onsdag 3 juni 2009

Mat, mat, mat.....

Just nu håller jag på att laga matlådor i mängder. Har gjort 13 stycken. Tyvärr har jag inga flera plastlådor så jag kan inte fortsätta göra fler. Ibland får jag såna här ryck och orkar göra något effektivt efter jobbet. Och vet ni vad jag insåg nu? Jag har lagat 13 matlådor av fyra olika rätter och jag har inte ätit något idag sen lunch. Har varit fullt fokuserad på att laga så jag har inte ens tänkt på att äta något av det.
Ett tips till er som är som mig, som gjort valet att vara vegetarian och vill äta nyttiga ekologiska grönsaker och frukter; beställ ekolådan. Mycket goda leveranser! Kolla in: www.ekoladan.se
Finns massa olika alternativ på lådor.

Nu till montésnacket igen. Tänkte prata starter igen. Hur lång tid ska de fortsätta detta med 15 bakom bilen? Jag sitter med andan i halsen varje gång jag kollar på montéloppen. Hur svårt det är att hålla hästar i bakre ledet. Med full förståelse då hästarna vill tävla, och finns det lucka så ska de fram. Antingen förlorar bakspåren jättemycket pga. att de håller hästarna, sågar dem eller drar dem i galopp. Eller så är de framme mellan hästar och vinner fördel, för någon omstart blir det inte. Varför inte ställa upp 12 hästar i främre ledet? Det har provats i Danmark och det fungerar. Eller om det inte är en bra idé, kör endast 10 hästar i loppet. Som "tur" är när man rider i loppen så ser man inte alla nästan-incidenter som inträffar, om inte händelsen är nära en själv. När man sedan kollar på lopparkivet är det värre, då förstår man hur nära det var att någon trampade upp etc. Nej, bort med bakre ledet i autostart!

Vad gäller voltstart så har montéloppen förbättrats, men helt hundra är det inte. Där tycker jag också propositionerna skulle ändras. Fem på varje volt är den i nuläget bästa propositionen vad gäller uteblivna omstarter. Vad som däremot är tråkigt är att det är risk att inte alla volter blir fulla, även om det är fler än 15 hästar anmälda. Hur skulle det vara att ha sju hästar på volten, utan springspår? Det skulle göra att man även undvek springband. För de loppen där det är flest omstarter är de med flera springspår och springband. Som vi alla vet så går det fortare att vända runt en montéhäst, av naturliga skäl, och iom att startkommandona ska vara med samma intervall som i sulkylopp så blir det rörigt med flera olika distanser och spårtyper. Sju på samma volt skulle få plats. Kanske tål att tänkas på?
MEN det ska tilläggas att kuskarna är inte helt felfria de heller. Inte ens på V75, eller inte ens i elitloppsuttagning. Det är oftast fler omstarter i amatörloppen än i montéloppen, men allt som är negativt för montén ska uppmärksammas (verkar det som iaf) och det har blivit en grej för kommentatorerna att säga "och så var det omstart i montéloppet IGEN" eller startpersonalen ropar "Se till att kom iväg nu". Kommer ihåg ett lopp jag var med i och red, tror det var på Örebro, när floppen i Travronden den dagen var omstarterna i montéloppet. Borde kanske ha tillagts att två av fyra berodde på Tekniskt fel.....

Imorgon är det tre montélopp. Som sista lopp på Boden går uttagning till Sverige-loppet. Nr5 Stainless Steel har en fin rad och är den jag tror kommer till final. Nr1 Lönshults Anders var tvåa efter just Stainless Steel och kanske är sugen på revansch? Nr7 Sandvångens Ligist har kapacitet och gör nu montédebut. Pass upp!

Dannero bjuder också på ett uttagningslopp. Vinnaren är jag ganska säker på; Nr7 Chip Destroyer. Klart och Betart!

Och sista uttagningsloppet denna dag rids på Åby. Ett lopp som håller högre klass än de två övriga. Nr2 Molly Streamline, nr3 Inverno, nr4 Winning Ronin G.C., nr7 Cacka Dun Boy och nr9 Se Ne Va är fem av hästarna i loppet med fina montéinsatser i raden. Även fler av deltagarna i loppet har tidigare fullt godkända montéprestationer. Detta lopp tycker jag är vidöppet och här kan egentligen vem som helst vinna. Jag fegar ur, jag tippar Molly Streamline som vinnare.

Kalmar har sin uttagning på fredag. Här startar montémaskinen nr3 G.K.Ante Knockout. Gör det bra varje gång och kommer säert vara med där framme. Nr9 Hans Eme är utmanaren som också gör bra montéstarter. Peter Jarvén sitter upp för första gången så det kan bli en spännande duell.

Vaggeryd har också sin uttagning denna fredag och Jessica Flodin och Lennart Svensson har med sig tre; nr3 Wiss Mack Scott, nr4 Crown Diamond L. och nr13 Flintstone Broline. Jag tror Jessica rider vinnaren, Flintstone Broline. Den som kan bryta denna trippel är Emelie Knutsson på nr2 Prince Hilding. Emelie är ofta med bland de tre och Prince Hilding har gjort det bra i sina montéstarter.

Östersund har montélopp både fredag och lördag. På fredagen är det varmbloden som tävlar. Där är det två hästar som är intressanta. Nr13 Flamingo Broline gjorde det riktigt bra snast och Linda S Hedström gör det alltid bra, en bra kombination som kan leda till seger. Nr14 Simb Moonzoom är väl egentligen bästa hästen i loppet men funderingen är vad som hände i montéeliten på upploppet? Inte vanligt med ett g i raden på denna montékung.
På lördagen rids det som första lopp (dock utanför V75) ett lopp för kallblod. Det är alldeles för få sådana och man ser verkligen fram emot att se dessa underbara hästar tävla under sadeln. Har tippar jag återigen Linda S Hedström, denna gång på nr5 Bodbäckslappen. Är den i startfältet som presterat bäst i monté och jag tror den gör det igen på lördag. Bakom den ser jag nr6 Sant Piril. Nr7 Pave Eldmina var visserligen före den i mål förra gången (de var tvåa och trea) men de står nu på samma distans så jag tror att Sant Piril är snäppet vassare.

På söndag är det lopp på Eskilstuna, en bana som jag tycker är oerhört bra förebild vad det gäller montésatsning. Eller satsning överhuvudtaget. De har alltid olika aktiviteter och uppträdanden och det är ofta mycket publik där. De är också duktiga på att skriva ut propositioner i monté. Eller iaf bättre än övriga landets banor.
Detta lopp är öppet för hästar med högst 145.000 kronor på kontot. Nr6 Scrud Game vinner nog det här säkert.

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar