fredag 26 juni 2009

Godkänd debut

Min kära Zubban gjorde debut i onsdags. Jag har nog aldrig varit så nervös inför en start. Lät henne ha alla skor på och öppet huvudlag för om det skulle bli katastrof så har man iaf någonting att försöka ändra. Hon var lite loj när jag värmde henne och innan loppet så jag tänkte att det här kommer inte gå fort. Men ack vad jag bedrog mig. När bilen släppte satt hon pang i ledning och hon öppnade första 500m på 1:11,6. Höll sedan ledning hela vägen in på upploppet och med tussarna kvar trodde jag att det skulle gå vägen, men öppningen satte sig i benen, så en femteplats och tiden 1:15,7.
Hon har ju trots allt inte startat sen i juli förra året så lite ringrostig är hon ursäktad att vara. Tony Wallin som körde tyckte att det var en jättefin häst så hopp finns :-)
Det här loppet var välbehövligt och jag hoppas att hon har farten längre i nästa start som blir på Axevalla onsdag 1 juli i ett lärlingslopp. David Källgren kör från spår 8 bakom bilen. Knepigt läge, men vi hoppas det löser sig bra. Allt utom dödens funkar för lilla Zubban.
Jag fick ju Zubban gratis då de förra ägarna tröttnat, så jag har sagt till mina delägare att jag ger henne 1 år, har hon inte sprungit in en krona inom den tiden så betäcker jag henne. Nu har hon 1000 kronor på kontot så hon har redan överträffat första målet :-)

För mig och Rookie Leaf i måndags gick det inte så bra. Jag tyckte han kändes finare i värmningen än förra gången och trodde på god chans. Vi fick en perfekt start och var framme vid ledaren i första sväng. Eftersom han är lite knepig så skulle jag ge honom ett lopp i ryggar, så jag fick en perfekt lucka i rygg på ledaren där jag gick ner. Tyvärr hoppade Rookie då och vi blev diskade. Synd, för det är en fin häst som har kapacitet. Och när man såg hur loppet slutade så hade han varit sämst trea om han presterat som sist jag red honom. Men jag hoppas vi tar nya tag.

Tittade precis på ATG-live när våran Leia Way gjorde ett mycket bra lopp i rygg ledaren. Med tussar kvar och instängd tog hon en andraplats och såg jättefin ut. Synd att hon aldrig fick chansen utmana ledaren, men hon tar dem nästa gång.
Ikväll håller vi tummarna för Dragonite som ska ut i kortlopp på Gävle. Distansen är helt rätt, men han har tyvärr spår 9 så det får bli ryggar och förhoppningsvis kan han visa lite till slut. Sören Eriksson kör och han gjorde det bra med Leia nyss så hoppet har inte slocknat :-)

Med värmen har det blivit så att jag inte spenderat så mycket tid framför datorn och därför blivit lite dålig på att uppdatera Solvalla montéklubbs hemsida. Jag ska rycka upp mig, jag lovar, men jag hoppas ni liksom jag får vara mer ute än inne i detta härliga väder. I helgen är det också massa fest och skoj som händer så det är full fart. Men på söndagkväll ska jag ta tag i saker och ting :-)
Det är också så att vi i klubben just nu håller på att ordna jättesnygga pikétröjor i märket 2117, samt även snygga västar, båda med vår tjusiga logga. Dessa kommer säljas till ett mycket bra pris till våra medlemmar. Jag återkommer med mer info när de är klara och håll utkik på www.solvallamonteklubb.se
Där finns även info om hur ni gör för att bli medlemmar.
Det är ju så att jag återigen kommer att påpeka att bästa sättet att påverka montésporten är att via klubbar gå ihop och komma med förslag vad banan och STC kan göra bättre. Har inte just din hemmabana någon montéklubb så gå med i närmsta banas eller den klubb som du tycker gör ett bra arbete för att föra montén framåt. Vi i Solvalla välkomnar alla att bli medlemmar, oavsett om du är från Skåne eller Norrland.

På Åmål på söndag rids det ett STC-lopp. Många som gör montédebut och därför lite svårtippat. Jag tror ändå mest på nr10 Exclusive Eden som visat kapacitet i näst senaste starten. Även nr12 Borneo har visat sig trivas under sadeln och är med där framme.

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar