvén har ridit Scrud game en gång tidigare och det resulterade i säker vinst. Dessa två tampas nog in i mål.

Imorgon rids det ett kallblodslopp på Rättvik. Nr9 Jahnita har kapaciteten men har svårt hålla sig i trav. Syster red henne senast och då var hon tvåa bakom Östbygullan och något sådant motstånd är det inte denna dag. Nr3 S.T.Ina har också fungerat bra under sadeln och kan leda loppet runt.

Vill även tacka er som kommer med tips om att ni rider i Norge. Jag har dessvärre valt att bara fokusera på de svenska loppen. Iaf till en början. Men håll mig gärna uppdaterad.

På återseende!

9 kommentarer:

  1. Till att börja borde ni se över vilka som representerar klubben ute i montéloppen. Att prata skit i omklädningsrumm, skrika könsord till andra ryttare mm ger er inte fler medlemmar. Eran jaka syns ganska bra

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset till Visby! Satte 50-50 på nr 1. Dess värre lirade jag bort lite på dej i onsdags, men bara 20 kr på plats så det gjorde inte så mycket. Hur mycket spelar du själv?

    SvaraRadera
  3. Könsord? Känns hårt klimat men vart har det hänt? Vore ju bra såna gånger om personen ifråga går fram och kommenterar det som hänt, annars lär sig aldrig någon om man nu skrikit i stridens hetta. Men jag kan också tycka att det skriks mycket i montéloppen, vilket måste bättras, annars får montéloppen stämpeln "tjejsport", vilket kanske inte alls är negativt men bör tänkas över. Bra blogg! Tips till fredag monté Hagmyren, Sant piril och Malin, stenklart!:)

    SvaraRadera
  4. Det skriks alldeles för mycket i montéloppen - man blir nästan DÖV! Funderar allvarligt på att skaffa öronproppar, det skriks så mycket att man inte förstår om det händer en olycka eller om någon bara kände för att skrika lite för att få ett bättre spår...

    SvaraRadera
  5. Jag som skrev första inlägget: det var på valla för en vecka sen så var det en i solvallas styrelse som red ut efter galopp och skrek f***a och h**a och idiot om en annan ryttare, men hon var inte i närheten när den från eran styrelse galopperade. Hon sabbade för flera istället. Såna borde inte få uppsittningar. Skrika könsord till andra borde ge böter

    SvaraRadera
  6. Jag hörde talas om det där loppet på där en person härjade en del. Det är inte kul när det händer och det är definitivt inte bra när vår styrelse är inblandad. Ska ta upp det så det förhoppningsvis inte händer igen. Jag håller helt med om att det skriks på tok för mycket i loppet. Självklart kan man hojta till om det blir en trång situation men man får för sjutton hålla tyst i resten av loppet. Det blir lite "vargen kommer" och när det väl händer något så kanske man inte reagerar istället för man är så van med allt onödigt skrik. Vill också poängtera att det inte var syster Linnea som skrek dessa ord :) så ingen missförstår för hon var också med i loppet på Valla... Nu tar vi nya tag och hoppas på det bästa på Eskilstuna imorgon! Kul föresten att folk kommenterar en massa här. /Stina Swartling

    SvaraRadera
  7. Säger som Stina; att det är tråkigt att styrelsen förknippas med ett individuellt beteende. Vi kommer ta upp detta i styrelsen. Självklart är inte sådant beteende accepterat utan ska bestraffas från banan.
    Hoppas inte klubben får denna bild utåt.

    Till Fredde: Vinnare och plats har jag inte spelat sen Dackefejden :-)V75 spelar jag med två olika andelsspel, ett där vi är 10 pers och ett där vi är 4. Kan även slänga ihop nån liten chans-V75a nån enstaka gång om man tittat ut några bra skräll-spikar.
    Kul att du fick in mitt tips!

    SvaraRadera
  8. Jättebra blogg, Linnea! Som medlem i styrelsen i Solvalla Montéklubb så håller jag helt med om att sådant beteende måste bestraffas på något vis. Vi tar självklart upp det på våra möten, men det måste även ligga på banans personal att ta en diskussion med aktuell ryttare och eventuellt bestraffa. Själv skäms jag när jag hör att sådant här förekommer. Jag håller helt med Stina om att när det verkligen är påväg att hända en olycka så kommer ingen att reagera om det skriks. Skall du hojta till i en trång situation så gör det på ett hjälpande och positivt sätt. Det är viktigt att vi hjälper fram orutinerade ryttare och inte skrämmer bort dem vid deras första misstag. För visst har vi alla gjort misstag! En positiv attityd stärker sportens rykte!

    Själv rider jag Lumbermans Ernie på E imorgon. Han är vass och kan en del om han inte ödslar för mycket kraft i början av loppet. Rider även Farbror Frei på E på tisdag. Jämn stabil häst, men det blir svårt att slå maskinen Ville Alfa.

    SvaraRadera
  9. hej bra sida, jag körde harry i dag va 500m försen till bilen skulle rulla, så va tvungen att köra 15 500m,för att inte få böter, han va så fin va tvungen att baka, la mig sist för att inte va taskig mot honom i första starten,jätte snäll häst att köra lopp med. kommer snart igen.
    jag kan hålla med att det skriks för mycket i loppen, det finns en del som bara skriker, man blir för banad, kan man rida behöver man inte skrika, man vinner inget på det,i slut änden, mvh kramar tuija

    SvaraRadera