onsdag 10 juni 2009

Ja ä inte bitter.....

Igår kvalade Sir Arne i monté. Han gjorde det han skulle och gick 20,6. Var första prestationen i vår regi och blir intressant i framtida starter. Pink Champagne hade däremot en dålig dag idag och fick det inte att stämma alls.

Leia Way utvecklas hela tiden och gjorde en godkänd prestation som sexa på 1:19,2. Dragonite fick en omöjlig uppgift vilket vi hade räknat med från spår 12. Han var inte tagen efter loppet och gör det säkert mycket bättre i nästa start.

Vill också passa på att gratulera Stina och Markus till Expectmore's hingstföl efter Mr Pine Chip. Skönt att det gick bra!

Som ni säkert har förstått så är jag inte negativ om allt som rör montésporten. Men det är lättare kritisera det dåliga än att uppmuntra det bra. För det är ju redan som man vill ha det :-)

Håller med Ninni i hennes kommentar om att montésporten har gett den kvinnliga delen i travsporten utveckling. Aldrig förr har så många kvinnor visat sig ute på landets banor, och vi gör det jäkligt bra. Och det är inte bara i montéloppen som fler tjejer syns, utan även i konkurrensen med killarna i sulkyloppen.
Några som är väldigt duktiga på att ge montésporten negativ uppmärksamhet är travjornalisterna. Det är inte ofta det skrivs positiva tankar om montén. Oftast så skrivs det när ett lopp har ridits dåligt eller när det varit mycket företeelser i loppen. Men när hästar gjort finfina montéprestationer nämns det nästan aldrig. När man läser tex. Travronden så nämns knappt vinnaren i montéloppet, trots att den ibland gjort en riktigt bra prestation.
En besvikelse var också TV4s sändningar från Elitloppshelgen. Många har frågat mig varför man inte ens visade upploppet i montéeliten på TV. Bra fråga som jag inte har något vettigt svar på. För så mycket tidsnöd kan de inte ha haft så att de inte ens hann lägga in en snabb kommentar om det fina franska ekipaget. Då är det tur att under sådana dagar är mycket publik på plats som får denna positiva upplevelse av montén.

Men man ska inte direkt säga att STC har gett upp montén. I juni och juli har det skrivits ut fler lopp än vad det någonsin har gjorts på fem år. Underbart att se och det gör att man väcker förhoppningar inför framtiden. Det som är tråkigt att se är att loppen inte blir fulla. Den här veckan (11-16 juni) rids det "tomma" lopp på Åby, Visby, Lindesberg, Bodenx2 och Bergsåker. Inte bra alls. Om orsaken är konstiga proppar som inte det finns häst till, långa resvägar eller brist på häst i regionen kan jag inte svara på. Det som är tråkigt är att vi tjatar om fler lopp men vi lyckas inte fylla de som finns. Och det är den bilden som kommer ut. Försök i era montéklubbar och ute på banorna påverka just eran hemmabana hur ni skulle vilja ha propparna. Det man ser är också att liknande proppar skrivs ut på närliggande banor under en kort tidsintervall och detta är säkert en stor anledning till att loppen inte fylls. Det verkar vara brist i kommunikationen mellan banorna i samma region.
STC's satsning på att få in fler ryttare med licens i loppen är på både gott och ont. Jag syftar på loppen utskrivna för ryttare som aldrig segrat i monté eller de ryttare som tagit mindre än 10 segrar. Det är jättebra att sporten breddas och fler får chans att rida lopp. Jag själv fick fler uppsittningar förra året pga. propositionerna var utskrivna för ryttare som ej ridit fler lopp än 25 tom 2007-12-31. (Hade turen att bara ridit 24). Man ser även dessa "nya" ryttare komma ut i de lopp alla får rida och det är jättebra.
MEN det är fortfarande för tidigt att stänga ute ryttare. Och ska man göra det borde det även finnas lopp endast för de ryttare som ridit fler lopp eller har ett visst antal segrar. För detta kan göra att folk tröttnar. Det är också så att dessa STC-lopp ofta håller en lägre klass och är rörigare med fler incidenter. Vilket ger en negativ bild utåt. Jag uppmuntrar till att fler ska ta licens, men man lär sig också oerhört mycket genom att rida bland de "erfarna".
Sen håller jag fast vid att en montéhäst är beroende av sin ryttare i större mån än vad kanske en sulkyhäst är av sin kusk. Vissa ridstilar passar helt enkelt inte på alla hästar och har man då hittat nyckeln till en häst och hur den optimalt ska ridas, och hittar en perfekt utskriven propp, och man sen inte får rida, då avstår man från att anmäla.
Jag förstår att STC har en svår uppgift i att hitta en lösning i hur fler ska få chansen att rida lopp. Kom gärna med förslag under kommentarer vad ni tror skulle bredda montésporten.

Bergsåkers idé med olikfärgade nummervojlockar i tyg är en jättebra lösning. Jag kan förstå att de har svårare uppe i tornen att se skillnad på montéekipagen än på sulkyhästarna då montén rids mycket tätare. Mössorna på hjälmarna är ju inte direkt någon hit, speciellt inte för de som rider för sponsor som ska synas. Inte heller för oss som rider med jockeyhjälmar då de inte direkt är anpassade storleksmässigt. Såg ett montélopp på Bergsåker där de hade just dessa vojlockar och jag hoppas att fler banor hakar på. Vissa banor har montévojlockar som sjunger på sista versen så snälla ni, beställ dessa färgade i tyg. Syns kanonbra vilken som är vilken, utan en mössa på huvudet.

På Hagmyren ikväll rids det ett montélopp, just ett sådant för ryttare som aldrig segrat i monté per 2008-12-31. Nr7 Vito Corleone har gjort det bra i sina senaste starter för sulky och verkar ha form. Har även gått jämna tider i monté och är nog vinnaren i loppet. Utmanas närmast av nr5 Amelia Bob och nr9 Winnie Girl.

Imorgon är det lopp på Visby. Nr4 Larizza Bris är den som har bäst montéprestationer i raden men Hellstedt tar ut nr6 Leano Bo för första gången i monté och alla vet att detta kan bli seger direkt. Jan Hellstedt är Sveriges bästa monté-tränare och vet nog även imorgon nyckeln till att vara först över mållinjen.

På Lindesberg imorgon rids det ett STC-lopp för ryttare som ej tagit fler än 10 segrar. Jag brukar hylla nr3 Speedy My Love, men denna har inte riktigt varit sitt rätta jag i de senaste starterna. Här varnar jag istället för nr8 La Luna Hills som gjorde det riktigt bra som tvåa i senaste starten bakom Mill Newton. Även nr6 Xanthis Seastar var bra i senaste montéstarten, men det var i februari och nu har den inte startat på två månader så även den är ett osäkert kort.
Apropå Speedy My Love, ni missade väl inte artikeln om denne och hans tränarpar Sandra Svensson och David Källgren i Travronden nr46? Mycket trevlig läsning. Och positiv uppmärksamhet för montén, det tackas det för.

Börjar låta tjatigt, men även på Åby denna dag rids det ett STC-lopp öppet för ryttare som aldrig segrat. Nr9 Axel Turbo är den med bäst montémeriter i loppet och jag tror den vinner även denna gång. Bakom denne är det nr3 Fakir Du Lej som är intressant och nr8 Arran Kämpe blir farlig om han är i sin vanliga ordning.

Till Bergsåker på fredag åker Lennart Svensson och Jessica Flodin med nr9 Wiss New Hawkeye. 20 000 kronor från Bergsåker till Vaggeryd. Klarrt och betarrt!
Trodde först att Sandra Byström skulle rida två hästar, men det fanns visst två med samma namn.

Boden bjuder på fina lopp i helgen under V75. Det bjuds på två montélopp, det första på fredagen. Nr6 Giant Of North har jag tipsat om tidigare och kommer även göra det denna gång. Har fyra montéstarter i raden, två segrar en tredjeplats och en fjärdeplats. Han verkar trivas under sadeln. Hanna Ranta sitter upp även denna gång. Bakom denna är nr2 Saddledome mest intressant. Den står 20 meter framför och kanske kan hålla undan eller iaf ge favoriten en hård match.
Tyvärr är det bara 6 hästar som ställer upp bakom bilen på V75-dagen, men jag hoppas de kan göra det bästa för att visa upp våran fantastiska sport. Nr5 Sandvångens Ligist gjorde det bra i debuten som tvåa och håller den sig i rätt gångart kan det vara vinnaren. Nr6 Lobys Christin har gjort det bra i de senaste montéstarterna och Malin Viklund har form, kan gå bra även denna gång. Nr2 Bayer Palema gör montédebut och den kan vara intressant, även nr3 Royal Earth brukar gå bra under sadeln. Äsch, nu har jag snart nämnt alla sex. Vem som helst kan vinna :-)

Nu ska jag fortsätta kolla Sverige-Malta. Ser iaf ut som att Sverige kommer lyckas vinna en match denna uttagning. Bra där Blå-Gult!
På återseende!

4 kommentarer:

  1. Hej
    Intressant blogg. Bra att du kämpar på med att hålla de aktiva engagerade. Fram med fler kommentarer av andra ryttare, tränare och annat löst folk! Fast tystnad kanske är medhåll?

    Hur många besöker din sida?
    Eftersom du inte har en bild på dig som presentation (är det möjligtvis Tuttis?) så gick jag in på ALN för att se vem du är. Du har snygg stil, men en dum fråga kanske: vad har hänt med dina tänder? Du behöver inte svara, men jag såg att dina framtänder verkar vara titan? Eller är jag helt ute och cyklar?
    Återigen en jättebra blogg och jag ber om ursäkt för min nyfikna fråga.

    SvaraRadera
  2. Haha! Ja självklart är det Tuttis, alias Dragonite :-) Han är lätt att känna igen på sin stora vita bläs.

    Ingen fara, bättre att folk frågar än stirrar på mina gaddar :-)
    Ja båda mina framtänder är titanskruvar. Blev trampad av en häst när jag var 12 år. Jag skulle rida in den och den reste sig, jag hamnade bakom och när de försökte få tag i den så backade den.
    Har broskknölar i underläppen, ett utstående revben och två titanskruvar som minne. Men jag tycker ändå att jag hade tur.

    Jag ville också veta hur många besökare jag har, vill ju inte bara skriva för 3 pers :-) Så jag lade in en statistikmätare i söndagskväll. Just nu är det ungefär 50 unika besökare varje dag. Dvs även om du från samma IP-adress besöker min sida 100 gånger så registreras bara 1 gång. Helt okej för att vara nystartad blogg inom ett begränsat område, men jag hoppas självklart på fler läsare.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Verkligen en bra och intressant blogg
    som du startat upp här. Det behövs engagerade människor som tar tag i saker och puffar på framåt.
    Att monte´n är här, har ju gett nya möjligheter till framförallt både tjejer och hästar men ochså för hela travsporten. Men många är de, som inte ser så positivt på det hela. Månde det vara den ibland omtalade "förgubbningens" anlete som visar sig? Den kommer ändå av naturliga orsaker att dö ut, förr eller senare.
    Ära, beröm och att stå i rampljuset har ju tyvärr tidigare i stort sett tillägnats det manliga släktet inom travet. De som gör grovjobbet i skymmundan (oftast tjejer) får säkert många gånger bara skäll. Men iochmed monte´n kan det bli stora ändringar och dessutom snabbare tror jag.

    Det är viktigt att man hjälps åt att försöka få förändringar till det bättre, men det vesäntliga är nog inte hur mycket var och en gör, utan att man efter sin förmåga och möjligheter bidrar med något, om än litet. Vi har ju nu fått så mycket att förlora, men allt att vinna. Så alla som brinner för monte´n "spotta i nävarna" och hugg i,för det här kommer vi att ta hem!

    Nu till en annan för mej jätteledsam sak, Molly Streamline som jag rider, kommer inte att starta på ett långt tag. Tyvärr fick hon en gaffelbandsskada i uttagningen till sverigeloppet på Åby. Det var strax innan ingång till sista sväng som hon helt plötsligt bara tappade fart. Det märktes ingenting annat, hon bara fortsatte kämpa och hade mycket krafter kvar, men liksom kom ingenstans.

    Det har spekulerats i att bensinen tröt, men det var tyvärr värre än så. Molly är en fantastisk häst, på alla tänkbara sätt, hon älskar att träna och tävla och hon har en kämparvilja som inte är av denna världen.

    Jag är mycket tacksam att jag har fått möjlighet och förtroendet att få rida denna, helt underbara häst.
    Nu hoppas jag att hon med tiden, kommer att bli helt återställd så hon får komma ut på banorna igen. Lina P

    SvaraRadera
  4. Vad tråkigt att höra. Molly Streamline är en av montéstjärnona vi har i landet och kommer vara saknad. Jag hoppas också att hon kommer tillbaka och visar sin kämparglöd.

    SvaraRadera