torsdag 18 juni 2009

Fem frågor till Emelie Knutsson

Emelie Knutsson är Vaggeryd-ryttaren som förra året hade en segerprocent på 42 och i år hittills 33%.

1. Du tog en hattrick första veckan i juni, hur kommer det sig att det går så bra för dig?
Ja, det känns jätteskönt att det gått bra. Jag har fått rida jättefina hästar som är lämpade för monté. Sen är det inte hela sanningen att man bara ridit fina hästar för allt skall klicka i loppen och det finns så mycket som kan gå fel. Men nu gick allt som jag ville och det löste sig perfekt taktiskt sett. Jag har hopptävlat sedan jag var åtta år så på något sätt sitter tävlingsrutiner och allt runt omkring i. Jag har varit med pappa på travtävlingar sedan jag var liten och det har såklart gett mig en rutin även om jag själv inte ridit montélopp så länge.J ag får även mycket hjälp av pappa hur jag skall lägga upp loppen taktiskt m.m. Allt kan gå snett i ett lopp, men att vara väl förberedd inför ett lopp ser jag som ett stort plus!

2. Hur är träningsupplägget för era hästar? Annorlundare för de som startar i monté än de som springer för sulky?
Vi tränar rätt så olika med hästarna. Vissa hästar passar bättre för viss träning och vissa för annan. Däremot tränas de flesta i vagn.

3. Vilken är den bästa häst hittills du ridit?
Svårt att säga men Quick Silas är den som har högst kapacitet.

4. Hur tränar du dig själv?
Jag tränar en del spinning och springer ibland. Jag vill vara stark för att kunna sitta så still som möjligt och därmed störa hästen så lite som möjligt!

5. Vilket är ditt mål för 2009?
Jag hade ett mål att iallafall tangera förra årets resultat. När det går bra höjer man självklart sina mål. Jag vill detta år få den rutin och stabilitet som behövs för att kunna tillhöra eliten framöver!

Tack Emelie för dina svar och hoppas din segerprocent fortsätter vara så hög!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar