torsdag 4 juni 2009

Fem frågor till Sara Andersson

Tänkte här på bloggen köra Fem frågor till olika montémänniskor och andra entusiaster. Har du någon fråga du vill ställa till en speciell person, hör gärna av dig till mig. Ni får gärna komma med förslag och tips på vem som ska intervjuas.

Först ut att svara är Bergsåker-ryttarinnan Sara Andersson:

1. Vilket är ditt bästa montéminne?
Mitt bästa montéminne är när jag vann Olympiamontén med Global Derby, den känslan kan jag fortfarande känna när jag tittar på bilderna och filmen. Helt obeskriviligt!!:) Hela 2008 var som en saga då jag vann 3 stora lopp med honom. Global har för övrigt betytt otroligt mycket för mig, så han är också mitt bästa minne!

2. Hur ser framtiden ut för montén på Bergsåker?
Montén på Bergsåker är stabil tycker jag, nu i år satsar de på ett nytt storlopp i monté för Kallblod med 50 000kr i första pris, det kommer gå 23 juli. Vi har även ett större under SOT helgen för varmblod. Tycker propositionerna är bra skrivna nu och de senaste två ggr det varit lopp har det varit på V5. Hoppas att det fortsätter i positiv stil! Självklart vill man ha fler lopp, men det ser likadant ut i hela Sverige. Hoppas någon bana snart börjar skriva ut ett lopp varje tävl dag:)

3. Vad tycker du är den viktigaste frågan just nu inom montén?
Viktigaste frågan just nu är att ta bort 15 bakom bilen, jag tycker det är helt vansinne. Dom som har bestämt detta har nog aldrig ridit monté iallafall. Max 12 hästar eller 10 vore bäst, det enda minus då är att det blir mindre starttillfällen men det blir en mycket bättre och säkrare sport! Jag är tyvärr inte för 12 bakom vingen, jag tror det skulle bli för trångt.

4. Hur tränar du dig själv för att hålla dig i form?
Jag har alltid tränat mycket, spelat fotboll i många år. Numera är jag danslärare så dansar flera ggr i veckan samt kör styrka och motion så ofta jag kan. Försöker även rida så mkt som möjligt, jag tror det är viktigast att man är grundtränad i kroppen, då är det bara att hålla igång.Jag skille aldrig åka ut i ett lopp "otränad", det är som att springa maraton och aldrig ha löptränat innan.

5. Hur tror du det ser ut om 5 år i monté-Sverige?
Detta är vad jag hoppas på! Montén i Sverige har då ett montélopp på varje V75 dag, montén går ofta på v5 och v65, men inte än på v75. Kallblodsloppen har ökat, under Jämtlands stora pris helgen i Östersund rids det ett lopp med 100 tusen i första. Montéelitens prissumma är höjd till 200 tusen, och varje bana kör montélopp nästan varje tävlingsdag.Detta är önsketänkande, men allt kan hända inom travet:)

Tack Sara för dina svar!

4 kommentarer:

  1. Skitkul att läsa frågorna och svaren! Ska bli spännande att följa det här...

    SvaraRadera
  2. Skulle vara kul att höra hur travtränarna ser på sporten. Några större tränare startar ju sina hästar i monté men man saknar starter från en hel del stall. Intervjua t ex Jan I Jösson ordförande i Travtränarnas Riksförbund om deras syn på montén samt vad de gör för att öka banornas intresse för sporten. Skulle även vara kul att höra Micke Nybrink och Raffes åsikter som ju representerar spelarkåren.
    Eva

    SvaraRadera
  3. Rider själv monté och det är en hel del jag skulle vilja ha ändring på:

    * Alla vojlockar ska vara gjorda av tyg - inte plast.

    * Skippa de fula mössorna(hjälmöverdragen) vissa banor har infört, förstår inte varför mer ryttare klagar på dem. De är fula och passar inte jockeyhjälmar särskilt bra. Ska vi tvingas ha dem kan lika gärna kuskarna också ha dem på sig(skulle bli ramaskri då!) En eloge till de banor som INTE har infört dessa mössor!

    * Ha inte 15 hästar bakom bilen, inför mer lopp och gör så att det blir 10 bakom bilen - inga bakspår.

    * Ha mer proppar där lågklasshästar kan få vara med och springa. Stäng vissa lopp vid 50 000 osv, det är inte särskilt rättvist när en häst som har tjänat 2 miljoner bara har 40 meters tillägg på en häst som har sprungit in 20 000...

    * Tipparna ska skriva mer kommentarer om montéhästarna, nu står det ofta ingenting om dem, förutom på åbys hemsida där de skriver mer.

    * Inför mer lopp på v65, v4 och v4. Montén syns alldeles för lite!

    Utvecklingen har gått alldeles för långsamt, för lite lopp, för dåliga proppar, för mycket skrik i loppen, ingen publicitet ect - NÅGOT MÅSTE HÄNDA INOM KORT!

    Mvh

    SvaraRadera
  4. http://www.youtube.com/watch?v=OsFIK3rXv2U Här är montéloppet från Oslo, har lagt ut det på Youtube. På något sätt försvann det i ATG live.

    Kul att fler engagerar sig för montén, det behövs verkligen, och det med vojlockar, kan inte STC gå in med pengar och köpa in likadana till alla banor!! Bergsåker har jättebra med vojlockar efter loppfärger, så det behövs inga mössor!

    SvaraRadera