måndag 15 juni 2009

Fem frågor till Linda Höijer

Från början tänkte jag köra en i veckan, men va fasiken, vi kör två "fem frågor till...." veckan istället :-)
Denna gång är det Linda Höijer, Solvalla-ryttaren som är montéansvarig i lärlingarnas riksförbund.

1. Hur ser framtiden ut i riksorganisationen för monténs intresse?
Jag tycker att framtiden ser ljus ut med tanke på att vi nu kommit ett steg i rätt riktning genom att tillhöra ett riksförbund. Sedan gäller det förstås för oss aktiva att fortsätta kämpa för vår sport så att den utvecklas på ett sportsligt och professionellt sätt.

2. Hur tycker du responsen är från STCs sida?
Jag tycker att det har blivit bättre genom att montén växer allt mer. Brist på kunskap och erfarenhet har gjort att det varit lite segt att få alla bitar att falla på plats. Men som sagt, jag tycker att både STC och monténs aktiva tillför att montén blir allt bättre och bättre. Sedan finns det förstås mycket kvar att göra innan vi kan luta oss tillbaka och vara nöjda.

3. Vilken är den viktigaste frågan inom montén i nuläget?
Jag personligen, tycker att säkerheten är en väldigt viktig fråga just nu. Det finns många brister på just den biten och det är något både vi och STC måste jobba med. Det gäller bl.a. utrustning, säkerhet i lopp och bestraffningar.

4. Vilket är ditt bästa montéminne?
Mitt bästa minne för min egen del är förstås SM-vinsten förra året med Davidov. En härlig känsla som man lever på länge.
När det gäller monté i övrigt så hamnar nog Hot Tubs vinst i montéeliten förra året högst. Vilken vinnartid och vilken häst!

5. Vilket råd skulle du ge till en ryttare som funderar på att ta licens?
Mitt råd är att framförallt lägga ner mycket tid och intresse på själva utbildningen. Se sedan till att skapa många kontakter med andra montéryttare och våga fråga om tips och råd, vi hjälper gärna till!

Tack Linda för dina svar!

2 kommentarer:

  1. Bra att vi äntligen är en del i en riksorganisation. Några frågor jag skulle vilja ställa till Linda Höjer är: Hur hon tar reda på vad alla aktiva montéryttare vill. Om hon har något register eller bara frågar dom i topp-10. Medtanke på vilka namn som var på första mötet så var det ju inte direkt några nybörjare. Ska man föra allas talan måste man ju även ge alla en chans att säga vad dom tycker.
    Skulle också vilja veta hur samarbetet med STC funkar rent konkret. Visste inte förrän jag läste här på bloggen att det ens finns en montéansvarig. Han/hon är väldigt anonym. Borde det inte göras ett utskick till alla med licens hur man kan kontakta och vara med och påverka.

    Vill också säga att du har en bra blogg. Vore jätteintressant om du hade modet ställa fem frågor till alla sportchefer ute på banorna. Sätta lite press på dom. Kul att se att nån tar tag i saker och ting inom montén. Fler som du behövs! /VL

    SvaraRadera
  2. Förklaringen till att det inte var några "nybörjare" med på det första mötet med STC är att det var vi ryttare som red i SM förra året som tog beslutet att hålla ett möte när vi ändå var på plats. Därför träffades vi i samband med SM-tävlingarna på Åby och bestämde utifrån det att vi ville boka in ett möte med STC. När det gäller riksorganisationen så stod det länge på montétravsport.se hur man ska gå till väga för att få sin röst hörd. Självklart ska alla få en chans att säga vad man tycker, nybörjare eller inte. Tanken är att vi har kontaktpersoner runt om i landet som ska ta emot synpunkter och ideér från monténs aktiva. Ett annat bra sätt är att genom sin montéklubb/förening föra sin talan vidare till mig. Alla är välkomna att höra av sig till mig så tar jag med mig detta till nästa riksmöte. När det gäller samarbetet med STC fungerar det genom att jag tar upp det på riksmöterna (hålls två gånger om året) och vidarebefodrar sedan aktuella punkter till mötet som hålls med STC senare. Man bör även tänka på att det finns inga beslut som kan tas nu och genom det börja gälla i år. Det vi måste jobba för är de förändringar vi vill ha i framtiden.

    Det arbetas även med en hemsida för riksorganisationen där mer information kommer att finnas.

    /Linda Höijer (linda.hoijer@travsport.se)

    SvaraRadera