onsdag 17 juni 2009

Heja Sverige!

Ikväll är det dags för Sverige-loppets final på Solvalla. Ett härligt startfält ställer upp och rider om 100.000 kronor. Det är jättebra att dessa stora lopp anordnas runt om i Sverige. Vi har ju bla. Montéeliten, Åby stora montépris, Olympiatravsmontén, Solvalla hästägarförenings montépokal, monté-SM, Sundsvalls Open monté och Unionsritten, lopp med höga prispengar och som alltid håller hög klass. Detta är lopp som verkligen uppskattas och det som jag tycker är roligt är att det ökar med liknande lopp för varje år. De banor som utmärker sig i att anordna stora lopp är Solvalla och Åby, och dessa två är också de med högst prispengar och flest antal lopp om året.

Det dyker även upp fler och fler serier inom montén. Jag kan inte mer än nog hylla Agria som satsar på montén och amatörer.

Ett delmål som jag tycker att vi borde ha inom montésporten är att påverka banorna ute i landet att anordna montélopp varje V75-dag samt de dagar med stora lopp. Att ta in montén inom V75 anser jag är lite för tidigt, men att ta in montén på de mest publiktäta tävlingsdagarna tycker jag vore standard. Det är också de dagar där flest familjer besöker banorna och om sportcheferna ute i landet kunde se barnens ögon när montéekipagen rider förbi så skulle det kanske bidra till ökat antal montélopp på familje- och storloppsdagar. För visst är det underbart att se den lilla flickan dra i pappas arm och peka när man skrittar förbi på stallbacken. Jag säger inte att barnen ger ekonomi i nuläget till banan, men de är framtiden och en ljus sådan vill vi väl ha inom travet?
Det är också så att montén bidrar till ett bredare intresse, vilket gör att montélopp lockar publik som kanske inte brukar besöka en travbana.
Och alla vet vi ju att det inte är ATG-live eller Vinnare på TV4 som lockar nya hästägare, nej det är att uppleva atmosfären på plats, se lyckliga hästägare i vinnarcirkeln etc.

I just Sverige-loppet håller jag som Solvallas representant på nr6 Texas Hellfire och Carina Sköld. De var överlägsna i uttagningen och har god chans ikväll. Nr7 Gloster med en annan Solvalla-ryttare Linda Höijer är den som jag tror kan bli farlig emot. Och då är ju halva vinsten till Solvalla iaf
:-)

På Halmstad idag rids det även ett montélopp. Där tror jag mest på nr3 Exclusive Eden. Gick bra tid senast och har bra spår. Bakom denna är nr4 Lady Hit farlig. Presterar alltid bra i montéloppen och är en van vinnare.

"Tuttis" och Stina ska ut mitt i natten på torsdag. Det är dags för Rättviks årliga midnattstrav. Värst emot är nr1 Starlet Sisu. Den gjorde det bra i debuten som trea och jag såg den i kvalet, (eller ryggen på den iaf) och då såg den ut att trivas under sadeln. Nr12 Miss Madcap är också en häst som visat sig trivas i monté och kan gott och väl ta tredje raka segern imorgon.

För kallbloden är det dags att tävla på Dannero imorgon. Linda S Hedström rider nr4 Fillefaks som gjorde det bra senast för Linda Höijer och det tror jag är vinnaren i loppet. Bakom den är nr3 Trollnin och nr5 Jahnita största hoten.

GLAD MIDSOMMAR!

2 kommentarer:

  1. men varför kunde de inte lägga sverigeloppet inom v65 en sådan här dag!? Det var bra ryttare, bra hästar och 100 000 i 1a! Idag var en av många chanser att visa upp montén i rutan!

    tack louise för att du fixade in upploppet från sverigeloppet!

    SvaraRadera
  2. Absolut, igår hade montéloppet varit perfekt att ha inom V64. Ett snyggt lopp som var spännande att se på och gick undan.

    Håller med om att det var roligt att de visade upploppet i det nya Vinnar-programmet på TV4. Synd bara att det avbröts av nåt konstigt telefonsamtal när de väl började prata monté.

    SvaraRadera