söndag 31 maj 2009

Vilken njutning!

Oj, oj, oj vilken uppvisning av det franska ekipaget King Prestige och Ludovic Mollard! Överlägsen vinst i montéeliten idag på Solvalla. 1:13,4 är årets snabbaste tid över distansen och visst var det härligt att se fransosen visa upp sig denna underbara soliga dag på Solvalla. Och svenskarna visade gott motstånd. Night Rambler gjorde en kanoninsats och franska Matthieu Abrivard lär ju inte blivit besviken på sin uppsittning. Måste vara roligt för Ida Olsson som tyvärr inte kan rida själv längre att ha en sådan underbar häst. Regent Royal gjorde också en fin montédebut på svensk mark och lär säkert dyka upp i flera fina lopp.
Ja vad säger man, vilken njutning, och nu längtar man till nästa år med drömmen om att få vara med själv och rida....
Och svenskarna i elitloppet! Vilka hästar! Och att se Åke Svanstedt tappa orden i vinnarcirkeln, fick iaf mej att svälja fler gånger för att få bort klumpen i halsen.

Helgen började dystert med Solvalla-starten jag helst vill glömma. Dragonite har nog tröttnat på mig och vill inte springa fort med mig. Stina får rida i kommande montéstarter då han får bättre fart med henne så vi håller tummarna för att det ska bli bättre resultat. (Sämre än mitt och Dragonites facit på sistone kan det nog inte bli). Igår, lördag var det lite mer uppåt då jag körde två olika hästar mot pappa på rakbanan. Next Yatzee var riktigt fin och jag fick hålla i mig. Han svarade riktigt bra mot Sir Arne så efter det jobbet hade man glömt Solvalla-katastrofen. Nästa heat körde jag Leia Way som också var kanonfin. Mötte "Firren" (Västerbo Offire) som utvecklas för varje dag och både pappa och jag var riktigt nöjda.

I torsdags var jag hos Börje på styrelsemöte med Salaortens travklubb. Jag sitter med där som sekreterare. Även det en klubb som har svårt behålla sina medlemmar. Det är Sveriges äldsta travklubb, fyllde 100 år förra året och jag är en sån som verkligen tycker en sådan klubb ska fortsätta. Den klubben vinner på att många har varit medlemmar i evigheter och fortsätter betala in. Men precis som Solvalla montéklubb så är det svårt att komma på aktiviteter som lockar medlemmar. Jag tror att klubbar måste finnas för att göra de aktiva hörda, men för att de ska fortsätta finnas måste folk visa engagemang. Och det är där problemet är. Vad ska klubben göra för att få engagemang? Återigen tar jag upp frågan för att veta vad ni där ute anser skulle locka för att driva just Solvalla montéklubb framåt och bli större. För självklart är det lättare påverka exempelvis Solvallas ledning om man har fler medlemmar än under 20-talet. Tjatar igen om förslag och tips från er där ute.

Imorgon rids det ingen montéelit, men däremot en uttagning till Sverige-loppet på Mantorp. Där startar en häst som ligger mig oerhört varmt om hjärtat. Jag har fått äran att rida Hilmer Garline fyra gånger och det har resulterat i två segrar, en andraplats (slagna med nos) och en tredjeplats. Det är en kämpe som alltid gör sitt bästa och jag är så oerhört tacksam till tränaren Suzanne Walterström att jag fått uppleva hans vinnarvilja. Jag håller alla tummar jag kan för att han tillsammans med Suzanne ska segra imorgon. HEJA HILMER!
I motståndet ser jag framförallt nr4 Gloster. Var mycket bra på Solvalla senast och håller han sig i rätt gångart är han där framme. Douglaz R.C. har också gjort det bra i de senaste montéstarterna och är nog bland de tre.

På Skellefteå på tisdag rids det också uttagning till Sverige-loppet. Där tror jag nr8 Xanthas Grey Lady och Ingela Nilsson tar sin fjärde raka montéseger. Ser inte direkt något hot mot att de inte ska dyka upp i finalen den 17 juni på Solvalla.

På onsdag rids det lopp på Gävle. Tyvärr har Mambo Nr Five fått ett tråkigt spår (nr12) och får förlita sig på tur från det läget. Nr7 Samir Boy har gjort det bra innan förra starten men galopperade då och det gör det osäkert. Felfri så är han nog vinnaren i loppet. Två proffstränade hästar gör montédebut och ska ses upp med: Clas Eskilssons nr4 Armando Wibb och Jörgen Westholms nr9 Mill Newton. Pass upp!

På återseende!

3 kommentarer:

  1. Ja fler medlemmar behöver vi i Solvalla montéklubb. Ju fler vi är desto mer kan vi påverka. Många kanske inte vet om hur mycket klubben gjort för hela montésporten och inte bara för Solvallas monté. Detta är till stor del tack vare Linda Höijer som har grymma kontakter på både Solvalla och STC. Klubben har varit med när regeländringar skett, påverkat antalet montélopp på Solvalla och mycket mycket mer. Vi har möte minst en gång i månaden och vi kämpar som sjutton för hela sporten men det är synd att så få är engagerade. Det funkar liksom inte om sporten ska växa...

    SvaraRadera
  2. Vilken bra blogg! Jag har sett att du står i fransk stil, hur mycket tränar du för att orka hela loppet?
    har ni på Solvalla något samarbete med andra montéklubbar? Mvh Anna

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket!
    Ja, franskt och franskt.... jag försöker träna på att få in stilen, men är väl inte riktigt där än :-)
    Jag cyklar till och från jobbet ca 2 mil om dan, joggar tre dar i veckan men har en gammal höftskada så jag kan inte springa för fort alltför långa sträckor. Sen rider och kör jag så mycket jag får tillfälle till. Har tidigare gått på yoga men tiden räcker inte riktigt till just nu, så jag kör några solhälsningar efter jogging.

    Vi försöker ha samarbete med andra klubbar, speciellt Solvallas olika föreningar. Linda Höijer som är med i vår styrelse sitter även med som montéansvarig i lärlingarnas riksorganisation och därmed kan vi påverka och få information via Linda. Vi har även varit runt om i Sverige och föreläst om monté på bla. hästgymnasium och olika evenemang. Dock så efterlyser jag lite mer samarbete mellan just montéklubbarna.

    SvaraRadera