torsdag 11 juni 2009

Fem frågor till Malin Löfgren

Denna gång är det dags för proffstränaren Malin Löfgren.

1. Du är ju proffstränare och har många hästar i träning, hur avgör du vilka som passar i monté?
Hästarna som jag väljer att prova i monte ska vara starka hästar. Har dom problem med framknäna så avstår jag då det sliter extra mycket. Mina två bästa montehästar har varit hästar med hög kapacitet men som har sprungit och spänt sig framför sulkyn och galopperat ofta. Under sadel har dom blivit mycket lugnare och stabilare. Många hästar kopplar av mycket bättre när man rider dom.

2. Vad tycker du är roligast; rida eller köra lopp?
Helt klart är det roligast att rida. Då känner man verkligen att man är mer delaktig. Jag tror att en duktig ryttare kan påverka mer än en duktik kusk.

3. Hur ser ditt träningsupplägg ut? Annorlunda för de som tävlar i monté?
Jag tränar inte mina montehästar på nåt annat sätt än jag gör med mina starthästar. Alla mina äldre hästar går en hel del jobb under sadel men då i galopp. Jag tränar dom aldrig i trav i högre farter. Har jag bestämt mig för att kvala en häst i monte så provar jag dom bara på banan en gång. Och då ett lätt jobb med en lite snabbare avslutning.

4. Vad tycker du krävs av sporten och STC för att fler proffstränare ska satsa mer på monté?
Dels tror jag att måldomarna måste bli hårdare. Tycker nu att det rids väldigt vårdslöst många gånger och ibland är man lite rädd för olyckor. Ska montesporten bli en "seriös sport" så måste reglerna följas bättre så det blir säkrare i loppen. Många tränare är nu rädda att testa sina hästar. Men tycker ändå att allt går åt rätt håll. Vi får alltfler rutinerade ryttare. Tycker STC har börjat få upp ögonen för monten och vilket stort intresse det finns. Vi får ju in så många nya människor genom den.

5. Vad tycker du behöver förbättras i din region för montén?
Propositionsskrivningarna måste bli mycket bättre. Nu är det många gånger jätte dåligt med lopp utskrivna och helt plötsligt så finns det flera lopp för samma hästar på banor i närheten av varandra. Då blir inte loppen full och det är ju jätte trist.

Tack Malin för dina svar! Och hoppas framgångarna fortsätter med Rix-hästen Sanity!

1 kommentar:

  1. Håller helt med Malin gällande propparna. Det måste gå att samarbeta mellan banorna på något vis. Man får hoppas att STC och sportcheferna läser bloggen och får lite schyssta tips av oss aktiva :)

    SvaraRadera